Windows Game Mode: Hry se vrací zpět k hardwaru
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Windows Game Mode: Hry se vrací zpět k hardwaru

Windows Game Mode: Hry se vrací zpět k hardwaru | Kapitola 6

Michal Rybka

Michal Rybka

3. 2. 2017 03:00 36

Seznam kapitol

1. Hry zadrátované v hardwaru 2. Bezpečně, ale pomaleji 3. Když hra ovládala počítač 4. Moderní konzole 5. DirectX: když je maximální výkon problém 6. Windows Game Mode

Bylo nebylo, v dávné minulosti měl programátor k dispozici veškerý hardware. S časem jsme se od této myšlenky přes hardwarovou abstrakci dostali k Windows tak, jak je známe dnes – robustnímu systému, který se podobá spíš sálovým počítačům. Microsoft se nicméně míní vrátit zpět, aby na Windows zachránil hraní.

Reklama

Obecně tu máme snahu dostat se blíž k hardwaru, protože právě architektura softwaru začíná limitovat výkon. Oddělení her od železa vypadalo jako príma věc do chvíle, dokud vše probíhalo učesaně a všechna volání grafiky se řadila do jedné fronty. S rostoucí paralelizací se ale ukazuje, že mít jediný proces, který volání seřadí a předá dál, není efektivní, že tam začíná zácpa. Centrální myšlenka DX12 je v tom, že grafika už nedostává příkazy uspořádané, z jednoho zdroje, ale z mnoha zdrojů a hra samotná si může volání optimalizovat.

S tím, že se hra opět přiblíží k hardwaru, je možné odstranit zácpu odstranit a tím snížit frametime. Neznamená to absolutní eliminaci propadů výkonu, ale je to začátek. Eliminuje se zácpa na úrovni driveru a podpoří se optimalizace na straně hry, která může efektivně využívat více jader. V podstatě to znamená, že vývojáři mohou přesunout herní optimalizaci na stranu procesoru, což se projeví v nárůstu zátěže CPU. Je to ale dobře, protože zatímco většina jader moderních procesorů čekala na nejpomalejší proces, je možné úlohu rozdělit efektivněji a lépe ho vytížit.

Windows Game Mode je nový koncept, který – podobně jako Game Mode Key na klávesnicích – explicitně sdělí systému, že budete hrát. A protože hrajete, znamená to, že Windows ví, že mají potlačit všechno, co jede na pozadí. Tenhle režim bude určen nejen pro nové Universal Windows Apps, ale i pro klasické Win32 a Win64 hry. Microsoft očekává, že samotná prioritizace povede k výkonovému nárůstu o zhruba 5 %, což je dané tím, že klasické aplikace si mohou vytvářet vlastní procesy na pozadí a „nejde určit, kde přesně Win32 aplikace začínají a kde končí“.

No, stará garda vždycky říkala, že aplikace by měly být self-contained a neměly by volat obecné procesy. Všechno, co potřebují ke svému běhu, by v nich mělo být uzavřené: Alespoň to v případě potřeby můžete celé odstřelit najednou. Moderní stroje mají tolik paměti, že by vlastně neměl být ani problém pro každou aplikaci vytvářet její vlastní virtuální stroj, myšlenka sdílení knihoven je, zdá se, dávno přežilá.

Je tedy možné, že se Microsoft vrací alespoň u domácích operačních systémů k základům? Ke stavu, kdy počítač dělá to, co uživatel chce – a systém se tomu přizpůsobuje? Dává to smysl. Ostatně – kdo na PC hraje dvě hry najednou, případně spouští hru a víc náročných aplikací na pozadí? Počítač nikdy nebude konzole, ne. To fungovat nemůže – ale mohli bychom se vrátit do dob, kdy přání uživatele bylo počítači příkazem – a opustit stav, kdy herní výkon ovlivňuje celá ZOO procesů aplikací, které si uživatel nezřídka ani dobrovolně neinstaloval a nežádal o ně.

To by bylo vážně príma!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama