Z majitelů nájemníky:  plně zrušitelný digitální svět
i Zdroj: PCTuning.cz
Internet Článek Z majitelů nájemníky: plně zrušitelný digitální svět

Z majitelů nájemníky: plně zrušitelný digitální svět | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

20. 2. 2015 16:00 39

Seznam kapitol

1. Nekupte to... 2. Když si stáhnete Alzheimera 3. Dokud to sype... 4. Vaporizace v praxi
5. Ještě chvíli na přístrojích, a pak cvak... 6. Darwin by měl radost 7. Datové nevolnictví

Kdysi dávno to bylo jednoduché. Něco se vám líbilo, tak jste si to koupili, měli jste to a používali jste to, dokud se vám to neomrzelo. Anebo dokud jste měli hardware, na kterém to fungovalo. Dnes máme čím dál tím víc služeb, které vám doslouží přímo pod rukama – a to ne proto, že byste chtěli, ale proto, že to chce ten, kdo je kontroluje.

Reklama

Tyto „drobné chybky“ v MobileMe a nepochybná následující tsunami nevraživých reakcí zákazníků přiměla Steva Jobse k jednomu z jeho epických výstupů, kde doslova veřejně odstřelil šéfa MobileMe před celou nastoupenou vývojovou jednotkou.

Z majitelů nájemníky:  plně zrušitelný digitální svět
i Zdroj: PCTuning.cz

Steve Jobs při představení iPhone3G a MobileMe, 2008, zdroj: Youtube

Někteří vývojáři, jako dotyčná paní, která historku popisuje, cítí Jobsův rozčílený výlev jako křivdu. Má gigantické štěstí, že jsem jí nemohl říci osobně, co si myslím o její práci ve chvíli, kdy jsem málem dvakrát po sobě kompletně přišel o všechna data. Nebral bych si moc servítky, protože jsem byl v obou případech hrůzou bez sebe. A jsem si jistý, že hodně uživatelů služby štěstí nemělo a o data skutečně přišli. To muselo být šílené.

Ať už byl za nefunkčnost systému zodpovědný kdokoliv, z pohledu uživatele je to jedno. Vy vidíte jenom svoje mizející data a litujete, že jste neprojevili dostatek nedůvěry včas a neuložili si je / nevytiskli si je / měli jste ten pitomý nápad synchronizaci vůbec zapnout. Teprve v tomhle okamžiku totiž pochopíte, že se synchronizuje oběma směry a když se to podělá, bude se vlna destrukce šířit do všech zařízení. Kdysi dávno jste synchronizaci dělali ručně, což bylo nepohodlné, ale relativně bezpečné. Automatika je pohodlná, ale může mít strašné následky.

Tyto dvě epizody mě přesvědčily, že je nerozumné spoléhat čistě na cloudové služby a na to, že na druhé straně je tým profesionálů, jejichž první a poslední denní myšlenkou je bezpečí vašich dat. Přece jenom nevíte kde data jsou, kdo je kontroluje, co s nimi dělá a zda náhodou nehrozí, že někdo službu zruší. A to je ostatně zásadní problém celého konceptu „služeb“. Dnes tu jsou, zítra tu být nemusí. Neexistuje žádná garance funkčnosti služby do budoucnosti.

Z majitelů nájemníky:  plně zrušitelný digitální svět
i Zdroj: PCTuning.cz

Měl jsem v okolí oblíbenou pizzerii, která dělala vynikající předkrmy a dezerty. Možná vám přijde divné zajít si do pizzerie na oběd v podobě rýže balené ve vinných listech a čokoládového dortu, ale patřilo to mezi moje vrcholné gurmánské zážitky, protože oboje bylo bezkonkurenční. Náhle bez jakéhokoliv varování podnik skončil, protože mu asi končila nájemní smlouva a nahradil ho průměrný předražený steakhouse – zřejmě nabídl na nájemném víc. A tohle je podstata služeb: Je jedno, jak jsou kvalitní. Je jedno, jak mají loajální zákazníky. Je jedno, že jsou tradiční. Pokud dům, ve kterém služba funguje, nepatří přímo vám a nekontrolujete, zda ji tam chcete mít anebo ne, nemáte žádnou jistotu, že kvalitní restauraci nenahradí další vietnamská večerka.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama