Čtyřicet let Apple: klikatá cesta ke hvězdám | Kapitola 7
Seznam kapitol
Apple byl založen 1. dubna 1976. V poslední době se k jeho historii objevují dosti kritické komentáře – dozvěděli jsme se třeba, že „Apple ztrácí sílu inovovat“ a „v mnohém jen kopíruje jiné“. Dovolím si s tím nesouhlasit: Apple vždycky vstupoval až na bojiště, které prozkoumal někdo jiný – a to obvykle s produktem, který ve finále většinou uspěl.
Jobs kdysi řekl, že se nemá smysl ptát zákazníků, co chtějí, že to budou chtít, až jim to ukážete. To je poněkud dvousečný názor a historie Apple ho úplně nepodporuje, protože ve většině případů si Apple vybíral z toho, co už udělal někdo jiný. Příkazová řádka anebo grafické rozhraní? To předvedl Xerox Star. CD anebo digitální hudba? To ukázal Diamond Rio. Klasický anebo chytrý telefon? To demonstroval IBM Simon. A tak dále, a tak dále. Dnes si Apple vybírá mezi drátovými a bezdrátovými sluchátky, což je opět technologie, kterou prošlapali jiní. Řekl bych, že po zákazníky Apple bude dobré to, co bude dobré pro Beats.
Závidím těm, kteří vidí vývoj Applu jednoduše, ať už pozitivně anebo negativně. To, co mě na dějinách této firmy fascinuje, jsou ty cesty, kterými se nevydala a důvody proč se jimi nevydala. Jsem přesvědčený, že historie Apple absolutně nejsou historií iracionality, jak to vykreslují jejich kritici. Naopak si myslím, že si svoje volby vybírají pečlivě a tvrdě. A právě tato racionalita a tvrdost jim dovolila přežít už několik krizí a činí je výnosnými i v situaci, kdy většina výrobců krvácí a stahuje se z trhu.
Tuto úvahu píšu ze třináct let starého stroje IBM, konzervativního, robustního, odolného – opravdu špičkového výrobku své třídy. Byl navržen neimaginativně, ale odolně a pragmaticky, s vírou v to, že přece neopustíte výrobce, který dělá tak kvalitní technologie. Přesto IBM už PC hardware nevyrábí – a Apple ho přežil. Jak je to možné? Jobs nad svým úhlavním nepřítelem zvítězil, přestože jeho protivník byl – alespoň ve formě strojů kompatibilních s PC – úspěšnější. IBM přineslo PC – a zmizelo z trhu. Apple je tu pořád a nejen že tu je, stále prosperuje.
Dělají něco dobře, opravdu zatraceně dobře.