Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti

Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti

Michal Rybka

Michal Rybka

31. 10. 2014 03:00 17

Seznam kapitol

1. Zaplať a bav se, jak dlouho chceš 2. Nová technologie chce nový přístup 3. Cheaty na prodej 4. Candy Crush Trága
5. Neférová hra 6. Váš osobní (ne)výherní automat 7. Chceš hrát bez stresu? Plať!

Obvykle se u podobných článků věnujeme spíše hardwaru a ignorujeme to, jaký má vliv na podobu aplikací a her. Občas zmíníme nějakou exotiku, jako jsou augmentované aplikace, ale většinou je vliv technologické změny tak pozvolný, že ho vůbec nevnímáme.

Reklama

Bylo nebylo, kdysi dávno jste si koupili hru, nainstalovali a hráli. Už za osmibitů byly některé hry obrovské, jiné zase existovaly v rozsáhlých sériích, další měly řady datadisků anebo podporovaly editory. Každý koncept měl trochu jiný model, ale všechny předpokládaly, že budete platit předem a za to dostanete porci zábavy, u níž budete postupně stavěni před stále těžší výzvy.

Herní dynamika se balancovala podle cílového publika: Automatové hry byly rychlé a obtížné, aby lidé mohli do automatů rychle strkat čtvrťáky.

Flying Shark
i Zdroj: PCTuning.cz
Flying Shark

U mainstreamových her měly jednotlivé díly pozvolna stoupající obtížnost a objevovaly se v nich stále nové nápady, aby hráči neměli pocit, že hrají dokola to samé. Realistické letecké simulátory nudily své hráče dlouhými přelety, protože to z nějakého důvodu mají rádi. Velké strategie byly časově náročné, protože stratégové rádi hráli pomalu.

Na podobu her měly vliv rané konzole, které nedovolovaly ukládání pozice, takže jste místo toho dostali kódy pro přístup do vyšších úrovní. Potom se objevily karty s podporou ukládání, které savování dovolily, jenomže měly jen pár využitelných bytů pro uložení herního stavu, takže se ukládalo jenom tam, kde bylo možné pozici snadno rekonstruovat (savepointy).

Pak přišly počítače s disketami, které dovolily savování kdekoliv. Potom se běžnou součástí PC staly harddisky, takže Doom přišel nejen s neomezenými savy, ale dokonce i quicksavy, které dovolily jedním stiskem uložit pozici v případě, že jste měli pocit, že by to bylo dobré.

Doom shareware
i Zdroj: PCTuning.cz
Doom shareware

Všechny tyto změny měly hluboký vliv na podobu her: Čím větší prostor pro ukládání, tím rozsáhlejší herní stav bylo možné uložit. A to nemluvím vůbec o příchodu 3D grafiky, která naprosto změnila podobu her. Byla to tak fundamentální změna, že v podstatě dělí dějiny her na dvě poloviny: na hry před 3D technologií a na ty po ní.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama