Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Preview: blíží se Crysis současného hardware?
Preview: blíží se Crysis současného hardware?
autor: Z. Obermaier , publikováno 19.9.2007
Preview: blíží se Crysis současného hardware?

Ano, hra Crysis, která svými obrovskými výkonovými nároky předznamenává krizi hardware současných PC se pomalu klube na svět (na oplátku za to nabízí neuvěřitelně realistickou grafiku). Datum vydání je stanoveno na 16. listopadu, ale programátoři nenechávají nic náhodě a v rychlosti pilují poslední betaverze a my vám přinášíme exklusivní report nároků na hardware počítače.


Poznámka: v průběhu psaní tohoto článku jsem ani já, ani nikdo z redakce neporušili dohodu NDA. Jako podklady a ilustrace jsme použili pouze veřejně dostupné zdroje a obrázky.

Začalo to Far Cry...

Společnost Crytek, která hru Crysis primárně vyvíjí, je na poli FPS (First Person Shooter) stříleček považována za skutečného novátora. Jejich předešlý projekt Far Cry byl ve své době (tj. v roce 2004) nejen graficky bezkonkurenční ale předběhl tenkrát hardware své doby minimálně o půl roku. Každý si jistě vzpomene, že na tehdejším hardware nebyl Far Cry na nejvyšší detaily plynule hratelný ani s tehdejší nejsilnější grafickou kartou - i tehdejší high-end Radeon R9800XT se při maximálním nastavení značně "zapotil". Z tohoto důvodu se tato hra dlouho držela jako jeden z titulů, na kterém se ještě donedávna testoval výkon nových grafických karet - dnes již tomu tak není, hra byla mnohými překonána.

Joro: Přesto je Far Cry stále natolik zajímavé, že si tuto hru stojí zato zahrát i dnes, kdy si budete moci vychutnat herní zážitek při nastavení "všechno na maximum" (hru dnes pořídíte ve "value edici" za 199Kč).

CryEngine 2

Preview: blíží se Crysis současného hardware?

Crysis je hra postavena na nejnovějším grafickém jádře (tzv. enginu) nazvaném CryEngine 2, který je v mnoha směrech přelomový a bude jistě v budoucnosti často licencován jako grafické jádro jiných her - první zmínka o několika prodaných licencích již proběhla médii.

Hlavní devizou tohoto enginu je nativní podpora jak DX9 tak DX10 bez nezbytných změn v kódu. Engine sám pozná o jakou verzi API se jedná a přizpůsobí se aktuálnímu rozhraní "za běhu", není tedy nutné vydávat dvě upravené verze hry - jako tomu bylo například u dvou různých spouštěcích souborů Lost Planet.

Hra Crysis je primárně určena pro DX10 (rozhraní DirectX 10 je vlastní operačnímu systému Windows Vista). Informace že nepůjde hrát pod DX9 se nepotvrdila a hra bude pod Windows XP nejspíše fungovat, což potvrdilo i právě vydané Beta demo.

Vlastnosti CryEngine 2

Grafický (a nutno dodat že i fyzikální) engine by měl dle vývojářů obsahovat několik zásadních vlastností, které přispějí k opravdu reálnému zážitku ze hry.

Depth Of Field (hloubka zorného pole)

Tento efekt vychází z optiky. Objekty které jsou vzdálené a nebo které jsou za rovinou vašeho pohledu se automaticky rozostří. To přibližuje obraz hry běžně vnímané realitě (není možné letmým pohledem zjistit méně výrazné detaily).

Pro grafický akcelerátor je snazší zobrazovat všechny objekty na scéně nezávisle na jejich vzdálenosti "ostré" - rozostřené předměty se totiž vzájemně ovlivňují (například neostrý okraj helikoptéry na pozadí mraku) a to je další matematický úkon navíc.

Preview: blíží se Crysis současného hardware?

HDR efekty (High Dynamic Range - rozšířená dynamika světla)

HDR není nutné nijak dlouze popisovat, jedná se o efekt napodobující reakci lidského oka v prudkém protisvětle. Po přechodu ze stínu na světlo, nebo při pohledu do zdroje světla zůstane hráč na moment "oslepen" jako v reálu.

HDR efekty jsou velmi komplexní a obsahují tzv. Blooming, simulaci lomu světla, HDR Light a Cube Maps a techniku nazvanou HDR sybox.

Preview: blíží se Crysis současného hardware?

Střídání dne a noci

Efekt, kdy se v herním čase plynule mění denní režim, ovšem ne jen změnou intenzity okolního světla ale kompletně se všemi aspekty, včetně fauny a flóry. Budete si tak moci vybrat dobu útoku, například před rozbřeskem nebo pod rouškou temné noci.

Joro: Tento efekt není tak snadné realizovat, jak se na první pohled zdá - běžně mají hry k dispozici rozdílné "denní" a "noční textury". Každá textura je spočítána na určité osvětlení (představte si například "denní" list palmy s předem dopočítanými odlesky světla) a změnou intenzity okolního světla takový objekt pak nevypadá přirozeně (v noci musíme místo odlesku na tento list namapovat stíny).

