Star Wars: Battlefront – řež v kulisách z Hvězdných válek
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Star Wars: Battlefront – řež v kulisách z Hvězdných válek

Star Wars: Battlefront – řež v kulisách z Hvězdných válek

Pavel Dobrovský

Pavel Dobrovský

1. 12. 2015 03:00 17

Seznam kapitol

1. Star Wars versus počítače 2. Zab a buď zabit 3. Miř na hlavu 4. Kartografův ráj
5. Já mám stíhačku náram-, náramnou 6. Grafika, zvuk, ovládání 7. Verdikt

Hvězdné války se po několika dekádách staly mezigeneračním fenoménem, který pravidelně přiživují filmy a videohry. Několik týdnů před premiérou nového filmu vychází multiplayerová Star Wars: Battlefront. V roli imperiálního nebo rebelského vojáka bráníte v několika režimech zájmy své strany proti nepřátelským hráčům.

Reklama

Když relativně neznámý režisér George Lucas pracoval v polovině sedmdesátých let na své budoucnosti, přikláněl se k názoru, že pořádná scifárna je tím, co ho katapultuje k úspěchu. Nikdo jiný si to moc nemyslel. Lucas se nenechal zviklat a do šuplíku odkládal návrhy scénářů nebo jejich rozpracované verze, třeba The Adventures of Luke Starkiller. Tak se jmenoval koncept toho, co později přejmenoval na Hvězdné války, a co mu zajistilo nesmrtelné místo v historii kinematografie. Nejen, že premiéra roku 1977 přinesla režisérovi indianajonesovké „fortune and glory“, změnila také vývoj analogových efektů ve filmové produkci. Epické vesmírné bitvy společně s detailními efekty laserových zbraní a mečů postavily Lucase a odnož společnosti Lucasfilm Industrial Light & Magic na první místo v oboru trikových technologií, kde zůstávají i téměř čtyřicet let po svém prvním filmu.

Počítače to nezvládly

Před několika měsíci vzpomínali pro časopis Wired veteráni ILM na dobu tahání modelů na provázcích před kamerou. Byla to podle všeho neuvěřitelná punková taškařice: Nikdo nevěděl, jak udělat to, co Lucas chtěl. V neklimatizovaných kancelářích se zkoušely různé konfigurace kolejnic a kamerové jízdy, pro osvěžení skákali zaměstnanci do staré vodní cisterny a v největší hale se hromadila vyřazená křesla z vojenských stíhaček. Jen souhrou několika inženýrských géniů a nápaditých maniaků se podařilo vizi Hvězdných válek naplnit. Vývoj nové technologie a metod hrály prim a jejich úspěch a význam se dotýkal nebes – ovšem s tou skutečnou dobovou high-end digitální technologií pro zábavu už to tak slavné nebylo. Ve srovnání s filmem až trapné možnosti osmibitových počítačů a her nenabízely Lucasovým lidem dostatečnou vizualitu, zvukovost a ani hratelnost. Lucas tehdy po několika pokusech prý prohlásil, že dokud na to nebudou počítače mít, tak značka Star Wars nebude na žádné hře.

Létání a střílení

Dlouho to tak vydrželo. Několik her s cejchem Star Wars v osmdesátých letech sice vyšlo, ale první skutečná pecka – a to jak obsahově, tak technologicky – přišla až roku 1992. Jmenovala se X-Wing. Pilotování polygonových stíhaček rebelské Aliance ve 3D prostoru hráčům učarovalo (technologicky byl titul vyspělejší než obdobný Wing Commander) a založilo svébytnou specializovanou produktovou řadu simulátorů různých raket ze Star Wars.

Jenže lidé chtěli i střílečku, protože... No, vždyť je tu Doom, ne? LucasArts, interaktivní divize režisérova impéria, proto roku 1995 vydává Dark Forces. Produkčně perfektně zmáknutá doomovka, v níž bojujete proti císařským vojákům, se stala podstatným milníkem ve Star Wars hrách. Důvodů by bylo více, ale k těm nejdůležitějším patří zvuk, kulisy a příběh věrohodně zasazený do filmového vesmíru.

Pytel s hrami Star Wars se protrhl. Zjistilo se, že Star Wars se dají napasovat na všechny možné žánry, včetně šachů, adventur nebo RPG. Mezi ty nejlépe přijaté patřila v novém tisíciletí multiplayerová Star Wars Battlefront z roku 2004 (a pokračování z roku 2005) od studia Pandemic.

Nyní se značka vrací, tentokrát pod značkou studia DICE (série Battlefield a Mirror's Edge) a vydavatele a majitele DICE Electronic Arts. V podstatě vzali to nejlepší z Battlefront II, převlékli hru do moderní grafiky a aktualizovali herní pravidla. Nic lepšího se snad ani stát nemohlo.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama