Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Vývoj technologií počítačových her — první díl
Vývoj technologií počítačových her — první díl
autor: Tomáš Šulc , publikováno 22.8.2011
Vývoj technologií počítačových her — první díl

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.


Vývoj technologií počítačových her — první díl
Počítač DEC PDP-1 schopný rozběhat Spacewar! (zdroj: dmuantskilton.blogspot.com)

Na konec první části seriálu se podívejme trochu podrobněji na hardware doby prvních počítačových her. V úplných počátcích hraní elektronických her se hrálo na obrovských a drahých zařízeních, které pro účely výzkumu a vývoje stavěly státní instituce a univerzity. Cena takových počítačů se pohybovala v řádu stovek tisíc až milionů amerických dolarů a hry v počátcích vznikaly jen v jediném exempláři (OXO, NIM). První rozšířenější hrou se stal až v roce 1961 Spacewar! naprogramovaný pro sériově vyráběný počítač DEC PDP-1, i ten však vzhledem k jeho ceně přes sto tisíc amerických dolarů většinou vlastnily jen největší instituce.

Vývoj technologií počítačových her — první díl
Herní automat se hrou Breakout (zdroj: tranquilitybasearcade.blogspot.com)

V sedmdesátých letech se hry začínají masově rozšiřovat, a to hned ve dvou směrech. Tím prvním jsou velké herní automaty, které umí téměř vždy jen jednu konkrétní hru, umisťují se do barů a hospod a abyste na nich mohli hrát, je nutné platit vhozením mince. I přesto se ale hraní na automatech stává velmi populárním a trh rychle roste. Zatímco počet prodaných automatů s Pongem se pohybuje okolo 20 tisíc, prodeje osm let mladšího Pac-Mana atakují třísettisícovou hranici.

Vývoj technologií počítačových her — první díl
První herní konzole do domácností: Magnavox Oddysey (zdroj: Wikipedia)

Protože lidé chtějí hrát hry i doma, objevují se první domácí herní konzole, které lze připojit k běžné televizi. Úplně první univerzální konzolí tohoto typu je Magnavox Oddysey, na kterém šlo z desítky dodaných cartridgí hrát celkem 28 her. Odyssey se do prodeje dostal v roce 1972 a prodalo se jej velmi slušných 330 tisíc kusů. Nově vzniklá společnost Atari je na tento krok nucena rychle reagovat a tak v roce 1975 připravila také domácí konzoli s oblíbeným Pongem.

Vývoj technologií počítačových her — první díl
Herní konzole Atari 5200 (zdroj: Wikipedia)

Přelom sedmdesátých a osmdesátých let je ve znamení prvních 8bitových počítačů. Jde o zlatý věk velkých herních automatů, rychle se však rozvíjí také trh s domácími herními konzolemi. Ty jsou s cenou ve výši jen několika set dolarů dostupné pro většinu populace. Vzniká tak nová generace konzolí, ve které už není jen Magnavox s Oddyseou 2 a Atari s konzolemi 2600 a 5200, ale do rozjíždějícího se vlaku nastupují také další společnosti (například Sega s konzolí SG-1000 nebo Vectrex od GCE).

Vývoj technologií počítačových her — první díl
IBM Personal Computer zdroj: oldcomputers.net

V roce 1981 uvádí IBM na trh svůj první osobní počítač pojmenovaný jednoduše Personal Computer a později výrazně snižuje jeho cenu, čímž dalo IBM poslední signál ke spuštění krize herního trhu. Herní trh byl v této době přesycen koznolemi a pro hráče nebylo únosné, aby si pro každou druhou hru museli kupovat novou herní konzoli. Taktéž kvalita některých her byla žalostná. Zatímco první hry na automatech měly v sedmdesátých letech vynikající hratelnost, na počátku osmdesátých let hry často vznikaly rychle a bez ohledu na kvalitu jen proto, aby vydělaly co možná nejvíce peněz.

Vývoj technologií počítačových her — první díl
Coleco ColecoVision — univerzální konzole druhé generace, pro kterou v letech 1982-1984 vzniklo cca 145 her

Výsledkem všeho výše nastíněného bylo přesycení celého trhu s hrami a následná velká krize herního průmyslu. Ta plně vypukla v roce 1983, nevycházely během ní téměř žádné nové hry, trvala rok a půl a vedla k bankrotu mnoha menších společností zabývajících se tvorbou her a jednoúčelových herních konzolí. Tím se trh pročistil a připravil se na příchod první konzole třetí generace, kterou se stal Entertainment System od Nintenda. O tom ale až příště.



