Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti
Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti
autor: Michal Rybka , publikováno 31.10.2014
Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti

Obvykle se u podobných článků věnujeme spíše hardwaru a ignorujeme to, jaký má vliv na podobu aplikací a her. Občas zmíníme nějakou exotiku, jako jsou augmentované aplikace, ale většinou je vliv technologické změny tak pozvolný, že ho vůbec nevnímáme.


Bylo nebylo, kdysi dávno jste si koupili hru, nainstalovali a hráli. Už za osmibitů byly některé hry obrovské, jiné zase existovaly v rozsáhlých sériích, další měly řady datadisků anebo podporovaly editory. Každý koncept měl trochu jiný model, ale všechny předpokládaly, že budete platit předem a za to dostanete porci zábavy, u níž budete postupně stavěni před stále těžší výzvy.

Herní dynamika se balancovala podle cílového publika: Automatové hry byly rychlé a obtížné, aby lidé mohli do automatů rychle strkat čtvrťáky.

Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti

Flying Shark

U mainstreamových her měly jednotlivé díly pozvolna stoupající obtížnost a objevovaly se v nich stále nové nápady, aby hráči neměli pocit, že hrají dokola to samé. Realistické letecké simulátory nudily své hráče dlouhými přelety, protože to z nějakého důvodu mají rádi. Velké strategie byly časově náročné, protože stratégové rádi hráli pomalu.

Na podobu her měly vliv rané konzole, které nedovolovaly ukládání pozice, takže jste místo toho dostali kódy pro přístup do vyšších úrovní. Potom se objevily karty s podporou ukládání, které savování dovolily, jenomže měly jen pár využitelných bytů pro uložení herního stavu, takže se ukládalo jenom tam, kde bylo možné pozici snadno rekonstruovat (savepointy).

Pak přišly počítače s disketami, které dovolily savování kdekoliv. Potom se běžnou součástí PC staly harddisky, takže Doom přišel nejen s neomezenými savy, ale dokonce i quicksavy, které dovolily jedním stiskem uložit pozici v případě, že jste měli pocit, že by to bylo dobré.

Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti

Doom shareware

Všechny tyto změny měly hluboký vliv na podobu her: Čím větší prostor pro ukládání, tím rozsáhlejší herní stav bylo možné uložit. A to nemluvím vůbec o příchodu 3D grafiky, která naprosto změnila podobu her. Byla to tak fundamentální změna, že v podstatě dělí dějiny her na dvě poloviny: na hry před 3D technologií a na ty po ní.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
93 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 36.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.