Oculus Rift vs. HTC Vive: jste připraveni na virtuální realitu?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Oculus Rift vs. HTC Vive: jste připraveni na virtuální realitu?

Oculus Rift vs. HTC Vive: jste připraveni na virtuální realitu? | Kapitola 8

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

4. 4. 2016 05:00 36

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Oculus Rift vs. HTC Vive: jaké jsou hlavní rozdíly? 3. Možnosti virtuální reality v podání Riftu a Vive 4. Input lag, latence, zpoždění...
5. Připojení headsetů 6. Rozlišení, displeje a optika 7. Mě ale nějaké VR neláká, proč bych mě mělo zajímat? 8. Závěr

Virtuální realita je v módě. Velké firmy přicházejí s headsety a systémy pro VR. Jaké jsou vlastnosti a možnosti takového Riftu nebo Vive? Co od těchto novinek čekat a naopak jaké jsou jejich limity? A není nakonec hlavním omezením virtuální reality současný hardware, který i ve špičkových konfiguracích jen stěží zvládne 4K?

Reklama

Virtuální realita se rychle stává skutečností, a její vývoj je urychlován houstnoucím konkurenčním prostředím. Výrobců VR headsetů přibylo během posledního roku-dvou nespočet, což svědčí minimálně o tom, že firmy vidí ve VR potenciál a snaží se urvat co největší kus trhu hned na začátku. Pro uživatele je to převážně dobrá zpráva, protože můžeme očekávat rychlý přísun novinek a současně s rozšířením VR i pokles cen a zpřístupnění této novinky masám.

Oculus Rift vs. HTC Vive: jste připraveni na virtuální realitu?
i Zdroj: PCTuning.cz

Otázkou je, jestli je technologie opravdu vyspělá a předčasný nástup VR nepovede k počátečním neúspěchu. Něco jako snaha přinést tablety před 10–15 lety: nedostatečný výkon, vysoká spotřeba, neadekvátní displeje, softwarová (ne)podpora atd. Stejně tak se můžeme dívat na současné VR. Headsety jsou celkem těžké, jejich rozlišení by chtělo alespoň zdvojnásobit, připojení svazkem kabelů sice připomíná vstup do Matrixu, ale ergonomické rozhodně není, stejně tak VR obsahu je ve srovnání se zbytkem trhu pomálu. A to nemluvím ani o to hardwaru, který potřebujete mít ve svém PC, aby se to celé hýbalo na optimálních 90 Hz.

Na druhou stranu virtuální realita už dnes přináší opravdu působivý zážitek, který vás dokáže přenést přes většinu nedostatků. Podmínkou je ale, že jste otevřeni novým technologiím, nebo přímo VR je pro vás lákavá záležitost. Pak není co řešit, tedy až na detail, kde sehnat desítky tisíc na VR Ready vybavení a na samotný VR headset. Ostatní budou muset počkat až „early adopter“ zaplatí náklady na vývoj novějších a dokonalejších headsetů.

Oculus Rift vs. HTC Vive: jste připraveni na virtuální realitu?
i Zdroj: PCTuning.cz

Není však rozhodně důvod se dívat na VR nějak skepticky. Ať už jste nebo nejste příznivci virtuální reality, nebo vás to vůbec nezajímá, technologie se budou posouvat dopředu ve všech přidružených oblastech. Takže se můžeme těšit nejen na lepší headsety s menší odezvou, vyšším rozlišením a lepší ergonomií, ale po dlouhé době je to také pádný důvod ke zvyšování výkonu hardwaru i k optimalizaci softwaru, pro vývoj lepších zobrazovacích zařízení a rychlejšího a univerzálnějšího datového rozhraní.

A že výrobci VR nechtějí moc uhýbat ve svých požadavcích, vidíme už dnes – počítače Apple zatím nejsou podporovány, protože jednoduše jejich grafický výkon není adekvátní nárokům současného VR. Bude ještě zajímavé, zda se Apple bude ubírat cestou osazení špičkových grafik do Maců, nebo nám snad ještě vytře zrak s vlastním VR optimalizovaným pro stroje ze své dílny.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama