Drahé věci zadarmo
autor: Michal Rybka , publikováno 23.10.2015
Drahé věci zadarmo

Věci zadarmo jsou super: Linux, kancelářské balíčky, služby – za nic neplatíte. A to je báječné, tedy alespoň do okamžiku, než když s něčím potřebujete pomoct. Autor software neupdatuje, na maily nereaguje, všude ticho jako z hrobu. Kdo vám pomůže? A co se službami zdarma, které znenadání přestanou fungovat?


Popravdě – nemám rád fňukání. Používali jste celé roky software zadarmo a ten přestal najednou fungovat? Fajn. A přispěli jste autorovi na jeho práci? Víte, i autoři OpenSource musí bydlet, jíst, mají rodiny a tak dále. Řadu projektů začali studenti, když žili relativně za levno, jenomže s časem si museli vybrat mezi ukončením projektu, jeho komercializací anebo nalezením mecenáše. Pokud používáte nějakou aplikaci často, není od věci přes PayPal trochu přispět – podle vašich možností a podle toho, jak moc si dané aplikace či služby ceníte. Většina autorů nežádá miliony, i těch 5–10 USD od uživatele stačí.

Drahé věci zadarmo

Ne každý projekt zdarma má za sebou sponzora, který do jeho vývoje a provozu sype peníze, protože vidí autory OpenSource například jako levnou partyzánskou armádu, která trvale okopává kotníky jeho konkurenci. Je to velmi efektivní taktika. Nikdo nemá rád, když korporátní gigant mlátí právní palicí po hlavě aktivisty, kteří přinášejí národům služby zdarma. Takže se do podobných bitev – až na patentové trolly, kteří dávno opustili ambice na etiku či lidství – velké korporace nepouštějí. Chcete pod konkurentem podříznout jeho business? Sponzorujte vývoj alternativy, která nabídne zdarma 80 % funkčnosti placené verze konkurenta. Vám to sice přímo nepomůže, ale podkopne to konkurenta a to se taky počítá.

Nedělejte si iluze, řada sponzorovaných projektů má podobný charakter. Řada obchodních strategií je zaměřena na to, abyste nedovolili konkurenci příliš rychle růst, jde o tak zvané supresivní strategie. Ty mají zajistit, aby služba zdarma konkurenci zkomplikovala život v jejich nejsilnějších segmentech, které by jí dovolily nejrychleji růst. Je to taková elegantnější forma podkopnutí nohou v závodu, která ovšem koncovým zákazníkům přináší nepopiratelné benefity – je to pro ně zdarma.

Dříve se tento model používal skrytě, s nástupem Google se ale systém „nekomerční uživatel to má zadarmo“ stal standardem. Dnes se k němu hlásí stále více a více firem, bezplatný upgrade na Windows 10 a různé licence na software či služby po omezenou dobu zdarma se staly standardem. Koupíte si vysokorychlostní microSD kartu a dostanete k ní klíč na rok používání videoeditačního softwaru zadarmo. Pokud kupujete větší množství hardwaru, dostanete do rukou klíče pro takové množství softwaru, že ho asi ani nevyužijete.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
151 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 69.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.