Preview: blíží se Crysis současného hardware?

Interaktivní flóra

Veškeré rostliny a stromy se budou chovat jako ve skutečnosti (autoři hry dokonce tvrdí, že na animaci jediného stromu potřebují tolik polygonů, jako u jiných her stačí na celou scénu), včetně jejích ničení.

*V betaverzi to ovšem ještě nefunguje, stromy jsou odolné jakémukoliv pokusu o zničení.

Preview: blíží se Crysis současného hardware?

Motion Blur (pohybová neostrost)

Technologie známá například ze závodních her. Rychle pohybující se objekty se rozostří, stejně jako v reálném světě. Záleží jak autoři tento efekt zpracují, aby vypadal realisticky a ne podivně třeba jako u Need For Speed.

Preview: blíží se Crysis současného hardware?

Parallax Occlusion Mapping

Nástupce jednoduchého Bump mappingu, který má vytvářet dojem že 2D plochy (textury pokrývající některé povrchy) jsou třírozměrné. Podívejte se na podlahu na obrázku - pomocí této metody se v podstatě plochá země zdá být skutečně kamenitá. Čím blíže jste k objektu, tím více je povrch "prostorový".

Preview: blíží se Crysis současného hardware?

Realtime Ambient Maps

Něco podobného měl i Bioshock, jedná se o reálné nasvícení scény, které prohlubuje atmosféru okamžiku a místa. Nálada a změna atmosféry místa pouhou změnou osvětlení je základní filmařský trik.

Preview: blíží se Crysis současného hardware?

Soft Particles ("rozostřené" částice)

Tato funkce by měla zásadně omezit ostré hrany mezi "částicovými" objekty. Například částice prachu nebo kouř by měly být skutečně reálné a ne "kostkaté". Stejný efekt používá již zmíněný Bioshock u chování vody.

Preview: blíží se Crysis současného hardware?

Dynamické "rozostřené" stíny

Rozmazání vzdálenějších stínů dokonale odráží skutečné chování stínu v realitě. Pomocí této technologie budou blízké stíny ostré a vzdálené rozostřené. To přispěje k opravdu realistickému pohledu na scénu.

Preview: blíží se Crysis současného hardware?

Subsurface Scattering (procházení světla)

Jedná se o procházení světla průhlednými a nebo polo-průhlednými objekty. Například listy palmy na obrázku ozařuje slunce opravdu velmi realisticky. Každý materiál ve hře bude mít svůj vlastní model odrazu světla, blíží se snad konečně konec "univerzálních" odlesků kterých jsou dnešní hry plné?

Preview: blíží se Crysis současného hardware?

3D Ocean (živý oceán)

Plně reálný a třírozměrný oceán nenabídne jen hezky vypadající statickou vodu ale plně interaktivní živel. Pokud hodíte na pláž granát, voda se po výbuchu bude chovat stejně jako ve skutečnosti - kolem výbuchu na chvíli ustoupí.

Preview: blíží se Crysis současného hardware?

Výčet exklusivních vlastností herního enginu CryEngine2 je skutečně impozantní. Zůstává však otázka v jaké podobě budou všechny tyto vlastnosti skutečně nakonec implementovány, a v jaké kvalitě.

Ovšem německá důkladnost a dlouhý vývoj hry dává tušit, že vše bude splněno. Další otázkou je dostupnost všech těchto vymožeností hry i v DX9 režimu - většina tam bude určitě ale některé asi budou chybět (je np. známo, že DirectX 10 je na tom s částicemi mnohem lépe než DX9). O tom se ale přesvědčíme až později, nejdříve ale s vydáním hry - protože oficiální demo bude s velkou pravděpodobností také jen DX9.

Preview: blíží se Crysis současného hardware?

Samotný příběh hry a zápletku si podrobněji osvětlíme až v průběhu testu plné hry. Dnes jen zmíním, že hra se bude odehrávat v nedaleké budoucnosti, v roce 2019, kdy na tropický ostrov kdesi v Čínském moři dopadne asteroid. Americká vláda do horké nepřátelské oblasti na zapřenou vyšle speciální hi-tech tým Delta Force vybavený ochrannými obleky "nanosuit", jehož jste členem právě Vy. Tropický ostrov ale zároveň obsadily jednotky s ním sousedící Severní Koreje, se kterými se na začátku hry dostanete do křížku.

Obrat nastane v okamžiku, kdy se z asteroidu vyklube obří mimozemská loď, která zahájí výsadek a navíc svým silovým polem zmrazí část ostrova (proto se v průběhu hry setkáte i s méně obvyklými ledovými scenériemi). V této situaci ohrožující lidstvo je potřeba spojit se proti společnému nepříteli a za pomoci vašeho šestičlenného týmu dojít k lodi a zničit ji. Vývojový tým to neupřesnil, ale je možné, že nakonec budete, více nebo méně, spolupracovat s původními nepřáteli - Korejci.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
697 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 333.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.