Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Wasteland 2: návrat RPG, které dalo vzniknout Falloutu
Wasteland 2: návrat RPG, které dalo vzniknout Falloutu
autor: Lucie Jiříková , publikováno 23.9.2014
Wasteland 2: návrat RPG, které dalo vzniknout Falloutu

„Prehistorický“ Wasteland je předchůdcem celé řady postapokalyptických izometrických RPG včetně Falloutu. Kickstarterovská kampaň jeho pokračování – Wasteland 2 – slibovala návrat krále. Co všechno Wasteland 2, nabízí, jaké má největší přednosti, ale i co vás naopak bude trápit, si prozradíme v podrobné recenzi.


Původní Wasteland v době svého vydání (1988) znamenal revoluci RPG žánru, přijmeme-li definici revoluce jako skokové změny. Vedle netradičního zasazení Wastelandu do moderního postapokalyptického světa namísto fantasy prostředí byla jeho hlavním přínosem nelineární interakce s NPC postavami, kdy jejich reakce na vaši družinu vycházela z vašich předchozích akcí. Tato skutečnost nově vedla k tomu, že jakmile jste udělali něco proti přesvědčení dané postavy, ta se s vámi odmítala bavit, nebo na vás rovnou zaútočila.

Další novinkou Wastelandu byl perzistentní svět. Když jste některou lokaci opustili, neresetovala se do původního stavu, ale zůstala tak, jak jste ji nechali, tedy například s vybitými nepřáteli. Tím vznikala iluze skutečného ovlivňování a tvarování herního světa, což bylo v té době naprosto nevídané. Pro tyto z dnešního pohledu zdánlivé maličkosti se z Wastelandu svého času stal kasovní trhák, který odstartoval záplavu výborných izometrických RPG včetně Planescape: Torment nebo Icewind Dale.

Brian Fargo, duchovní otec Wastelandu, samozřejmě někdy v té době začal pracovat na Wasteland 2, z něj ale kvůli tahanicím ohledně licence sešlo a namísto toho vznikl kultovní Fallout. K právoplatnému nástupci Wastelandu se proto vracíme přibližně 26 let po vydání prvního dílu a to díky úspěšné kickstarterovské kampani, ve které bylo namísto požadovaných 900 000 dolarů vybráno více než třikrát tolik (přesně 2 933 252 dolarů).

Za tyto peníze Brian Fargo sliboval stejnou atmosféru, kterou měl původní Wasteland, včetně morálních voleb a nutnosti vyrovnat se se svými činy. Pro dnešní dobu samozřejmostí pak měly být propracované tahové souboje, v nichž bychom měli být nuceni každý krok pečlivě propočítávat, a otevřený herní svět s obrovskou mírou znovuhratelnosti.

Po fázi Early Access se Wasteland 2 v pátek konečně přehoupl do své ostré verze. Potkal se výsledný produkt s obrovským očekáváním hráčů a stala se z něj další kultovní záležitost, nebo se jedná spíše o průměrné RPG, po němž za pár měsíců neštěkne ani pes? Na tyto a mnohé další otázky si odpovíme v naší dnešní recenzi.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
77 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 18.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
TOPlist
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.