Navždy v pronájmu, navždy bez nároků
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Navždy v pronájmu, navždy bez nároků

Navždy v pronájmu, navždy bez nároků

Michal Rybka

Michal Rybka

13. 5. 2016 03:00 99

Seznam kapitol

1. Auto byste neukradli... 2. S plackou v ruce... 3. Pronájem na dobu určitou 4. Protože vám stačilo to, co už máte...
5. Různé produkty pro různé lidi! 6. Vaše... 7. Kupředu, zpátky ni krok!

Bylo nebylo, kdysi jste si koupili software a byl váš. Byl váš nejen v tom smyslu, že jste ho mohli používat a dělat s ním, co jste uznali za vhodné, ale taky jste ho mohli třeba prodat. Anebo darovat. Anebo ho dát svým dětem, když jste uznali za vhodné. Stejné to bylo s videem i hudbou. Ta éra ale končí, protože tahle situace není pro vlastníky autorských práv výhodná. V budoucnosti už jenom pronájem!

Reklama

Pamatujete si na ty doby, kdy autorské společnosti přirovnávaly ve varovných trailerech nelegální sledování filmu ke krádeži nějaké věci? Že ukazovaly, že není rozdíl mezi bělochem kradoucím DVD a černochem odnášejícím si během rabování televizi? Takovéhle věci jsme měli běžně na talíři a ty budovaly představu, že film či písnička je v podstatě věc a její nezaplacený poslech je vlastně krádeží věci.

Odhlíželo se pochopitelně od toho, že automobil anebo televize se kopíruje poměrně špatně a její krádeží původní vlastník věc pozbude, zatímco zloděj jí nabude. Celkový součet vozidel a televizí se při krádeži nemění, jen se mění její vlastník. Věc se přesunuje. Kopírováním obsahu ale jeho vlastník o nic nepřichází, stále ho má – jen přichází o výnos z poskytnutí kopie. Kopírování je replikace, tvorba nové kopie neničí tu původní. Je v tom určitý, ale i nepříliš znalému zjevný rozdíl.

Autorskoprávní giganti vedli dlouhou dobu válku o to, aby si lid a jeho zákonodárci uvědomili, že obsah je v podstatě věc. Dlouhou dobu tvořili konstrukty o tom, že kopírováním obsahu dochází k degradaci jeho kvality, ba co více, vzniklý duplikát je nekvalitní, škodlivý a špatný. Opakovaně se pokoušeli znova a znova zamykat obsah dohromady s konkrétním nosičem, aby existence obsahu a existence média bylo jedno a totéž. Snaha to byla ukrutná, a jak později autorskoprávní giganti zjistili, také bohužel docela účinná.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama