Čtyřicet let Apple: klikatá cesta ke hvězdám
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Čtyřicet let Apple: klikatá cesta ke hvězdám

Čtyřicet let Apple: klikatá cesta ke hvězdám | Kapitola 7

Michal Rybka

Michal Rybka

8. 4. 2016 03:00 21

Seznam kapitol

1. Dějiny Apple stokrát jinak 2. Přehmaty a kotrmelce 3. Hlavně jednoduše 4. Vše pro vizi
5. Velké čistky 6. Temné zákulisí 7. Neptejte se, co chtějí

Apple byl založen 1. dubna 1976. V poslední době se k jeho historii objevují dosti kritické komentáře – dozvěděli jsme se třeba, že „Apple ztrácí sílu inovovat“ a „v mnohém jen kopíruje jiné“. Dovolím si s tím nesouhlasit: Apple vždycky vstupoval až na bojiště, které prozkoumal někdo jiný – a to obvykle s produktem, který ve finále většinou uspěl.

Reklama

Jobs kdysi řekl, že se nemá smysl ptát zákazníků, co chtějí, že to budou chtít, až jim to ukážete. To je poněkud dvousečný názor a historie Apple ho úplně nepodporuje, protože ve většině případů si Apple vybíral z toho, co už udělal někdo jiný. Příkazová řádka anebo grafické rozhraní? To předvedl Xerox Star. CD anebo digitální hudba? To ukázal Diamond Rio. Klasický anebo chytrý telefon? To demonstroval IBM Simon. A tak dále, a tak dále. Dnes si Apple vybírá mezi drátovými a bezdrátovými sluchátky, což je opět technologie, kterou prošlapali jiní. Řekl bych, že po zákazníky Apple bude dobré to, co bude dobré pro Beats.

Čtyřicet let Apple: klikatá cesta ke hvězdám
i Zdroj: PCTuning.cz

Závidím těm, kteří vidí vývoj Applu jednoduše, ať už pozitivně anebo negativně. To, co mě na dějinách této firmy fascinuje, jsou ty cesty, kterými se nevydala a důvody proč se jimi nevydala. Jsem přesvědčený, že historie Apple absolutně nejsou historií iracionality, jak to vykreslují jejich kritici. Naopak si myslím, že si svoje volby vybírají pečlivě a tvrdě. A právě tato racionalita a tvrdost jim dovolila přežít už několik krizí a činí je výnosnými i v situaci, kdy většina výrobců krvácí a stahuje se z trhu.

Tuto úvahu píšu ze třináct let starého stroje IBM, konzervativního, robustního, odolného – opravdu špičkového výrobku své třídy. Byl navržen neimaginativně, ale odolně a pragmaticky, s vírou v to, že přece neopustíte výrobce, který dělá tak kvalitní technologie. Přesto IBM už PC hardware nevyrábí – a Apple ho přežil. Jak je to možné? Jobs nad svým úhlavním nepřítelem zvítězil, přestože jeho protivník byl – alespoň ve formě strojů kompatibilních s PC – úspěšnější. IBM přineslo PC – a zmizelo z trhu. Apple je tu pořád a nejen že tu je, stále prosperuje.

Dělají něco dobře, opravdu zatraceně dobře.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama