Nové hry se starým jménem: rebooty známých značek
Seznam kapitol
Her, které se pokoušejí oprášit zašlou slávu dříve populárních herních značek, se v poslední době vyrojilo více, než hub po dešti. Jejich výsledná kvalita přitom docela kolísá - známé jméno ještě neznamená, že výsledná hra bude stát za to. Pojďme se podívat na to, které rebooty dělají svým předchůdcům čest, a které se naopak moc nepovedly.
Náklady na vývoj Watch Dogs dosáhly 70 milionů dolarů a spekuluje se, že výdaje na propagaci této hry jsou třikrát takové. Náklady na vývoj a propagaci Destiny, jedné z nejočekávanějších her tohoto roku, se pak vyšplhaly přes 500 milionů dolarů, což je obrovská investice dokonce i pro velké vydavatelské domy, jako je Electronic Arts, Microsoft nebo Ubisoft. V poslední době se proto vydavatelé často uchylují k náhradnímu řešení – jako kouzelník Pokuston sahají do svých zásobáren starých dobrých značek a tahají z nich jedno jméno po druhém.
Přivést k životu dříve zajetou videoherní sérii je jednoduší. Tvůrci si nemusí lámat hlavu s konceptem hry, hlavním hrdinou a často ani s herním světem. Všechno je dříve dané, pročež se vývoj stává také o něco levnějším. Vzhledem k nezanedbatelné základně fanoušků/pamětníků je pak investice do této videohry o něco méně riskantní. To jsou celkem tři faktory, které rozpuku rebootů hojně napomáhají.
I přestože mají tvůrci rebootů v mnoha ohledech práci zjedanodušenou, ne vždy dá jejich snažení základ dobré hře. V horším případě vznikne nehratelný paskvil, v tom lepším pak docela průměrná hra, která pár lidí naštve a ty ostatní moc nenadchne. Jelikož reboot nebo také restart není remake a tudíž se nejedná o věrnou předělávku již existující hry, ale o její moderní interpretaci, při jeho tvorbě je třeba citlivý přístup a často i podstatné změny v designu a herních mechanikách plynoucí ze změny technologií, což může být ošemetné. Zdaleka nejmenší skupinou této svébytné skupiny her jsou tak rebooty, které se opravdu povedly.
V našem dnešním článku se zaměříme právě na ty nejpovedenější rebooty a restarty, ke kterým přidáme několik spíše průměrných, ale potenciálně zajímavých kusů. Na konci článku pak pro změnu zmíníme zase ty nejméně povedené rebooty, abychom si na problematiku posvítili z obou stran zároveň. V textu se držíme pouze rebootů, které byly vydány i na PC. Z těchto důvodů v něm nenajdete hry Goldeneye 007 nebo Metroid Prime.
Není vám jasné, jak se liší pojem „reboot“ a „remake“? Probírali jsme to v předchozím článku, kde jsme se věnovali dalším hrám.