Vývoj grafiky ve hrách: Od Wolfa až po Armu II
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Vývoj grafiky ve hrách: Od Wolfa až po Armu II

Vývoj grafiky ve hrách: Od Wolfa až po Armu II

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

6. 1. 2010 03:00 103

Seznam kapitol

1. Počítačová grafika aneb evoluce před očima 2. Wolfenstein 3D (1992) 3. Doom (1993) 4. Quake GL (1996) 5. Unreal (1998) 6. Quake III Arena (1999) 7. Max Payne (2001) 8. Serious Sam The Second Encounter (2002) 9. Unreal Tournament 2003 (2002) 10. Command & Conquer Generals (2003) 11. Far Cry (2004)
12. Doom 3 (2004) 13. Half-Life 2 (2004) 14. F.E.A.R. (2005) 15. The Elder Scrolls IV: Oblivion (2006) 16. Crysis (2007) 17. Bioshock (2007) 18. Assassins Creed 19. Grand Theft Auto IV (2008) 20. Anno 1404 (2009) 21. ArmA II (2009)

Dnešní článek jsme se rozhodli pojmout netradičně a podíváme se do historie než na nejnovější technologie. Konkrétně se budeme bavit o vizuální stránce PC her, která za posledních 20 let prodělala takřka neuvěřitelný vývoj. Pokud patříte k herním pamětníkům. jistě vám i nad některými screeny nějaká ta slza ukápne, celkem jich totiž v článku najdete přes 200.

Reklama
Vývoj grafiky ve hrách: Od Wolfa až po Armu II
i Zdroj: PCTuning.cz

Zatímco vývoj světa trvá už několik miliard let, vývoj života na zemi několik stovek milionů let a vývoj člověka několik set tisíc let, vývoj výpočetní techniky jde kupředu tak rychle, že jej člověk i během svého poměrně krátkého života může sledovat IT evoluci doslova před očima. Ačkoliv nejsem nijak starý, nějaký rok již na počítači hry hraji a rozhodl jsem se proto tímto článkem zavzpomínat na některé tituly, které jsem před lety také hrál. Protože však nejsme server zaměřený na hry, ale na počítačový hardware a k našim nejčtenějším článkům patří ty o grafických kartách a hardwarové náročnosti počítačových her, zavzpomínám trochu netradičně tím, že se pokusím shrnout vývoj vizuální stránky počítačových her za poslední dvě dekády. I tady se totiž téměř neustále dějí velké změny, díky kterým jsme se dostali od prvních 2.5D her až po dnešní 3D tituly překypující nejnovějšími technologiemi z balíčku DirectX 11 a je jen otázkou několika nejbližších let, kdy přijde další evoluce v podobě přechodu na ray tracing a softwarový rendering. Poté už možná někteří hardcore hráči ani nebudou vědět, zda je realita okolo, nebo uvnitř monitoru.

Vývoj grafiky ve hrách: Od Wolfa až po Armu II
i Zdroj: PCTuning.cz

Poměrně netradiční téma článku jsem zpracoval také poměrně netradičním způsobem. Nedočkáte se proto klasického souvislého textu, ale vybral jsem celkem dvacítku her, které podle mého názoru nejvíce přispěly k vývoji grafické stránky počítačových her. Některé přinesly revoluční herní engine, některé zbrusu nové technologie a některé prostě vypadaly na svoji dobu tak dobře, že jsem je zkrátka nemohl vynechat. Ze všech těchto her jsem udělal velké množství screenshotů a hry jsem chronologicky seřadil. U každé hry najdete kromě galerie screenshotů také krátký komentář o technologiích a enginu, na kterém byla hra postavena.

Vývoj grafiky ve hrách: Od Wolfa až po Armu II
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud se vám text dnes nechce číst, není to nutné a článek si můžete užít i pouhým prolistováním a pokocháním se na screenshoty, které jsou až na několik výjimek u starých her vždy na zvětšení. Zároveň také prosím při čtení článku mějte na paměti, že co člověk, to originální názor a s výběrem některých titulů možná nebudete souhlasit a raději byste na jejich místě viděli hry jiné. Ale teď už nechám zbytečných řečí, jdeme na první titul.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama