Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty
Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty
autor: Michal Rybka , publikováno 7.3.2014
Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty

No ano, dobře. Trochu jsem si v nadpisu zapřeháněl, protože piráty korporace ve skutečnosti nemilují. Přece jenom snižují zisky a nutí ke změnám zavedených pořádků. Jenomže je nelze vyhubit, takže lze buď pádlovat proti proudu, anebo se pokusit energii proudu zužitkovat. A jak se ukazuje, ono to alespoň částečně jde.


Ne, že by se nějak pozorovatelně měnil postoj zákonodárců, kteří pod tlakem vydavatelské lobby stále protlačují tvrdé protipirátské zákony, jako je nově zavedený CyberCrime Prevention Act na Filipínách.

Ten dovoluje piráty pokutovat, anebo je zavřít na šest až dvacet let. Dvacet let ve filipínské base, to je pěkná šlupka.  Pomáhá to? Asi ne, Filipíny jsou z hlediska bittorrentového provozu osmí největší stahovači na planetě. Mimochodem, první jsou země, které přímo symbolizují vzor v zavádění drakonických protipirátských zákonů, totiž USA a Velká Británie.

Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty

Filipínské převýchovné zařízení (mj. pro SW piráty), zdroj: Pop Photto

Po pravdě řečeno, ona moc nefunguje ani cenzura. Tak například Google je nucen cenzurovat výsledky vyhledávání na základě žádostí DMCA, nicméně právě žádosti DMCA zveřejňované na Chilling Effects představují takový docela solidní odkazovník na weby s pirátským obsahem. V podstatě je to taková hitparáda pirátských serverů podle názorů vydavatelů, kteří tak pomáhají prostému lidu najít ty pirátské servery, které jsou zajímavé.

Přitom všem má pirátství lví podíl na vývoji nových forem distribuce a velké společnosti ho využívají jako součást metod boje vůči konkurenci. Je to divné? Ne, jde o klasickou taktiku „kladivo a kovadlina“, kdy používáte velmi odlišné strategie na to, abyste svým protivníkům „zavařili z obou stran“. V případě pirátství jde typicky o strategii odříznutí konkurence od možných profitů tím, že jim zabíráte prostor pro existenci.

Pokud umíte s piráty pracovat, stane se jejich činnost obrovskou kompetitivní výhodou. S jejich pomocí můžete likvidovat konkurenci a pronikat na oficiálně zcela nedostupné trhy. Máte kupříkladu zemi, se kterou se nesmí obchodovat (je embargovaná), ale nechcete, aby vám tam vyrašila místní konkurence. Z obchodu zatím nemůžete mít profit, ale můžete nechat jejich místní piráty, aby distribuovali vaše produkty a nechat místní zákazníky, ať si na ně zvyknou.

Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty

I přes embargo USA uvalené na Kubu si Kubánci cestu k oknům najdou (zdroj: Wikimedia Commons)

Speciálně software má „dlouhý ocas“, pokud si uživatelé na něco zvyknou, nechtějí přejít na jinou platformu. Tím si připravujete půdu pro pozdější vstup na trh s tím, že většinu marketingové práce za vás odvedou jejich piráti zadarmo. Důležité je, že nedovolíte, aby přežila místní konkurence, která by mohla embargo využít jako ochranu svého trhu. Embargo jednou skončí, vaši zákazníci už na vás budou čekat.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
167 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 77.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.