Counter-Strike: Global Offensive — vylepšený CS: Source
Seznam kapitol
Původní Counter-Strike se stal legendou. V posledních letech se však dostává do pozadí, přichází proto jeho nová verze s podtitulem Global Offensive. Hra opět běží na starším enginu Source, hardwarové nároky jsme proto tentokrát zkoušeli se staršími kartami jako Radeon HD 4850 nebo GeForce GTS 250.
Ve světě počítačových her se dá spolehnout na několik věcí. Že Activision každý rok vydají nový díl Call of Duty a EA zase Need for Speed, že se každá hra od Blizzardu stane prodejním trhákem anebo že Valve postaví svoji novou hru na technologii Source.
Pokud jste se s vydáním Portalu 2 podobně jako já domnívali, že musí jít o jednu z posledních her používajících tuto zastaralou technologii, dnes už vám musí být jasné, že jste se mýlili. Překvapením se stal především multiplayerový mix strategie a RPG Dota 2, kde roky starý Source Engine vypadá výborně a ukazuje, že ještě rozhodně neřekl své poslední slovo.
První hrou, kde engine Source v roce 2004 debutoval, byl Counter-Strike: Source (o dva týdny později vyšel Half-Life 2). Ve své době šlo o technicky velmi vyspělé hry, které excelovaly zejména fyzikálním chováním, engine Havok tehdy neměl obdoby. Valve však Source engine v průběhu času velmi výrazně vylepšilo i po grafické stránce, hratelné technologické demo Half-Life: Lost Coast v roce 2005 vypadalo úchvatně.
Jde však o události staré sedm let, během kterých se technická stránka počítačových her výrazně posunula kupředu. Během této doby se vyvíjel také Source engine a ačkoliv se od prvních verzí použitých ve hrách jako Half-Life 2 změnil téměř k nepoznání, je jeho stáří u nové střílečky z pohledu první osoby přesto znát. Jak navíc nedávno oznámil scénárista Chet Faliszek, Valve se ukončením vývoje Source enginu rozhodně nemá v plánu přestat. Postupné vylepšování tohoto enginu bude probíhat i nadále a není vyloučeno, že některý z updatů bude prohlášen za druhou generaci této technologie. Zbrusu nový engine prý naopak nemáme očekávat, nic takového studio v současné době neplánuje.
Jak tedy vypadá Counter-Strike: Global Offensive, v pořadí druhé pokračování slavné střílečky, které běží na enginu Source? Při hraní jednotlivých map jsou proti Counter-Strike: Source patrné značné rozdíly, především celková detailnost prostředí je ve srovnání s osm let starým předchůdcem na výrazně vyšší úrovni. Pokud však grafiku srovnáme se špičkovými hrami současnosti jako je Crysis 2, začíná Counter-Strike: Global Offensive výrazně ztrácet. Na řadě míst chybí tráva a plochy jsou pokryté jen texturami, chybí kvalitní fyzika, efekty jako je ambient occlusion atd. Technická stránka Global Offensive se subjektivně zastavila přibližně pět let zpátky na úrovni Half-Life: Episode One/Two.