Proč mizí modularita aneb o dani za nižší cenu i rychlý vývoj
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Proč mizí modularita aneb o dani za nižší cenu i rychlý vývoj

Proč mizí modularita aneb o dani za nižší cenu i rychlý vývoj | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

6. 1. 2017 03:00 29

Seznam kapitol

1. Daň za levné osmibity 2. Na práci modulární, na hraní jednoduché 3. Co domácí uživatel neocení 4. Džungle standardů
5. Životní cykly 6. Vymírání druhů 7. Jednou stejně umře...

V sedmdesátých letech se zdálo, že to, co odliší počítače pro profesionální použití, bude jejich modulární koncepce. Představa modularity se měnila, jednou šlo opravdu o moduly, jindy o komponenty usazované do slotů a jindy zase o externí zařízení, využívající vysokorychlostní připojení. Dnes se ale zdá, že modularita definitivně zmizí.

Reklama

Plnohodnotný svět PC s jeho modularitou byl pronásledován řadou problémů. Tak za prvé, IBM neudržela dominanci nad platformou, což se projevilo nejen prudkým nástupem klonů, ale také tím, že konkurenční výrobci začali zavádět svoje vlastní standardy. Tak například IBM protlačovala svůj „inteligentní minipočítačový“ standard MCA (Micro Channel Architecture), zatímco levní výrobci kompatibilních počítačů vychrlili celou řadu poměrně ohavných hacků, jako byla EISA a především VESA. VESA Local Bus neboli VL-Bus kombinoval běžné rozhraní ISA s konektorem, který dovolil přenášet data rychleji, ale taky tam přivedl celou řadu omezení, od závislosti na procesoru po závislost na časování sběrnice a celkově šlo o poměrně ohavný hack.

Proč mizí modularita aneb o dani za nižší cenu i rychlý vývoj
i Zdroj: PCTuning.cz


CC BY-SA 3.0, Odkaz

Druhý problém se týkal standardů. Tam naopak VESA excelovala, protože ukončila strašnou éru grafických driverů jednotlivých výrobců, což bylo totální peklo. Poslední rozumný standard, který zavedla IBM, byl VGA standard (a ten nám vydržel velice dlouho), pak jsme vstoupili do džungle SVGA driverů, nezřídka špatně napsaných, bizarních, či vyžadujících přímou podporu ve hrách od výrobce. Pokud budete mít možnost, projděte si někdy nabídku podpory grafických režimů u SimCity 2000 (1994), abyste si udělali představu o bohatství zoologie SVGA karet.

Proč mizí modularita aneb o dani za nižší cenu i rychlý vývoj
i Zdroj: PCTuning.cz

Ani příchod 3D technologií neznamenal – a dodneška neznamená – vykoupení. Zpočátku tu byla válka mezi OpenGL a Glide, dnes máme DirectX a trvale se měnící názor Microsoftu na to, jak by měla vypadat optimální podpora akcelerace grafiky. Poslední dichotomie mezi DirectX11 a DirectX 12 je jenom poslední kapitola tohoto chaosu, ve kterém nám grafiky zastarávají proto, že v době jejich designu měl Microsoft na architekturu 3D renderování jiný názor.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama