Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Příliš málo, příliš brzy. Zemřel Jan Jirkovský
Příliš málo, příliš brzy. Zemřel Jan Jirkovský
autor: Michal Rybka , publikováno 30.10.2015
Seznam kapitol
1. Příliš málo, příliš brzy
2. Vývojář vývojářům
3. Herní tvorba
4. Kyberpunkové RPG Dex
Příliš málo, příliš brzy. Zemřel Jan Jirkovský

V úterý 27. října zemřel Jan Jirkovský, český indie vývojář, hlavní designér kyberpunkového Dexu, organizátor Game Developers Session a člověk, který stál za trojicí knih Game Industry. Pamatuji si ho jako velice příjemného člověka s výbornými komunikačními schopnostmi, se kterým jsem chtěl na párty k uvedení Dexe, která se odehrála 25. června v klubu Tobaco, ještě pokecat. Nestihl jsem to a myslel jsem si, že se setkáme a pokecáme příště.


Žádné příště už ale nebude. Když jsem se dozvěděl, že Honza je po smrti, byl jsem z toho v šoku. Narodil se v roce 1988 a nedožil se ani třicítky. To je tragédie u každého mladého člověka a zvlášť u člověka talentovaného a s ambicemi udělat něco velkého.

Bůh ví proč jsem si připomněl písničku Birthday od Cruxshadows:

„Today is your birthday, but it might be the last day of your life.
What will you do if tomorrow it's all gone?“

Přiznám se, že vzhledem k tomu, že Honza mě podobně jako já rád indie a retro věci, jsem předpokládal, že to bude asi on, kdo mi jednoho dne napíše nekrolog. V životě by mě nenapadlo, že tomu bude přesně naopak. Odešel příliš brzy a dostal příliš málo času na to, aby udělal opravdu pořádnou díru do světa. Byl nadšený, energický, aktivní, miloval všechno kolem her, podílel se na jejich vývoji i na jejich propagaci.

Je těžké nevidět kosmickou nespravedlnost v tom, že talentovaní lidé jako on odcházejí předčasně, zatímco nám tu zůstává hora strašných jedinců bez vize a bez talentu, kteří jenom omezují v rozletu jiné. Jenže jak říkal můj vyučující evoluční biologie, „od života nežádejte spravedlnost“. Dostaneme jenom příležitost a tu buď využijeme, anebo ne. A když o tom přemýšlím, Honza ji využil skutečně intenzivně.

Příliš málo, příliš brzy. Zemřel Jan Jirkovský

Nejvíce aktivní byl na scéně nezávislých her. Pro mě svým způsobem představoval tvář nezkrocené indie scény, která se pohybovala vždy mezi obdivem ke klasickým hrám, ambiciózními nápady na své vlastní a originální projekty a trvalým nedostatkem peněz a prostředků pro jejich naplnění. Tak už to na indie scéně chodí, každý musí být multifunkční, zvládat celou řadu rolí, pracovat bez zastavení a ideálně přežívat jenom na vietnamských polévkách a kafi.

Obrovské korporace dokáží zajistit financování celou řadou mechanismů, počínaje transferem financí mezi projekty, získáním investorů a nebo možností úvěrování. Indie scéna se musí spokojit s málem, na druhou stranu to dovoluje podstoupit větší designérské riziko a menší omezování. Vyvíjet nezávislé hry vyžaduje obrovskou dávku nadšení, energie a velkou odolnost, když se věci nedaří.

Honza měl všech těchto kvalit na rozdávání. Byl to takový neposedný démon, který nepobyl na jednom místě.

Pro FreeGame.cz vytvořil přes 300 minirecenzí na stahovatelné hry zdarma. Organizoval setkání Developers & Press Gathering, což byly takové neformální spářky herních vývojářů a pisálků, kde po několika reportech či přednáškách následovalo klasické pivní drbání všeho možného a všech možných na české herní scéně. Bylo to komorní, ale velmi příjemné a napomáhalo to českému hernímu indie networkingu.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
143 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 64.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.