Tom Clancy's The Division: rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Tom Clancy's The Division: rozbor hry a nastavení detailů

Tom Clancy's The Division: rozbor hry a nastavení detailů

Petr Diviš

Petr Diviš

29. 3. 2016 05:00 20

Seznam kapitol

1. Skvělá hra s vynikající grafikou 2. Vliv nastavení - rozlišení, režim obrazu, V-Sync 3. Vliv nastavení – kvalita a rozlišení stínů 4. Vliv nastavení – detailní stíny, vyhlazování hran 5. Vliv nastavení – částice, sníh, mlha, odrazy 6. Vliv nastavení - místní odrazy, rozptyl světla, AF
7. Vliv nastavení - AO, pole ostrosti, dohlednost detailů 8. Vliv nastavení - chromatická vada, vinětace 9. Maximální vs. minimální detaily 10. „Advanced tweaking“ – vylepšení grafiky přes ovladače VGA 11. Závěr

Tom Clancy's The Division - jedna z nejočekávanějších her je venku. My jsme se samozřejmě v našem rozboru podrobně podívali na kvalitu technického zpracování. S pěknou grafikou ale přicházejí i vyšší nároky a tak se podíváme, jaké detaily se vyplatí snížit, když vaše grafická karta nestačí na ty maximální.

Reklama

Skvělá hra s vynikající grafikou

Tom Clancy's The Division: rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

Na hru Tom Clancy's The Division čekalo hodně hráčů nejen pro samotnou návykovou hratelnost, ale také kvůli slibované grafice. Ukázka hry na E3 v roce 2014 vypadala fantasticky, a tak se velké množství hráčů  jistě tešilo, až se hra dostane do finále. Tom Clancy's The Division od vývojářů Ubisoft Massive Entertainment a Red Storm Entertainment je zde a my se můžeme detailně podívat, jak hra vypadá a jak je na tom s optimalizací.

Hru pohání engine Snowdrop z dílen Massive Entertainment, který byl pro tuto hru vytvořen. Jeho největší předností po grafické stránce je detailní zpracování různých efektů. Tím jsou myšleny jak částicové efekty, tak například samotné počasí. Model nasvícení také patří mezi ty nejlepší a je zde i jako v první hře využita velice precizní technologie stínování Nvidia Hybrid Frustum Traced Shadows (dále jen HFTS).

Tom Clancy's The Division: rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

Pro instalaci si hra ukrojila kolem 37 GB prostoru, což lze v dnešní době považovat za takový průměr. Důležitou vlastností hry je, že i když obsahuje hru pro jednoho hráče, i v ní je nutné být stále online. Bez stálého připojení k internetu si prostě nezahrajete i když chcete hrát pouze sami.

Jako vždy jsem zkusil hru nejprve na grafické kartě Nvidia GeForce GTX 980 Ti. Volba plných detailů na ultra nastavila vše na  maximum kromě přidaných efektů Nvidia GameWorks (stíny PCSS nebo HFTS a HBAO+). Tyto efekty je nutné zvolit si ručně. Nicméně je to celkem pochopitelné, protože zrovna stíny HFTS jsou sice detailní, ale také neuvěřitelně náročné, že i na GTX 980 Ti můžete zapomenou na 60 fps v obyčejném rozlišení 1920 × 1080. I na ultra detaily bez efektů Nvidie ale hra vypadá úžasně a hýbe se vetšinou času nad 60 fps.

Na sestavě AMD, osazené procesorem FX8370 a grafickou kartou ASUS R9 290 OC, se naráželo v náročnějších scénách na limit ze strany procesoru, ale i tak hra běhala plynule.

Tom Clancy's The Division: rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

Jako nejpomalejší grafická karta v testu již není použita stará GTX 670, ale modernější grafická karta s podobným výkonem – GeForce GTX 960 v přetaktované verzi Gaming od MSI a také jen s 2GB pamětí (což nese jistá omezení – hlavně nutnost snížit rozlišení textur). Na této grafice už ale hra na Ultra detaily běží celkem mizerně a snímková frekvence se většinu času pohybuje mezi 30 až 35 fps. Je tedy jasné, že na této grafické kartě musíte hrát se sníženými detaily. Po nastavení profilu grafiky na vysoké detaily se ale hra rozhýbala výrazně plynuleji, přitom jak uvidíte dále, rozdíl v obraze je jen nepatrný.

Po prvních krocích ve hře mohu potvrdit, že grafika hry je velmi dobrá, podobná tomu co bylo předvedeno dříve na E3 2014, pokud detaily nastavíte na maximum a zapnete efekty Nvidie. Co asi nejvíce zaujme, je zpracování počasí, které vypadá opravdu uvěřitelně. Například i samotné sněhové vločky ve vánici jsou osvětlovány okolními zdroji světla, takže atmosféra je hlavně v noci téměř fotorealistická.


