Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Zaklínač 3: Divoký hon – Rozbor hry a nastavení detailů
Zaklínač 3: Divoký hon – Rozbor hry a nastavení detailů
autor: Petr Diviš , publikováno 27.5.2015
Zaklínač 3: Divoký hon – Rozbor hry a nastavení detailů

Zaklínač 3: Divoký hon je tady. V dalším rozboru se zaměříme na technickou stránku třetího dílu RPG o Geraltovi z Rivie. Podíváme se, jak hra vypadá a jak se povedla optimaliazce. Vyzkoušíme možnosti nastavení, které detaily nemá smysl snižovat a které se naopak snížit vyplatí, pokud vašemu PC dochází dech.


REDengine znovu v akci

Zaklínač 3: Divoký hon – Rozbor hry a nastavení detailů

Třetí pokračování Zaklínače vyvinulo polské studio CD Projekt RED, které stálo i za předchozími díly. Zaklínač 3: Divoký hon také běží na vlastním enginu s názvem REDengine 3. Obě předchozí hry nabízely kromě skvělého příběhu i velmi povedenou grafiku. Třetí díl byl oznámen v únoru 2013 a od té doby spousta hráčů netrpělivě sledovala každou informaci a screenshoty ze hry. Asi nejvíce se do paměti všech zapsalo ukázkové video z vývojové verze, předvedené na E3 2014. Na hře také od samotného počátku spolupracovala společnost Nvidia, a tak ve hře najdeme i některé technologie Nvidia GameWorks jako HBAO+ nebo HairWorks.

Celé čekání už naštěstí skončilo. 19. května 2015 byla hra uvedena na trh. Zaklínač 3 má od začátku jednu docela zajímavou vlastnost, u velkých herních titulů celkem nevídanou. Hra je distribuována bez proti pirátské DRM ochrany. Zároveň ke hře jsou slíbeny přídavné DLC balíky rozšiřující hru, ty ovšem budou zdarma. V dnešní době tyto informace musí znít skoro jako zázrak a je vidět, že autoři svému dílu hodně věří a očekávají dobré prodeje.

Zaklínač 3: Divoký hon – Rozbor hry a nastavení detailů

Musím říct, že od spuštění hry mě už čekala i po technické stránce samá překvapení. Hra nevypadala tak, jak jsem si pamatoval z ukázkových videí, a také náročnost se zdála celkem vysoká. Protože jsem si hned vzpomněl na hru Tomb Raider, kde největším problémem ve výkonu byla technogie AMD TreesFX, po pár minutách hraní vypínam efekt Nvidia HairWorks. Tato technologie dělá v podstatě to samé. Zlepšuje grafiku a chování srsti nebo vlasů. S defaktivovaným HairWorks, ale jinak se všemi detaily naplno, pokračuji na GTX 970 dále ve hře na výrazně vyšším výkonu.

Jak jsem již zmínil, hra se proti ukázkovým videím z vývojových verzí změnila a je barevnější. Trochu šokem byla kvalita vegetace, u níž se mně zdály textury trochu rozmazané. To ale naštěstí opravil patch (1.03), který vyšel jen dva dny po vydání a upravil ostrost obrazu a animace vegetace. Animace vypadají velmi povedeně, ve větru se každé stéblo trávy, každá větev stromu, ohýbá. Je skoro až neuveřitelné, co grafické karty v dnešní době stíhají v reálném čase počítat. Detaily modelů a hlavně postav jsou také na špičkové úrovni.

Zaklínač 3: Divoký hon – Rozbor hry a nastavení detailů

Aktivací MSI Afterburneru a jeho detektorů informací o grafice jsem zjistil navíc další zajímavosti. Prvním nepěkným překvapením byla zátěž grafiky. Hra využívá grafiku opravdu na maximum. Ukazatel power limitu (ukazatel spotřeby grafických karet Nvidia) přesahuje místy 100 % a v některých scénách shazuje frekvenci grafiky o jeden až dva stupně (jeden Boost stupeň bývá 13 MHz). Ještě větším překvapením ale bylo vytížení paměti grafické karty. I na maximální detaily se zátež pohybuje jen kolem 1,6 GB paměti VRAM! Pokud také máte GTX 970, nemusíte se obávat, že by výkon byl nějak ovlivněn její... řekněme nestandardní konfigurací paměti.

Ani na sestavě AMD hra nezklamala a bez efektu HairWorks se na první pohled zdálo, že běží stejně plynule jako na GTX 970. Vypadá to, že optimalizace hry se vývojářům z CD Projekt RED velmi povedla. S aktivací efektu HairWorks na Radeonu R9 290X sice následoval ještě vetší propad výkonu než u kombbiinace Intel a GTX 970, ale v kapitole „Advanced tweaking“ se podívejte, jak je možné tento efekt na AMD grafické kartě s mírnou ztrátou kvality obrazu urychlit.

Zaklínač 3: Divoký hon – Rozbor hry a nastavení detailů



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
174 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 83.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.