Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci
F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci
autor: Ji , publikováno 11.8.2005
Seznam kapitol
1. F.E.A.R. - první dojmy
2. F.E.A.R. - první pohled na výkon
F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci

Strach – základní lidská emoce. Zvládáte jej dobře? Nebojíte se občas u televize, rádia nebo počítače? Není vám příjemný pohled na krev, zvuk dětského pláče nebo vás snad děsí tma? F.E.A.R. si s vámi rád pohraje. První pohled na velmi slibnou hororovou akci, která se objeví na pultech obchodů koncem roku.


Strach má velké oči

Před nedávnem měl premiéru nový film Stevena Spielberga War of Worlds, který dokázal některé lidi vyděsit tak, že se po jeho vzhlédnutí báli i obyčejné vichřice. Mysleli si, že nastal útok mimozemšťanů. Podobnou paniku vyvolala kdysi i rádiová adaptace původní knihy H.G. Wellse War of Worlds. Strach i naše představivost dokáží divy a na této lidské emoci je postavena i budoucí akční pecka F.E.A.R., jejíž demo právě vyšlo. Jelikož F.E.A.R. zřejmě nebude pouhou tuctovkou, podívejme se mu trošku na zoubek.

F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci
F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci

Kill them all

Vždy, když se něco pokazí, je třeba nějakého „opraváře“, který by se s tímto problémem vypořádal. V počítačových hrách je to většinou hlavní hrdina, jenž dostane minimum informací, pistoli o něco silnější než je dětská plastiková atrapa a plán akce (ten se hroutí po prvních pěti vteřinách). Náš hrdina-opravář je tentokrát členem jednotky zvané First Encounter Assault Recon, tedy F.E.A.R. Toto uskupení má čelit nenadálým paranormálním útokům. K jednomu takovému nevysvětlitelnému taky brzy dojde. Armacham Technology Corporation (ATC) experimentovala s vývojem armády vojenských klonů, kteří však pod vedením velitele Paxtona Fettela zvlčí. Že není velitel duševně zdráv se zjistí po vzhlédnutí záběrů z bezpečnostních kamer, které se staly nedobrovolným svědkem masakru všeho živého na základně. Co víc, přinesly i svědectví o tom, že se velitel pomátl a dostal jisté upíří choutky. Vy jako nováček F.E.A.R.u jste poctěn úkolem zodpovědět všechny otázky a dostat tohoto šílence. Kromě klonů se však po základně pohybuje i jakási dětská silueta…

F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci
F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci

A zase ta ulička

Úvodní kroky se odehrávají ve špinavé zapadlé uličce, na jejímž konci je vstup do objektu. Pár nezbytných typů odhaluje ovládání a napovídá hráči, co má dělat. Během několika okamžiků musí být každému jasné, že tento projekt se bude měřit s velikány jako jsou Doom III nebo Half-Life 2. Demo o velikosti 646 MB nabízí především ochutnávku nového enginu, nežli nějakou rozlehlou střílečku. K dispozici je jedna mise, kterou dohrajete (především díky strachu) až za nějakou půlhodinku. Při opakování vás již nic nepřekvapí a prostřílet se levelem netrvá ani deset minut. Přesto je však na co koukat.

F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci
F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci

Světlo přítel nejvěrnější

Již první trailery odhalovaly skvělou vizuální stránku. Místnosti jsou velice detailně otextůrovány a dynamické osvětlení vytváří přesně takovou atmosféru, jakou by měl správný horor mít. Samotné hraní není postaveno na přestřelkách, v kterých se dá využít bullet-time, ale na myšlence strachu z neznáma. Během dema vás bude vlastní strach z toho co se asi stane nutit k velké ostražitosti. Do každé místnosti si raději opatrně nakouknete zpoza rohu a do temných koutů posvítíte baterkou. Ta je součástí všech zraní, ale má omezenou kapacitu energie. Jakmile ji vysvítíte musíte několik (mnohdy hrůzných) okamžiků vyčkat než je znovu připravena k použití.

F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci
F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci

Zbraně

Další záludností ze strany autorů jsou pouze tři volné sloty pro zbraně. Do těchto slotů si můžete libovolně ukládat nalezené střelné zbraně. V demu se kromě pistole dostanete ještě ke dvěma druhům samopalů, brokovnici, ostřelovací pušce na hřebíky a jakési elektropistoli. Ta vystřeluje blesky, které vojáky upečou hned na první ránu. Kromě těchto palných zbraní se dají v místnostech nalézt i nezbytné lékárničky, boostery pro vylepšení reflexů (umožňují delší využití zpomalení času), neprůstřelné vesty a granáty. Každá zbraň má jako obvykle odlišné vlastnosti a trošku jiné použití.

