Civilization VI: Kašlete na pole, jdeme stavět města!
Seznam kapitol
Přišel čas se trochu odvázat. Nová Civilizace zásadně přepracovala systém měst, místo jednotlivých jednotek povolává do boje celé armády a piplání políček nahradila budováním rozsáhlých urbanistických čtvrtí. A hned od začátku toho na vás vychrlí tolik, že nejspíš chvíli nebudete stíhat. Tak nestát, nekoukat, jedem!
Svět páté Civilizace byl herně zajímavý, ale vlastně dost monotónní. Až v pozdní fázi hry se na mapě začaly objevovat zajímavější stavby a všechny doopravdy výjimečné budovy byly namačkané na jednom políčku kolem města. Široko daleko se táhly jen farmy a tržiště, občas nějaký ten důl nebo pila. Rozhodně to nebylo místo, kam byste dobrovolně jeli na dovolenou. Nebo ještě jinak – byl to totální zapadákov. Jenže s příchodem šestého dílu se ke slovu konečně dostává skutečná civilizace a moderní urbanismus. Když se podváte na obrázky a srovnáte je s předchozím dílem, je to jako přesunout se z Mělníka do Šanghaje.
Nově objevená pestrost je především důsledkem toho, že města konečně přerostla své hranice. Každý div světa nyní zabírá jedno samostatné pole v okolí města a jejich výstavba tak výrazně proměňuje ráz krajiny. To samé platí i pro jednotlivé čtvrti, což je jedna z největších a nejlepších novinek celé hry. V každém městě po objevení potřebných technologií postupně budujete výzkumnou čtvrť, obchodní, industriální, zábavní, kulturní, vojenskou nebo duchovní a každá z nich na mapě zabere jedno samostatné pole. Až po postavení dané čtvrti v ní můžete stavět dlaší budovy zaměřené na daný účel, takže ve finanční čtvrti najdete banky a burzy, ve vědecké zase knihovny, univerzity a laboratoře. A každá nová budova samozřejmě promění i vzhled čtvrti.
Výsledkem je nejen pestřejší mapa, ale také lepší přehled a plánování. Jasně víte, že když chcete co nejdřív vysokou produkci, musíte primárně rozvíjet industriální čtvrť, pokud vám dochází peníze, je na čase kolem měst rozvinout čtvrti finanční, a pokud zaostáváte ve výzkumu, zjevně jste podcenili oblast vědy. Dá se tak účinněji reagovat na výkyvy ve hře, ale také škodit protivníkům. Pokud vás například sousední říše drtí v kosmickém výzkumu, můžete prostě zdevastovat danou čtvrť, aniž byste složitě dobývali celé město. A to jak vojensky, tak s pomocí sabotáží špionů. Myslet je třeba také na bydlení a budování obytných komplexů, jinak město přestane růst a lidé budou nespokojení. A protože jsou obyvatelé zatraceně vybíraví, musíte je stavět na lukrativních místech s co nejvyšší přitažlivostí, například u hor, divů světa či na pobřeží.
Tím se dostáváme k systému bonusů. Nezáleží totiž už jen na tom, co zrovna stavíte, ale také kde. Každý div světa se dá postavit jen ve vybrané lokalitě (například u řeky či v sousedství určité čtvrti) a také každá čtvrť dostává velmi výrazné bonusy, pokud je na dobrém místě a obklopují ji ty správné stavby. A že je těch podmínek opravdu hodně. Musíte tak urbanisticky plánovat na dlouho dopředu, abyste bonusy využili na maximum a nezaplácli si klíčové lokality nějakými nesmysly. Na internetu už pro tento účel najdete i přehledné tabulky a přímo do mapy si můžete jednoduše vkládat praktické poznámky typu „Tady bude vědecký komplex“ nebo „Pro tebe si ještě přijdu ty parchante!“.
Na mapě tak vlastně nezbývá příliš volných ploch k budování obyčejných vylepšení jako jsou farmy a velkou část z nich ještě okupují unikátní suroviny. Ty se dělí na strategické (potřebné pro stavbu určitých jednotek), bonusové (zvýšující produktivitu) a luxusní (zvyšující spokojenost) a jsou jich vážně mraky: pšenice, krávy, koně, liščí kůže, jelení maso, koření, čokoláda, čaj, barvy, banány, uhlí, železo, bronz, stříbro, ropa, uran, hliník, ryby, krabi, uran… co jen si vymyslíte. K tomu všemu se přidávají ještě speciální stavby jednotlivých národností a výsledkem je svět, na který se hezky kouká a je radost ho budovat.