Oficiální požadavky hry

Tom Clancy's The Division: rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

Minimální sestava

  • Operační systém: 64 bit: Windows 7 nebo Windows 8.1 nebo Windows 10
  • Procesor: Intel Core i5-2400 nebo AMD FX-6100
  • Operační paměť: 6 GB RAM
  • Pevný disk: 40 GB volného místa
  • Grafická karta: 2GB grafická karta: Nvidia GeForce GTX 560 nebo AMD Radeon HD 7770

Doporučená sestava

  • Operační systém: 64 bit: Windows 7 nebo Windows 8.1 nebo Windows 10
  • Procesor: Intel Core i7-3770 nebo AMD FX-8350
  • Operační paměť: 8 GB RAM
  • Pevný disk: 40 GB volného místa
  • Grafická karta: Nvidia GeForce GTX 970 nebo AMD Radeon R9 290

Minimální požadavky nevypadají nijak hrozivě, podobné již mělo velké množství dříve testovaných her. Opět je zapotřebí minimálně čtyřjádrový procesor Intel. V případě AMD šestijádrový FX-6100. Minimum 6 GB RAM by také dnešního hráče nemělo ničím překvapit i když velké množství her si na minimální detaily vystačí se 4 GB. Na výkon grafiky hra moc náročná není, ale požaduje minimálně 2 GB paměti.

V doporučené sestavě také není žádný extrémní požadavek. Pokud chcete hrát na Ultra detaily (bez Nvidia HFTS stínů), měla by vám v pohodě stačit uvedená sestava. U AMD grafických karet akorát počítejte s omezením, že si nenastavíte stíny Nvidia HFTS. Stíny PCSS ale fungují bez problémů.

Testovací sestava

Tom Clancy's The Division: rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

Hlavní testovací PC je založeno na starším, ale stále dobrém procesoru Intel Core–i7 2600K (Sandy Bridge), který je přetaktován na 4,5 GHz. Šestnáct gigabajtů RAM by mělo s rezervou zajistit, aby testované hry měly dostatek operační paměti. Hry jsou instalovány na 1 TB SSD disk, a tak z případných nepřiměřeně dlouhých časů načítání můžeme vinit špatnou optimalizaci a nikoliv na pomalý HDD.

Na herní rozbory byla zapůjčena referenční GeForce GTX 980 Ti, která ve většině případů slouží jako referenční grafická karta pro hodnocení grafiky hry a zjištění samotných nároků hry na videopaměť. A také ji využiji k tomu, abych vás informoval o tom, zda si danou hru v plných detailech zahrajete i v rozlišení 4K (3840 × 2160).

Druhá grafika je nižší mainstreamový model GeForce GTX 960 v přetaktované edici od MSI. Tato grafika svým výkonem pokrývá široké spektrum podobných grafik (výkon kolem modelů: GTX 680, GTX 770, HD 7970, R9 280, R9 380), a tak bude použita v rozborech pro ukázání vlivu detailů na výkon.

Tom Clancy's The Division: rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

Tom Clancy's The Division: rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

Druhá sestava obsahuje procesor AMD FX 8370 přetaktovaný na 4,5 GHz, stejně jako Intel Core i7 2600K. Operační paměti je dnes již standardních 8 GB. Na této sestavě se pouze hrají hry a pořizují screenshoty, takže kromě systému je celá paměť dostupná pouze pro hry. Grafická karta je zde továrně přetaktovaný ASUS Radeon R9 290 DirectCU II. Hlavním účelem této sestavy je porovnání chování hry na grafice AMD vs. Nvidia.

Tom Clancy's The Division: rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

Na obě sestavy byl nainstalován nejnovější operační systém Windows 10 s podporou DirectX 12, takže obě sestavy jsou již dnes připraveny na budoucí hry. Ale jak jste si mohli přečíst v našem herním mini-testu Windows 10, nový systém se vyplatí používat i na dnešní hry.

Metodika testování a nastavení hry

Tom Clancy's The Division: rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

Protože rozbory her a nastavení detailů nejsou a nebudou běžným benchmarkováním několika grafik, a protože ne každý efekt se projeví na jakékoliv scéně, bude se vždy testovaná lokace lišit podle detailu a nastavení, které právě zkoušíme. V Tom Clancy's The Division není možné hru zastavit! To znamená, že i když v menu měníte detaily, hra na pozadí stále běží včetně změn počasí a času.

Kvůli nemožnosti zastavit hru nelze přesně dodržet stejné podmínky mezi následujícími snímky při porovnáním detailů. Sice snaha byla o co nejmenší možné zkreslení, ale přesnost pixel na pixel u všech detailů neočekávejte. Hlavně kvůli některým detailům je nutné resetovat hru a během té doby se čas hry změní výrazněji.

Test vlivu jednotlivých detailů bude proveden na grafické kartě GTX 960 při následujícím referenčním nastavení detailů. Jedná se o profil detailů: Vysoká s deaktivovanou chromatickou aberací a nastaveným 16× AF. Pouze vliv rozlišení na GTX 980 Ti bude proveden v maximálních detailech.

Tom Clancy's The Division: rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

Tom Clancy's The Division: rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

Tom Clancy's The Division: rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

Tom Clancy's The Division: rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama