Co je to cyberwarfare aneb když se válčí od počítače | Kapitola 3
Seznam kapitol
Kybernetické válce nebyla dlouho přikládána velká pozornost, přestože se objevovala i ve hrách, jako je Command & Conquer: Generals (2003). Od roku 2013 se ale přesunula na vrchol žebříčku globálních hrozeb a po aféře Snowden a zvláště po podezřeních na ovlivňování amerických prezidentských voleb se z ní stala přímo démonická věc.
Mnohem závažnější by byla válka mezi opravdu technologicky pokročilými zeměmi, jako je USA, Rusko anebo Čína. Všechny tyto země mají schopnosti protidružicové obrany a taky velkou, opravdu velkou motivaci začít rušit anebo přímo ničit systémy pro globální navigaci. Čína demonstrovala protisatelitní zbraň v roce 2007, USA i Rusko je mají už od studené války. O protisatelitní způsobilosti dalších zemí se spekuluje, uvádí se Izrael a Indie, tedy země, které mají raketový program schopný dosáhnout oběžnou dráhu.
Samostatnou kapitolu představují země, které jsou schopny provést jaderný výbuch ve vesmíru, který generuje velký EMP pulz a je schopen rozsáhle narušit komunikace i na velmi vzdálených místech, jak ukázaly testy v 60. letech, jako byl například Starfish Prime (1,4 MT ve výšce 400 km, 1962). Nevíme o tom, že by například Čína disponovala zbraní schopnou něčeho podobného, ale musíme předpokládat, že každá země, která má jak kosmický program, tak i jaderný program, je v zásadě schopná takovou zbraň sestavit. Nicméně předpokládám, že pokud dojde na jadernou munici, tak nás moc nemusí zajímat ani přístup k našim cloudovým datům a ani kosmický program, protože to je už opravdu velice, velice zlé.
Přestože klíčoví hráči mají masivní schopnost ničit komunikace, je mnohem pravděpodobnější, že se spíše uchýlí ke „kybernetické válce pro chudé“, která de facto zuří každodenně všude kolem nás. Jde o činnost sice nebezpečnou, ale všední a relativně pomalu eskalující, což dává šanci bezpečnostním expertům identifikovat hrozby a reagovat na ně s předstihem.