Tagy: Vyvoj pocitacovych her  historie  technologie  pc  atari  magnavox  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
22.8.2011 08:24:55   89.250.240.xxx 121
Na páté stránce je vtipný překlep v letopočtu - Pong (1792) :-)
22.8.2011 08:33:20   217.195.173.xxx 31
Opraveno, díky :-)
22.8.2011 10:03:25   77.242.81.xxx 101
No ono těch (nejen) vtipných překlepů je v celém článku minimálně pět (kterých jsem si tedy na první pohled všiml), když bude zájem, tak je vypíšu, aby se mohly opravit. Např. popisek posledního obrázku má pěkný letopočet z druhého století. Římané byli technologicky pokročilí, ale že až takhle?
22.8.2011 10:25:56   83.240.22.xxx 40
Zdravim,
diky za upozorneni. Pokud budete mit naladu, budu rad, kdyz sem pripadne dalsi preklepy vypisete, projdu clanek a opravim je.

Diky a hezky den
22.8.2011 16:26:48   83.240.22.xxx 21
Jeste jednou diky moc za ochotu, vsechno jsem to prosel a opravil. Vas komentar jsem si dovolil smazat, byl skoro pres celou stranku.
Diky, Tomas Sulc
22.8.2011 16:46:59   78.102.36.xxx 80
Na jednu věc jste zapomněl, napíšu znova...

Předposlední odstavec, druhá věta:
Herní trh byl v této době přesycen KOZNOLEMI a pro hráče nebylo únosné, aby si pro každou druhou hru museli kupovat novou herní konzoli. (Přehozená písmenka, podle známého výzkumu to většina lidí ani nezaregistruje a přečte rovnou správně, asi mou pozornost upoutaly ty "kozy"... )
22.8.2011 08:27:43   85.70.225.xxx 60
bych chtěl jenom dodat, že vybarvení bylo dosaženo páskem zeleného celuloidu na obrazovce.
22.8.2011 10:18:05   93.99.181.xxx 261
Za tohle si zasloužíte prémie
22.8.2011 12:58:27   194.228.220.xxx 1135
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.8.2011 14:14:42   194.176.105.xxx 120
ja zacal az na didaktiku Gama, ale byl jsem mezi prvnima kdo mel PC AT 286 12mhz
Uz v roce 1989. A kupodivu porad ho mame a porad slape...tam zadne profesionalni kurvitko nejspis neni
22.8.2011 14:23:24   88.102.74.xxx 221
"Zatímco první hry na automatech měly v sedmdesátých letech vynikající hratelnost, na počátku osmdesátých let hry často vznikaly rychle a bez ohledu na kvalitu jen proto, aby vydělaly co možná nejvíce peněz." ...se nám zase opakuje. Viz. PC hry dnes.
22.8.2011 17:16:22   95.173.67.xxx 22
takze ocekavas krach pc a nastup armu?
23.8.2011 06:39:14   147.251.4.xxx 20
No, krach asi ne. Ovsem behem par let se ve hrach na mobilni platformy (ale i na socialni hry) zacalo tocit spousta penez. Je ale otazka, kolik z techto penez by drive slo na drahe PC/konzolove hry. To si netroufnu odhadovat, podle me to moc nebude...
23.8.2011 21:12:40   88.103.132.xxx 52
Mario Bros..... ještě teď to mám pořád v mobilu přes Nes emulator a pařim to vždycky na hajzlu, stejně tak jako jiné hry z mládí. Contra, Mario, Nekketsu kockey,.... Ještě někde ve skříni mám starý Pegasus videohry (myslim že to sou IQ-502), fungující, bohužel k tomu nemám káble a ovladače jsou vymačkaný (co bych taky mohl čekat od ovladače koupeného na tržnici od pána z Vietnamu) Ještě než tyhle videohry jsem pařil u bratránka na něčem, co už bohužel nepamatuju. Byla to taková černá poměrně široká bedna vypadající jako ta Atari 5200 na obrázku, ale jestli to bylo ono, to nevim.

Chci tyhle časy zpátky, ať jdou se vším tim 3d do řiti
24.8.2011 15:10:33   88.101.216.xxx 22
Vsak kvalitni plosinovky sem tam vychazeji i dneska, treba Limbo, Machinarium ... nikdo te nenuti hrat 3D hry
2.9.2011 06:05:57   81.201.60.xxx 20
první gamesu jsem pařil na dovolené v Maďarsku u Balatonu. Měli tam v kantýně SPACE INVADERS a PACMANa.tuším rok 1981. Kuwa, to už pařim 30let?
2.9.2011 11:30:07   46.33.96.xxx 01
Nechybí mezi hrami legendární hra tetris?
2.9.2011 11:54:31   78.102.36.xxx 10
Jde o technologickou evoluci, ne o herní, Tetris měl svůj koutek slávy v jiných článcích...
11.9.2011 14:25:01   89.239.15.xxx 20
Citace:
čím je na scéně méně protivníků, tím běží celá hra rychleji


to plati i pro novejsi hry.. treba kdyz se v empire earthu odemkne populacni limit na 12000

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

250 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 121.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.