Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Velký úklid: rozebrání a vyčištění Playstationu 3
Velký úklid: rozebrání a vyčištění Playstationu 3
autor: Dominik Liebezeit , publikováno 29.12.2015
Velký úklid: rozebrání a vyčištění Playstationu 3

V dalším z našich článků věnovaných údržbě hardwaru se podíváme na to jak vyčistit, přepastovat a pokud možno zase složit Playstation 3. O alergii herních konzolí na prach byla zmínka už v minulém díle. Dnešní konzole je nebohým důkazem toho, co dokáže napáchat trocha prachu a rezignace na výměnu teplovodivé pasty.


Máte raději sushi než hamburgery? Raději saké než Budweiser? A spíše sáhnete po Nathanu Drakovi než po Master Chiefovi? Hai! Pak vítejte u dnešního dílu „urob si sám“ věnovanému Playstationu 3.

Mnozí z vás možná už předchozí generaci konzolí podvědomě odepsali do technologického důchodu, a není se co divit. Playstation 3 je tu s námi už neuvěřitelných 9 let! Děvět let je ve světě IT opravdu úctyhodné stáří. Kdybychom se podívali zpět do roku 2006, v herních počítačích té doby bychom pravděpodobně našli nějakou verzi procesoru Core 2 Duo, 2 GB RAM a dost možná Geforce 8800GTX. Byť se v té době jednalo o naprostý high-end, zkuste na podobné sestavě zapnout GTA V, Call of Duty AW, Assassin´s Creed BF aj. Nemluvě o tom, že (v té době i tak dost drahá) PS3 stála zlomek toho co taková herní bestie. Výdrž sedmé generace konzolí je vskutku úctyhodná. Jak je dnes Playstation 3 vynikající konzolí, neměl vždy na růžích ustláno. Při jeho uvedení na trh to s ním dokonce vypadalo asi tak bledě, jako s lustračním osvědčením některých politiků.

Trocha z historie

Playstation 3 byl poprvé představen 16. března 2005 na konferenci E3 a od pozdější verze se značně lišil. Kromě stříbrné barvy (namísto černé) obsahoval také dvojici portů HDMI (později jeden), nabízel zpětnou kompatibilitu s hrami pro PSx a PS2 a zejména úplně jiný ovladač, který spíše než ovladač připomínal nástroj na lovení klokanů.

Velký úklid: rozebrání a vyčištění Playstationu 3

Po velmi kontroverzním přijetí nového konceptu ovladače se Sony rozhodlo během necelého roku ovladač předělat. Čert ví proč hráči nechtěli místo ovladače bumerang. To je možná důvod toho, proč ovladač vypadá, jako by Duashocku 2 z oka vypadl. V podsatě jediná inovace, která se s gamepadem z PS2 udála je ustřižený kabel, jiný tvar L2 a R2 páček a středové tlačítko „start“.

Finální model spatřil světlo světa 11. listopadu 2006, kdy došlo k oficiálnímu vydání v Japonsku, 17. listopadu 2006 se pak dočkal americký trh. Evropa a Austrálie si musela na vydání počkat až do 27. března 2007. Zde narážíme na první zakopnutí, které málem stálo za pádem celé herní divize Sony.

Microsoft, do té doby outsider, dostal od Sony jedinečnou příležitost, které se rázně chopil. Microsoft vydal svou konzoli v listopadu 2005. To je celý rok před vydáním PS3 v Japonsku a USA a rok a půl před vydáním v Evropě! Jeden nemusí být marketingový specialista, aby mu bylo jasné, jakou konzoli zvolí hráč, který se celý třese na nový nex-gen a může si vybrat mezi Xboxem hned, nebo PS3 za rok a půl. Listopad 2005 nezvolil Microsoft náhodou, v Redmontu byli přesvědčení, že stejné datum zvolilo i Sony, to se ale z nějakého důvodu rozhodlo na celý rok Microsoftu vyklidit pole. Když se podíváme na launch současné osmé generace konzolí, je až s podivem, jak se historie opakuje. V současné době ale v obráceném pořadí.

Dalším obrovským handicapem konzole PS3 byla její cena. Pokud jste v roce 2006 chtěli novou konzoli, měli jste na výběr mezi Xboxem, který se prodával za 399 USD, Nintendem Wii za 249,99 USD a Playstationem 3 za 499 USD za 40 GB verzi a 599 USD za 60 GB verzi. Je zajímavé, že výrobní náklady Sony na jednu konzoli byly v té době kolem 800 USD, to znamená, že i přes takto astronomickou částku za herní konzoli Sony na každém prodaném kusu prodělalo mezi 200–300 USD!

Jedním z hlavních důvodů, proč byla konzole od Sony s přehledem nejdražší, byl fakt, že už v roce 2006 se dodávala s mechanikou Blu-Ray, což může být na jednu stranu pochopitelným krokem, vzhledem k tomu, že Blu-Ray technologii má patentovanou právě Sony, mohlo jít o logický krok jak se snažit nové médium protlačit na úkor konkurenčního HD DVD. Na stranu druhou šlo o dosti kontroverzní tah. Pokud nemáte bohatého příbuzného někde v Perském zálivu, nebo nesedíte v dozorčí radě ČEZu, pravděpodobně jste, jako většina běžných smrtelníků, v roce 2006 Full HD televizi neměli. Filmy na Blu-Ray by se v té době daly spočítat na prstech, nemluvě o jejich ceně a o faktu, že v řadě domácností se ještě nestačilo etablovat ani DVD.

Inženýři Sony mají občas zajímavé koncepty, kam by se měl technologický vývoj jejich společnosti ubírat. V poslední době tak můžeme například sledovat, jak se snaží zachránit skomírající (a hlavně prodělečnou) mobilní divizi přechodem k levným procesorům MTK, které jsou tradiční doménou levných (zejména čínských) telefonů na úkor mnohem výkonějších a zejména k baterii šetrnějších Snapdragonů. Ale to je zase jiný příběh.. Pro nás je důležité, že uvedení Playstationu 3 způsobilo v Sony takové zemětřesení, že ho neustál ani duchovní otec Playstationu, Ken Kutaragi. Zase se nabízí paralela s Microsoftem, Xbone a ředitelem divize Donem Mattrickem.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
64 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 30.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.