Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon
DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon
autor: Petr Diviš , publikováno 1.6.2016
DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon

Legenda DOOM se po dlouhé době vrátila na naše monitory ve výrazně hezčím grafickém kabátě, než tomu bylo u posledního dílu DOOM 3. A my jsme tu opět s detailním rozborem všech možných grafických nastavení. Podíváme se na to, jak jednotlivé položky v menu nastavení grafiky ovlivní výkon a kvalitu obrazu.


OpenGL ještě nepatří do starého železa

DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon

Nový DOOM je zde! Na jeho vývoji se opět podílelo vývojářské studio id Software spadající pod vydavatele Bethesda Softworks. Poslední díl DOOM 3 vyšel před 12 lety, takže návrat této herní legendy očekával s napětím snad každý hráč, který hrál i původní díly. Autoři slíbili návrat k akci podobné prvních dvou dílů a to se dle ohlasu hráčů povedlo na jedničku. A jak je na tom nový DOOM po grafické stránce?

Hru opět pohání id Tech engine, nyní ve verzi 6. Id Software stále zůstává věrný OpenGL API, které v dnešní době už z her jinak vymizelo. Proto je velice zajímavé porovnat grafickou stránku hry DOOM s nejnovějšími tituly využívající klasický DirectX. Samotný engine byl opět výrazně překopán a opustilo se od technologie Megatexture, která navíc omezovala možnosti dynamického nasvícení.

DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon

Hra si po stažení ze Steamu ukrojila na disku přes 45 GB prostoru. To je sice hodně, ale v dnešní době si už asi pomalu začínáme zvykat. Jsem sám zvědavý, jaká hra jako první prolomí hranici 100 GB zabraného prostoru na disku. Při nastavování detailů vás u některých hra upozorní na fakt, že potřebujete minimálně 5GB VRAM na grafické kartě pro maximální detaily. Paměť tedy id Tech 6 engine rozhodně nešetří.

Poprvé jsem hru DOOM zkoušel na sestavě osazené grafickou kartou GeForce GTX 980 Ti. Na této kartě je možné nastavit vše na maximum a hra se hýbala v běžném rozlišení 1920 × 1080 plynule. Běžela vysoko nad 60 fps – spíše kolem 100 fps. Grafika hry místy připomínala architekturu z DOOMa 3, ale vše je mnohonásobně detailnější a hlavně světlejší. V DOOM 3 jste museli většinu času využívat baterku. Nový díl díky pokročilejším renderovacím technikám už vypadá jako každá jiná moderní hra a nasvícení hry je vynikající. Neexistují zde hluchá čistě černá místa a přesto DOOM dokáže občas děsit podobně jako předchozí temný díl.

DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon

Na grafické kartě MSI GeForce GTX 960 Gaming 2 GB už ale hraní DOOMa nebyla taková zábava. Díky nedostatečné velikosti videopaměti se hra občas nechutně zpomalovala na poloviční výkon. Na této kartě bylo nutné výrazněji osekat paměťově náročné detaily, aby se hra dala plynule hrát. Jaké to jsou, a jaký vliv mají na obraz se dozvíte dále v samotném rozboru jednotlivých detailů. Předem mohu prozradit, že na GTX 960 2GB si i po očesání detailů zahrajete ve kvalitní grafice a na vysokých framerate (nad 60 fps).

První kroky na sestavě AMD byly tragédie. Výkon byl téměř stejný jako s GTX 960. To ale naštěstí spravila aktualizace na nejnovější ovladač. Hra poté i na sestavě AMD běžela úžasně plynule na maximální detaily (pouze nightmare nebylo možné nastavit kvůli „pouze“ 4GB VRAM). Skok ve výkonu mezi starším a nejnovějším ovladačem byl ale překvapující. O jak velký skok se jednalo, se dozvíte v kapitole srovnávající vliv rozlišení na jednotlivých testovaných konfiguracích.

DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
55 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 25.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.