Technické pokročení, laikovo zmatení aneb kdo to má stíhat? | Kapitola 3
Seznam kapitol
Na střední škole nám říkali, že poločas rozpadu hodnoty technických informací je deset let. Pokud jste pracovali v technickém oboru a na deset let z něj vypadli, je vaše hodnota poloviční, protože polovina věcí, které znáte, je k ničemu. Alespoň takhle to platilo ještě v osmdesátých letech minulého století. Zlaté časy!
Situace bývá o to horší, když o upgrade požádá někdo cizí, ale opravdu důležitý, před nímž nechcete ztratit tvář jako technologický počítačový guru. Důvod je prostý: Je lepší vypadat jako šílený hackerský počítačový génius, než jako prostý trouba, který na rozdíl od ostatních prostých troubů není navíc ani opálený a má zcela zanedbatelnou tělesnou muskulaturu. Takže přichází šéf / přítelkyně / kočka z vedlejší kanceláře a žádá odborné rady. Protože víte houby co jim vlastně říct, nasadíte zaměstnaný výraz a sdělíte jim, že až se k tomu dostanete, něco extra jim doporučíte. To na jednu stranu oddálí odhalení, že o tom víte velké kulové, jenomže na druhou stranu se zavazujete k tomu, že jim nedohodíte úplnou kravinu.
Nastává tedy omezený čas mezi lží a jejím potenciálním odhalením, kdy máte možnost někde vyslídit informace, osvěžit si znalosti o moderních technologiích a oprášit své renomé. První zastávkou je obvykle nabídka na online shopech, která dává představu o tom, co se reálně prodává a za kolik. Cena samotná už pomáhá jako klasifikátor mezi lidovým, optimálním a hobbistickým. Problém nastane ve chvíli, kdy zjistíte, že se vývoj rozeběhl několika různými směry a máme tak vedle sebe několik různých variant zboží přibližně v té samé cenové relaci. Tam už prosté prohlížení shopů nepomůže a je nutno získat informace jinde. Ale kdo nám je dodá?
Marketing? Těžko. Marketing má za úkol prodat, co se dá a ideálně u toho nenaštvat výrobce a dovozce tím, že by vyzdvihoval jeden produkt a haněl produkt jiný. Důsledkem je, že ve světě marketingu je všechno super. Jako markeťák víte, že se tenhle notebook zrovna nevyvedl, jenomže ho neprodáte tím, že budete chodit kolem a vyprávět, že vlastně za nic nestojí. Marketingové texty jsou proto v jednom duchu: Všechno je skvělé, je to novější, rychlejší, stabilnější, vychytanější a tak dále. Všechno. Všechny notebooky jsou excelentní, když si vybereš tenhle, je to super, tamten je taky super a tenhle je pro změnu jednoznačně super.
Problém je v tom, že takhle vypadají všechny marketingové články, takže tu část psanou písmeny u nich můžeme obvykle rovnou přeskočit a věnovat se fotkám a technickému popisu. To jsou jediná vodítka, která pomáhají vytřídit zrno od plev.