Shift 2: Unleashed — stále stejná grafika, ale vyšší HW nároky
Seznam kapitol
Realistický Shift znamenal v sérii Need for Speed menší odbočku z řady ryze arkádových závodů. S příchodem Hot Pursuit 2010 se vše vrátilo do původních kolejí. Na Shift se však nezapomnělo a nyní na trh dorazilo jeho pokračování s podtitulem Unleashed. Postavené je na stejném enginu, vypadá stejně, je však hardwarově náročnější.
Need for Speed: Shift působil před rokem a půl jako menší zjevení. Kvalita série v posledních letech značně kolísala a po nepříliš úspěšných dílech ProStreet a zejména Undercover nikdo nečekal žádné zázraky. Vydavatel Electronic Arts se proto rozhodl změnit vydavatele a místo EA Canada (pracovali na každém dílu série od Need for Speed: Hot Pursuit 2 z roku 2002) na Shiftu pracovali vývojáři ze Sligtly Mad Studios (UK). Tento krok se ukázal jako velmi dobrý a hra v průměru posbírala vysoké hodnocení.
Společně se změnou vývojářského studia přišla také změna herního enginu. Místo staré technologie známé už z prvního Undergroundu byl Shift postaven na zbrusu novém enginu nazvaném poeticky The Madness Engine. Ten přinesl velmi slušnou vizuální stránku i fyziku vozidel v kombinaci s přijatelnými hardwarovými nároky. Nebyl tedy žádný důvod, proč slušný engine nepoužít i pro tvorbu pokračování s podtitulem Unleashed.
Zatímco vizuální stránka prvního Shiftu působila jako příjemné osvěžení, u dvojky se připravte spíše na nepříjemné déjà vu. Shift 2: Unleashed totiž nepoužívá jen Madness engine z prvního dílu, grafika hry je doslova zkopírovaná. Důvodem bude nejspíš to, že už jednička čerpá z potenciálu herních konzolí (kam hra díky větším prodejům míří především) maximum a dodatečné vylepšování grafiky u PC verze nemělo zrovna nejvyšší prioritu.
Když jsem ve hře srovnával tratě a auta společné pro obě hry, nebyl jsem schopen najít větší rozdíly (pokud tedy pominu drobnosti jako jsou stromy na jiném místě, posunutý most a podobně). Rozlišení textur, kvalita modelů i použité technologie DirectX 9.0c, to vše mají hry společné a rozhodně nelze říct, že by Unleashed posunul počítačovou grafiku zase o kousek dál.
Abych však grafice hry pouze nekřivdil, musím říct, že několik novinek v Shiftu 2 přeci jen je. Tou největší jsou závody v noci, které díky povedené hře světla a stínu (zejména od reflektorů aut) vypadají velmi dobře. Ty však teoreticky mohly být stejně dobře i v jedničce, stejně jako pohled z kokpitu včetně helmy řidiče. Subjektivně se pak nemohu zbavit dojmu, že v Shiftu 2 je ještě více různých rozmazání a dalších post processing efektů než v původní hře.
Naprosto zásadní je pro hru typu Shift 2 fyzikální engine. Z tohoto úhlu pohledu je závodní série Shift specifická, používá totiž technologii PhysX od společnosti Nvidia. Jde o verzi akcelerovanou přes procesory, hru si tedy bez problémů zahrají majitelé grafických karet od obou hlavních výrobců.