Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
autor: Z. Obermaier , publikováno 27.3.2007
Seznam kapitol
1. Byl - nebyl, jednou jeden S.T.A.L.K.E.R.
2. Nastavení hry
3. Herní testy
4. Tipy na závěr...
STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet

Po dlouhých letech čekání konečně v těchto dnech přichází na trh tato velmi očekávaná hra. I přesto že autoři byly doslova donuceni hru už vydat, aniž by stihli implementovat všechny slíbené vlastnosti hry, představuje tato hra pro mnohé uživatele splněný sen. Jak si s tímto počinem poradí dnešní grafické karty je předmětem dnešního článku.


Hra S.T.A.L.K.E.R. byla v posledních měsících terčem mnoha štiplavých komentářů, které nelítostně propíraly neustále odklady uvedení hry na trh (S.T.A.L.K.E.R. byl totiž původně nejočekávanější hrou roku 2004). Ještě nedávno to totiž vypadalo, že jediné co po této hře zůstane, bude kratičké, z vývojových dílen vynesené, demo a velké množství docela pěkných screenshotů, kterými se dařilo udržovat zájem, a především naději, že se snad někdy dočkáme uvedení této slibně vypadající hry.

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
Podobné obrázky působily cca rok před uvedením Half Life 2 doslova jako zjevení...

Neustále odklady, změny vydavatele a i samotného podtitulu hry (přičemž podtitul opsal kruh a vrátil se k původnímu "Shadow of Chernobyl") nedávaly nám, hráčům velké naděje a hra se pomalu posouvala do škatulky "hry jako (nikdy neuvedený) Duke Nukem Forever".

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet

Přesto že hra měla od počátku skutečně pohnutý osud, neuvěřitelné se stalo skutkem a my máme dnes možnost si ji skutečně zahrát. Pod obrovským tlakem vydavatele byli však tvůrci donuceni hru vydat za každou cenu a s tím je spojeno několik větších i menších zklamání.

What is (not) inside?

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet

Jako absolutně nejsmutnější odhalení považuji absenci slibovaných vlastností, které měly hru od podobných titulů odlišovat - není zde ani rozsáhlý živoucí svět, není zde žádný výrazný RPG prvek, není zde prostě téměř nic ze slibovaného zcela převratného, inovativního supr-dupr-mega obsahu. Tato hra, i když je jistě nadprůměrná,  je podle dnešních vysokých měřítek stále a jen FPS (First Person Shooter) střílečkou, nic víc.

Stinnou stránkou uspěchaného vydání je také opravdu mizerná optimalizace hry. Na oficiálním fóru hry jsou stovky popsaných problémů technického rázu, kdy mnozí hráči vůbec nejsou hru schopni spustit a nebo je její běh velice nestabilní. Osobně musím říci že já jsem s tímto neměl jediný problém, a hru jsem dohrál bez jediného náznaku nestability a nebo pádu. Obsahem hry jako takové se zabývat nebudu, to přenechám fundovanějším magazínům. My se podíváme na tuto hru z pohledu hráčského hardware, podrobně si vysvětlíme možnosti nastavení a porovnáme běh hry na různých sestavách. Nakonec najdete několik tipů jak radikálně zlepšit běh hry na slabších sestavách.

Testovací sestava

Sestava dnešního testu bude složitější než je běžné. Jako základ mi posloužila základní deska eVGA s čipsetem nForce 680i SLI, na desce bylo osazeno 2GB RAM a procesor Intel Core 2 Duo E6600 na základním taktu 2400MHz. O zvuk se postarala zvuková karta Audigy X-Fi Fatality a diskové pole tvoří dva disky WD Raptor zapojené v RAID 0. Grafických karet bylo více a testoval jsem s těmito: GeForce 8800GTX, GeForce 8800GTS, Radeon X1950XTX, Radeon X1950Pro, Radeon X1650XT, GeForce 7600GT, GeForce 7800GS AGP.

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet

 

Hardware

Procesor  Intel Core 2 Duo E6600, Athlon XP 2700+
Paměť  2*1024MB Corsair 800MHz 8-3-3-3-1T, 2*512 DDR Samsung 10-4-4-4-2T
Základní deskaeVGA nF680i SLI, Asus A7N8X Dlx
Grafická kartaMnoho
ZdrojEnermax galaxy 1000W
OvladačePoslední verze
 

Software

Operační systém

Windows XP Professional SP2

Verze DirectX

Microsoft DX9.0c

Herní test

S.T.A.L.K.E.R.

Abych nasimuloval různé sestavy zvolil jsem při testování několik nastavení a konfigurací. Na všechny se nyní podívejme.

  • Maximální herní stroj - CPU Core 2 Duo na 3600MHz, 2GB RAM, GeForce 8800GTX; GeForce 8800GTS; Radeon X1950XTX.
  • Středně výkonný herní stroj - CPU Core 2 Duo na 3000MHz, 1GB RAM, Radeon X1950Pro; GeForce 7600GT; Radeon X1650XT.
  • Zástupce pomalého počítače - Athlon XP 2700+, 1GB RAM, GeForce 7800GS AGP.

Všechny stroje jsem testoval s neměnným rozlišením 19" LCD panelu - 1280x1024, i přes mnohé námitky v diskusích je toto rozlišení bezkonkurenčně nejpoužívanějším herním nastavením. Což potvrdilo několik čtenářských anket v cizině i u nás.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
531 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 253.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.