Jak jsme si kdysi hráli na hrdiny: nejlepší RPG z dávných časů | Kapitola 5
Seznam kapitol
Začátek roku je vždy dobrým obdobím pro bilancování minulosti – všude tabulky, nejlepší věci loňského roku, propadáky, překvapení, výhledy na rok letošní atd. Není ale na škodu podívat se trochu víc do minulosti, i proto jsme pro vás připravili seznam dvaceti nezajímavějších RPG z (téměř) dávné minulosti.
Ishar Trilogy
- Silmarils
- Amiga (1992-1993-1994)
Jedna z vizuálně nejhezčích her své doby. Hrdina v pětičlenné partě bojuje proti Kroghovi, potomkovi temného boha Morgotha, který (jak už to potomci temných bohů mají ve zvyku) plánuje zotročení všech obyvatel Kendorie. Krogh sídlí v pevnosti Ishar. V pohledu z vlastních očí jste procházeli nádherná ručně kreslená prostředí a bojovali v reálném čase proti monstrům. Ishar předběhl svou dobu tím, že požadoval platbu za to, že jste chtěli uložit hru – a to takovou částku, že jste museli hrát několik dní v kuse, abyste si na save vydělali… taková předzvěst mikrotransakcí, dalo by se říct. Další díly potěšily tím, že šlo importovat postavy z předchozích Isharů, měli jste pak do začátku celkem slušnou výhodu. Ve dvojce přibylo i střídaní dne a noci, mohli jste dokonce používat zvířecí mazlíčky jako pomocníky v boji. Trojka pozměnila vzhled hry tím, že použila digitalizované portréty místo malovaných a jako jediná v sérii vyšla i pro Windows. Předchozí díly vyšly shodně na Amigu, Atari ST a DOS.
Stonekeep
- Interplay
- DOS (1995)
Digitalizované postavy v hraném intru, masivní využití bluescreenu, mizerné rozlišení – tenkrát mi to ale přišlo, že hraju roli hrdiny ve filmu a ne ve hře. Stonekeep je klasický krokovací dungeon crawler, v němž nevylezete na světlo za celou dobu hraní, nemůžete si ani vytvořit postavu, která má předem dané vlastnosti, hra nemá žádný příběh, kromě toho, který si přečtete v manuálu – ale přesto je něčím chytlavá. Prosekáváte se hradem, vylepšujete si skilly jejich používáním, časem se k vám přidají další dobrodruzi a celé se to nese na celkem zábavné notě.
Pravda, u některých hádanek jsem pochopil pravý význam sousloví “pixel hunting”, ale celkově byl Stonekeep svižná a zábavná rubačka v prostředí prokletého hradu. Možná má v dnešní době, kdy popularita retro her stoupá k výšinám, větší naději na přijetí než v době vydání – vzhledem k poměrně dlouhé době vývoje ho většina hráčů považovala za zastaralý a dala přednost plynulým RPG kouskům. Ale vážně, Stonekeep asi objektivně nedosahuje kvalit ostatních her v tomto seznamu, ale byla by škoda nedat mu šanci, už jenom kvůli tomu úvodnímu filmečku...
Seznam populárních RPG není zcela jistě vyčerpávající, pro mnohé je na prvním místě série Wizardry nebo Lands of Lore, Amberstar nebo původní The Elder Scrolls nebo Fable, vlastně i první Baldur’s Gate by se sem vešla… ale chtěl jsem tu tentokrát psát o hrách, které jsou na mém žebříčku v Top 10, a i když jsou některé z nich přes dvacet let staré, pamatuju si jejich části a momenty mnohem lépe než u některých kousků, co jsem hrál loni nebo předloni.