F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci
F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci

Teorie spiknutí

F.E.A.R. však není o přestřelkách, kterých zde jistě bude víc než dost, ale o děsivém zodpovídání otázek, které během hraní vyskakují jako houby po dešti. Pomocí skriptů tu hra manipuluje s hráčem, nikoliv on s ní. Přízrak v podobě malé holčičky se během prvního kola zjeví hned několikrát a to v cela nečekaných momentech. Nejděsivější prožitek nastane v okamžiku, kdy slézáte schody. Kamera se přitom pohybuje velice přirozeně přesně tak, jako kdyby člověk opravdu slézal po nějakém žebříku. V místě kde před chvílí nic nestálo, se náhle objeví přelud, jenž k vám promluví. Protože nemůžete nice udělat slezete, že žebříků a logicky se budete dívat, kam se holčička poděla. Ona však beze stopy zmizela a vy tedy budete pokračovat dál. Jenže před obličejem vám stojí voják, se kterým jste doposud sváděli tuhé přestřelky! V tu chvíli si možná i strachy našpiníte do textilu. Samozřejmě ostřílení matadoři do tohoto vojáka pohotově vystřílí zásobník, aby se ujistili, že je to jen iluze;-)

F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci
F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci

Hry jako Doom jsou postaveny na strachu z protivníků, kteří číhají za rohem. Ve F.E.A.R. se však budete obávat i toho, co může stát za vámi. Musím smeknout, ale to ve hře ještě nebylo. Podobných scén je tu ale mnohem víc. V jednu chvíli se zavřou dveře před vámi i za vámi a vy budete létat z jedné strany chodby na druhou jenom proto, aby jste už byli pryč. I pro milovníky hororů to bude veliký zážitek. Všechny tyto hrůzostrašné scény, jsou ke všemu doplněny stejně děsivou hudbou. Kvílení, škrábání, dětský hlas… při všem tu (ne)příjemně mrazí v zádech.

F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci
F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci

Akční scény

Přestřelky a souboje jsou místem odpočinku notně pocuchaných nervů. Souboje příjemně nabudí hladinu adrenalinu v krvi a díky zabudovanému fyzikálnímu enginu a bohatým grafickým efektům patří mezi mistrovské kousky akčních her. Po střelbě se v místnosti vznáší kouř, padají kusy omítky ze zdí, sklo se sype po podlaze a zkrvavená těla zabarvují okolí červenou barvou. Nepřátelská inteligence naznačuje zajímavou podívanou i přesto, že v levelu, které demo obsahuje, nemají příliš prostoru na taktizování. Vojáci se urývají, vzájemně se podporují palbou a dokáží i povalit věci, ze kterých si vytvoří barikádu. Otázkou samozřejmě je, do jaké míru je jejich chování ovlivněno skripty. Pokud například zahlédnou mrtvého kolegu, zavolají pro posily a začnou pročesávat okolí. Jindy se zase zabarikádují a začnou vás zasypávat granáty. Vždy jsou ale velice agresivní a mají tendenci neustále útočit.

F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci
F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci

Velikost

První co vás zarazí při spuštění F.E.A.R., je náročnost celého dema na hardware. Pokud si myslíte, že máte doma skvost, na kterém běží vše plynule, jste na omylu. Ani doporučená konfigurace P4 3Ghz, 1GB RAM s 256 MB grafickou kartou nezajistí plynulé hraní při nejvyšších detailech! Nemějte ale strach, protože zase tak strašné to není. demo není konečným obrazem finálové verze, ale pouze jakousi zkušební verzí. Sami autoři přiznali, že je třeba ještě engine trošku vyladit a optimalizovat. K nepopulárnímu trhání dochází zejména ve chvílích těsně před útokem nepřátel. Samotný pohyb je plynulý i v lokacích, kde se například zrcadlí světla od vodní hladiny.

F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci
F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci

Chyby

Dalším důkazem toho, že se jedná teprve o demoverzi je celá řada chyb, kterých tu až nezvykle moc. Od počátku se F.E.A.R. mimojité chlubil výborným fyzikálním enginem a grafikou. Musím zopakovat, že souboje jsou díky tomu velice zábavné. Vojáci přepadávají přes překážky, sudy plavou po hladině či věci z povalené poličky popadají na zem. Vypadá to velice dobře a zvláště při zapnutém zpomalení času si můžete v soubojích i vyhrát. Podařilo se mi například podrazit nohy dvěma vojákům zároveň. Jenže grafických i těch fyzikálních chyb je tu až příliš. Některé věci poletují nad povrchem, jiné se o sebe zasekávají a některé i prolínají. Když jsem postřílel výsadek z vrtulníku, zůstaly například na obloze krvavé fleky. Podobných pozoruhodností je tu ale víc. Hřebíky občas prolétnou předmět bez poškození, i když střílíte do krvácejícího člověka. Nejvíc mě však zklamala ona fyzika a interaktivita s herním prostředím.

F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci
F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci

Musím uznat, že pády a jiné efekty jako je střelba do plovoucích předmětů nebo domino efekt při shazování desek působí bezchybně a výborně se na ně dívá, ale zklamalo mě například to, že papírová krabice je zcela nezničitelná stejně tak jako plastikový kanystr. Ten se dá přišpendlit hřebíkem ke zdi, ale pak s ním bez problému pohnete. Obdobně je to se světly, které podobně jako některé monitory nezničíte. Když se navíc zamyslíte i nad některými grafickými efekty, zjistíte značné nesrovnatelnosti. Kulky při střelbě do zdi vytrhávají celé kusy omítky. Podobně tomu je ale i při střelbě do litého betonu. Malé kousky betonu bych strávil, ale ve chvíli, kdy jsem z devítkou vyvrtal díru jako půlmetrový otvor, jsem byl v šoku. Na těchto maličkostech by se možná ještě mělo zapracovat.

F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci
F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci

Přes všechny tyto nedodělky a velikou náročnost celého engine, ukazuje demo F.E.A.R., že se máme na co těšit. Plná verze by měla vyjít již 11.října tohoto roku. Pokud uvažujete nad investicí do nového železa, mohlo by být F.E.A.R. jedním z důvodů. Možná, že se tento projekt díky svému pojetí a hlavně hororovému ztvárnění stane legendou.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
168 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 72.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.