Nádherný lesk technologických bublin | Kapitola 3
Seznam kapitol
Všechny finanční bubliny jsou fascinující. Nejzajímavější jsou ale technologické bubliny, protože u nich jen skutečně těžko odhadneme, zda se díváme na něco, co má reálný potenciál změnit svět, anebo na další nesmysl, který se vší parádou vybuchne ve vzduchu. A je možné, že se další korekce blíží.
Skutečnou otázkou ale je, jak vlastně hodnotit takovou firmu. U klasických firem se hodnotí příjmy a výdaje, spočítá se výnosnost na akcii, udělá se odhad konkurence a udržitelnosti operací a podle toho se dá zhruba určit, jaká je rozumná cena za akcii. Nejjednodušší analýzou je P/E analýza, kdy se cena za akcii (Price) vydělí výnosností na akcii (Earnings). Tato hodnota vlastně udává počet let, za které výnosy z akcie „zaplatí“ akcii samotnou. Obory s nízkými poměry P/E (pod 20) jsou považovány za vyzrálé, zatímco ty s vysokými indexy P/E jsou považovány za růstové.
Když se podíváme na Yahoo Finance, vidíme, že vysoké P/E mají obory jako biotechnologie, farmacie, zdravotní péče, internetové obchody, počítačové technologie, vývoj software a podobně. Vysoké P/E může znamenat dvě věci: Buď firma masivně investuje a kvůli tomu má malé výnosy, anebo se investoři domnívají, že má velký růstový potenciál a proto akceptují nízké výnosy. Řada startupů se zaměřuje na maximální růst právě proto, že investoři mají růst rádi a kupují si akcie ve víře, že je jejich včasná investice promění na rentiéry.
Otázkou je, co se stane, až firma narazí na strop expanze. Yahoo na podobný strop už narazilo a nevypadá to s ním zvlášť růžově – alespoň ve srovnání s jeho mladšími a agresivnějšími konkurenty. Autor článku na Business Insideru odhaduje, že základní služby Yahoo – mail a vyhledávání – mají hodnotu mezi dvěma až třemi miliardami USD. Údajně se ale objevily nabídky až na 8 miliard, což by naznačovalo, že se investoři nechovají moc racionálně.
A pokud se investoři nechovají moc racionálně, může to znamenat, že jsme zase v technologické bublině a hodnota akcií je přestřelená. Velmi zvláštně pak vyzněla zpráva, že Twitter jedná o sloučení s Yahoo. Takové spojení by určitý smysl dávalo: Twitter je dobrý zdroj raných informací, Yahoo má zase pořád velké publikum. Yahoo ale neroste a Twitter, pokud vím, je stále ve ztrátě, přičemž jeho růst je také pomalý.
Twitter je služba, která dává jeho uživatelům smysl, otázkou ale je, jestli dává i finanční smysl. Celé Silicon Valley je plné firem, které se snaží růst jako o život a zatím se nestarají o to, kolik u toho utratí. Peníze jsou! A investoři jsou stále natěšení z toho, jak Google a Facebook roste. Uber před nedávnem získal saúdskoarabskou investici 3,5 miliardy USD. Ty hodlá využít pro expanzi na Blízkém východě a severu Afriky.