Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Jak nás vydavatelé dohnali k AdBlocku a teď zuří
Jak nás vydavatelé dohnali k AdBlocku a teď zuří
autor: Michal Rybka , publikováno 25.3.2016
Jak nás vydavatelé dohnali k AdBlocku a teď zuří

Když se objevil AdBlock, byl to obskurní plugin pro pár nerdů. Dnes má 200 milionů uživatelů a digitální vydavatelé ho označují za největší hrozbu pro svou existenci. Dokonce začali s řadou „osvětových kampaní“, které ve mě ale vůbec nevzbuzují lítost. Za tuhle polízanici si můžou sami a jsem si téměř jistý, že oni sami ji nevyřeší.


Před mnoha a mnoha lety, ještě četli lidé z papíru organizovaného do dnes zapomenutých formátů typu „noviny“ (velký černobílý volně ložený formát, vhodný po přečtení k sušení hub anebo na podpal v kamnech) anebo „časopis“ (více či hůře slepený formát s barevnými obrázky, který se kvůli nízké savosti nehodil pod houby, ale došel uznání coby krátidlo času na záchodech).

Jak nás vydavatelé dohnali k AdBlocku a teď zuří

Papírové noviny, prodávají se v prodejnách s cigaretami či v hypermarketech.
Autor: SokoljanVlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11906697

V těch dřevních dobách, kdy islámský terorismus znamenal „něco, co se děje jenom v Izraeli“ a kdy měli velcí printoví vydavatelé z internetových médií srandu, jsem byl osloven jedním významných internetových serverů, abych pro ně pracoval. („Významný“ tehdy znamenalo, že to dělají dva lidi, ale většina internetové populace ten server zná.)

Vedli jsme debatu o pracovních podmínkách a já se podivoval, proč bych měl přejít z papírového média na internetové – a za tu velkou příležitost přijít o polovinu svých příjmů.

„Internet všechny rozválcuje!“ rozběsnil se tehdy vydavatel. „Všechna papírová média smete!“

„Nepochybuji,“ odvětil jsem. „Když nabízíte zadarmo to, za co ostatní žádají peníze, musíte nutně vyhrát. Vysvětlete mi ale, jak na tom míníte vydělávat, když svoje čtenáře učíte, že je vše zadarmo?“

Na tuto otázku jsem se dočkal vyhýbavé odpovědi, že až bude internet velký a print malý, zadavatelé reklamy přejdou k internetu. Vydavatel měl dost fantazie na to, aby viděl na vzestup digitálních médií, jenomže ho ani ve snu nenapadlo, že přijdou velcí zlí hoši Sergej Brin a Larry Page a všem tvůrcům obsahu vezmou z reklamních peněz lví podíl.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
530 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 257Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.