Na jakou grafiku stačí slabé a střední PC? Test 14 her
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Na jakou grafiku stačí slabé a střední PC? Test 14 her

Na jakou grafiku stačí slabé a střední PC? Test 14 her

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

7. 4. 2014 03:00 27

Seznam kapitol

1. Tipy k nastavení detailů ve hrách 2. Testovací sestavy, hry a metodika 3. Assassins Creed IV, Battlefield 4 4. Bioshock: Infinite, Call of Duty: Ghosts 5. Crysis 3, Far Cry 3
6. GTA: EFLC, Grid 2 7. Hitman: Absolution, Max Payne 3 8. Metro: Last Light, Sleeping Dogs 9. Tomb Raider, Total War: Rome II 10. Závěr

Nastavit detaily ve hrách tak, aby daný titul běžel na počítači plynule a s co možná nejlepší úrovní grafiky, může být pro řadu méně zkušených uživatelů velký oříšek. Vzali jsme proto dvě slabší sestavy a nastavili detaily ve čtrnácti moderních hrách. Podívejte se, oč bude na slabých sestavách grafika vypadat hůře.

Reklama
Na jakou grafiku stačí slabé a střední PC? Test 14 her
i Zdroj: PCTuning.cz


možnosti nastavení detailů Assassin's Creed IV

Ačkoliv je množství různých nastavení detailů v současných hrách menší než třeba před deseti lety, stále je jich u řady her tolik, že se v nich méně zkušení uživatelé vůbec nevyznají. Pro příjemné hraní je přitom důležité detaily nastavit správně. Pokud máte slabou sestavu a necháte detaily nastavené příliš vysoko, bude se hra v náročnějších scénách trhat, což může jinak zábavné hry hodně znechutit. Stejně tak je škoda hrát na výkonném herním počítači na nízké nastavení detailů, zatímco sestava má dost výkonu pro hraní i na nejvyšší nastavení.

Porovnávání Porovnávání
i Zdroj: PCTuning.cz
i Zdroj: PCTuning.cz


Bioshock: Infinite při nejvyšším nastavením detailů (po najetí myší se zobrazí nejnižší) — rozdíly v grafice jsou poměrně malé

Napsat nějaký obecný návod, jak univerzálně nastavit detaily ve hrách na každém počítači, není možné. Přesto se pokusím sepsat alespoň několik postřehů, které jsem během let nasbíral. Ještě jednou však opakuji, že je nelze brát paušálně a aplikovat na jakoukoliv počítačovou hru a sestavu.

— Plynulost her posuzujte jen a pouze subjektivně podle svého vlastního dojmu. Pokud vám hra připadá naprosto plynulá, přestože Fraps ukazuje 25 fps, není důvod detaily dále snižovat. Pakliže naopak cítíte trhání či znatelnou odezvu i při 50 fps, snižujte detaily dál. Nejdůležitější je váš subjektivní pocit a vlastní spokojenost z hraní.

— Osobně jako první snižuji úroveň vyhlazování hran. Plnohodnotné vyhlazování (označované jako MSAA, FSAA, AA) je sice z hlediska přesnosti obrazu nejkvalitnější, bývá však velmi náročné. Většina moderních her podporuje jako vyhlazování během post processingu (označované jako MLAA nebo FXAA), které sice celý obraz většinou mírně rozmaže, většinu hran však vyhladí a má jen minimální nároky na výkon počítače.

— Speciální moderní efekty jako teselace, pokročilá fyzika (PhysX), pokročilé efekty ambient occlusion (HBAO+, SSAO) či efekt slunečních paprsků (god rays) grafiku hry často nepříliš zřetelně vylepší, zatímco zvýšení nároků na výkon počítače je enormní.

— Rozlišení snižuji jen v nejnutnějších případech, jinak jej vždy nechávám na přirozeném rozlišení LCD monitoru. Interpolace (přepočítání nižšího rozlišení na vyšší, většinou probíhá v elektronice LCD monitoru) totiž většinou vypadá otřesně a celý obraz podivně rozmaže. Nárůst výkonu po snížení rozlišení přitom v moderních hrách zpravidla není až tak velký.

— Vizuální rozdíl mezi nejvyššími a vyššími nastaveními detailů (například Ultra a High) většinou nebývá velký, zatímco výkon výrazně vzroste. Naopak mezi nejnižšími nastaveními detailů (například Medium a Low) bývá rozdíl v grafice hry znatelný, byť zpravidla kompenzovaný i patřičným nárůstem výkonu.

Porovnávání Porovnávání
i Zdroj: PCTuning.cz
i Zdroj: PCTuning.cz


Sim City při nejvyšším nastavením detailů (po najetí myší se zobrazí nejnižší) — rozdíly v grafice jsou obrovské

Jak jsem psal výše, nastavení detailů záleží jak na konkrétní hře, tak i sestavě. Návod na nastavení detailů jsem proto pojal tak, že jsem sestavil dva herní počítače, na kterých jsem se pokusil plynule rozběhat čtrnáct náročnějších her. První sestava byla velmi slabá a osazená dvoujádrovým procesorem Intel Core i3 v kombinaci s grafickou kartou nVidia GeForce GTX 650. Takovýto počítač (včetně odpovídajících zbylých komponent) pořídíte odhadem za třináct tisíc korun. Středně výkonná sestava byla osazena čtyřjádrem Intel Core i5 a grafickou kartou AMD Radeon R9 270. Sestavu s podobným výkonem pořídíte okolo dvaceti tisíc.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama