Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Black Mesa — legendární Half-Life s parádní grafikou
Black Mesa — legendární Half-Life s parádní grafikou
autor: Tomáš Šulc , publikováno 20.9.2012
Black Mesa — legendární Half-Life s parádní grafikou

Pokud se o některých hrách dá mluvit jako o legendách, Half-Life mezi nimi zaujímá jedno z čelních míst. Po mnoha letech je tu možnost jej znovu vyzkoušet. Vyšla totiž modifikace Black Mesa, kompletní předělávka původní hry do nového grafického kabátku. Nároky jsou nízké, grafika parádní a chcete slyšet to nejlepší? Celé je to zadarmo!


Black Mesa — legendární Half-Life s parádní grafikou
Half-Life: Source

Když v roce 2004 vyšel Half-Life 2, měli hráči obrovská očekávání. Nejen kvůli samotnému pokračování už tehdy legendární hry, ale také se s napětím čekalo na remaky her Counter-Strike a Half-Life. Pokračování multiplayerové modifikace Counter-Strike: Source dopadlo skvěle. Hra byla kompletně předělaná do tehdy zbrusu nového enginu Source a ačkoli se někteří skalní fandové nepřenesli přes trochu jiné chování zbraní, dočkala se hra celku vřelého přijetí. Tím spíš, že vývojáři z Valve v průběhu času předělali všechny mapy z původní hry a nadále výrazně zlepšovali grafiku.

Druhou předělávkou byl Half-Life: Source. U něj však došlo k velkému zklamání. Místo kompletní konverze původní hry do nové technologie jsme se dočkali jen mírně vylepšené grafiky už tehdy šest let staré hry. Na jednu stranu byly výrazně vylepšené shaderové a částicové efekty jako je kouř nebo voda, detailnost modelů či rozlišení textur se však vůbec nezměnilo a grafika tak rozhodně neodpovídala očekáváním, často bylo těžké poznat rozdíl mezi původní hrou a Half-Life: Source.

Black Mesa — legendární Half-Life s parádní grafikou

V reakci na Half-Life: Source se skupina fanoušků původní hry rozhodla udělat předělávku Half-Life přesně tak, jak byla slibována. Vzniknul tak projekt Black Mesa: Source, který byl později přejmenovaný na Black Mesa. Jeho vývoj však hned od oznámení provázely velké komplikace, práce často měsíce stála. Ačkoliv sami vývojáři nikdy neoznámili přesný termín dokončení a stáli si za svým „when it's done“, bylo zřejmé, že se projekt neúměrně natahuje. Kupříkladu v traileru byl jako rok vydání označen 2009 a původně očekávaná délka vývoje byla maximálně dva až tři roky (tedy vydání okolo let 2006/2007). Skutečnost je však taková, že projekt vyšel až nyní (tj. osm let po jeho oznámení) s tím, že poslední část hry od levelu Xen zatím není hotova. Uvolněna bude formou opravného balíku až dodatečně.

Black Mesa — legendární Half-Life s parádní grafikou

Zanechme však nadávek na dlouhý a stále nedokončený vývoj a pojďme se podívat na samotnou kvalitu modifikace Black Mesa a zhodnotit již hotovou část hry. V tomto ohledu totiž vývojáře nelze než zahrnout superlativy. Je stěží uvěřitelné, jak profesionální hru se týmu podařilo vytvořit. Ačkoliv Black Mesa běží na starším enginu Source, podařilo se jej tvůrcům využít až na hranice možností, srovnatelně se studiem Valve a jejich Counter-Strike: Global Offensive. Ačkoliv grafika samozřejmě není srovnatelná třeba s Crysis 2 v DirectX 11, průměrnou komerční hru s rozpočtem v řádu desítek milionů dolarů rozhodně převyšuje. To je pro zdarma šířenou modifikaci zatraceně velký úspěch.

Black Mesa — legendární Half-Life s parádní grafikou

Vynikající je též hratelnost hry. Jde ostatně o remake Half-Life a tedy v jistém smyslu je Black Mesa sázka na jistotu. Předělávka však není přesná a některé lokace se mírně liší. I to se ale povedlo a domnívám se, že drtivá většina úprav hře jen prospěla. Při hraní (aktuálně jsem odehrál přibližně dvě třetiny hry) jsem nenarazil ani na žádné bugy. Black Mesa je špičkovou hrou nejvyšší kategorie AAA. Zadarmo!



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
117 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 56.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.