Driver: San Francisco — luxusní závody s nulovými nároky
Seznam kapitol
Po několika letech jsme se dočkali dalšího pokračování série Driver. Vývojářům se k velkému překvapení úspěšně podařilo vzkřísit téměř mrtvou sérii. Na mušku jsme si proto vzali hru i my a udělali její technologický rozbor. Vizuální stránka hry sice na jednu stranu nenadchne, špatná však také není a hardwarové nároky? Ty jsou téměř nulové.
Série Driver to měla ve svém životě těžké. Zatímco úplně první díl vydaný v roce 1999 byl jedním slovem skvělý a dle serveru Metacritic má průměrné hodnocení 87 bodů, druhé pokračovaní na tom bylo s hodnocením 62 podstatně hůře a doslova odpadem pak byl třetí díl Driv3r, jehož průměrné hodnocení je velmi slabých 40.
Z trosek sérii nevytáhnul ani další díl Parallel Lines v roce 2007 (61 u PC verze). Není proto divu, že od před pár dny vydaného pokračování San Francisco nikdo moc nečekal, ačkoliv prohlášení vývojářů a vydavatelů byla jako vždy velkohubá. O to víc pak finální hra překvapila svou kvalitou, průměrné hodnocení na Metacritic se aktuálně usadilo na slušné hodnotě 82. Sami recenzenti k tomu dodávají, že i přes některé chybičky jde v jádru o kvalitní a hlavně zábavné arkádové ježdění po městě. Ostatně výběr z recenzí herních magazínů najdete v samostatné kapitole.
Pokud se podíváme na technologickou stránku hry, je Driver: San Francisco typickou multiplatformní hrou dnešní doby. Vývojáři z vydavatelského gigantu Ubisoft (studio Ubisoft Reflections) pro hru sice vytvořili zbrusu nový engine slibující překrásnou grafiku, prim však při vývoji hrály verze pro konzole PlayStation 3 a Xbox 360. Ty jsou, jak známo, za moderními herními počítači technologicky i výkonnostně pozadu. Některá studia tak PC konverze svých her po vizuální stránce znatelně vylepšují (například série Assassin's Creed), některá však nikoliv a pro PC vychází vizuálně de facto identická hra jako pro konzole. A právě druhý scénář platí i pro nového Drivera. Vizuální podoba kalifornského města San Francisco je tak na jednu stranu poměrně detailní a líbivá (vývojářům nelze upřít, že potenciál konzolí využívají opravdu na maximum), na druhou stranu jsme už viděli i hezčí grafiku (zejména závodní hry od Codemasters).
Pro vozidla a chodce platí podobné hodnocení jako pro samotné město. Na jednu stranu si nelze stěžovat na nedostatek detailů, preciznosti práce konkurence od Codemasters se hra ale ani v tomto ohledu nevyrovná. To ostatně platí i pro jízdní model vozidel, který je arkádový a poměrně jednoduchý, překvapila mne zejména nereálná přetáčivost vozidel s náhonem přední nápravy. V omezené míře je pak ve hře přítomen také model poškození, týká se ale jen pomačkaných plechů a odřeného laku, přičemž na jízdní model nemá žádný vliv.