Test F1 2011 — oslnivý EGO engine opět v akci
Seznam kapitol
Že Codemasters závodní hry opravdu umí, dokazuje každý jejich počin už několik let. Původní tempo vývoje jedné hry ročně navíc studio zdvojnásobilo a po arkádových rally závodech DiRT 3 nyní přichází titul na motivy aktuální sezóny závodů Formule 1. Po technologické stránce se sice téměř nic nezměnilo, přinejmenším nám to ale nevadí.
Britské studio Codemasters můžeme bez nadsázky označit za hlavního lídra na poli arkádových závodních her, který v posledních letech zastiňuje i Electronic Arts se slavnou sérií Need for Speed. V oblasti off-road a rally závodů kraluje Codemasters se sérií DiRT, okruhové závodění zajišťuje postarší Grid a loňskou novinkou v portfoliu studia jsou závody Formule 1 s plnou oficiální licencí. A právě ty se před pár dny dočkaly pokračování, které je pojmenované jednoduše F1 2011.
Codemasters pro své závodní hry používá engine vlastní výroby. Jmenuje se EGO, vychází z enginu Neon hry Colin McRae: DiRT a vývojáři v DiRT 3 vydaném na konci května představili jeho druhou generaci označovanou jako 2.0. Tu pochopitelně používají také nové Formule, což je největší změna proti F1 2010 postavené na verzi 1.5.
Jaké jsou tedy změny? Spíš než o revoluci je vhodnější mluvit o evoluci a to ještě velmi mírné. Na první pohled se nové formule od těch starých liší jen ve vzhledu HUD, v grafice jako takové žádné patrné změny nejsou. Ani na druhý pohled pak rozdílů není mnoho a jde spíše o detaily jako jsou o něco detailnější monoposty, více detailů okolo trati a podobně. Protože však obě hry vznikaly kromě PC i pro stejnou generaci herních konzolí, jsou rozdíly opravdu spíše kosmetické a lepší grafika by rozhodně neměla být jediným důvodem ke koupi nového dílu.
Jestli si za něco grafika zaslouží pochvalu, je to dynamicky se měnící počasí, které jsme mohli vidět už v předchozím dílu F1 2010. Déšť je opět zpracovaný do nejmenších detailů, což platí zejména o kapkách na monopostech. Za zmínku stojí také výborný jízdní model formulí včetně širokých možností nastavení pomocníků a funkční i detailně zpracovaný model poškození.
Technologicky založené jedince pak jistě potěší podpora rozhraní DirectX 11. Efekty tohoto nového API hra podporuje už od první verze, zatímco u F1 2010 přibyla podpora až formou opravného patche. Na druhou stranu však není nad čím jásat, protože efektů přidá DirectX 11 rozhraní jen minimum (podobně jako u všech závodních her Codemasters počínají DiRT 2) a rozdíly tak nepoznáte ani při přímém srovnání, jaké najdete třeba v tomto videu na YouTube.