Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Jak vývoj ovladačů ovlivňoval podobu her
Jak vývoj ovladačů ovlivňoval podobu her
autor: Michal Rybka , publikováno 10.1.2014
Jak vývoj ovladačů ovlivňoval podobu her

V hráčské komunitě panuje často přesvědčení, že nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje podobu her, je hrubý výkon hardware. Ve skutečnosti ale hraje velmi významnou roli také ovladač, na kterém se hry hrají. Podíváme se, kudy se vývoj ubíral v oblasti, se kterou má nejspíš zkušenosti většina z nás – u joysticků a gamepadů.


Nebudu tu tvrdit, že výpočetní síla a velikost paměti je bezvýznamná. Není – na Zilogu Z80 na 4 MHz nelze ani omylem udělat realisticky vypadající střílenici. Principiálně na něm ale 3D hru udělat lze, i když bude hopsat snímek po snímku a na textury můžete rovnou zapomenout. Nevěříte? Tak se podívejte na Total Eclipse a nebo na Carrier Command pro ZX Spectrum – ten původní, z roku 1988, ne ten nový, který udělala Bohemia Interactive.

Už na Carrier Commandu pro ZX Spectrum je vidět, proč jsou periferie důležité. Pokud srovnáte verzi této hry pro ZX Spectrum s verzí pro PC, Atari ST a Amigu, uvidíte podstatný rozdíl v hratelnosti. Ten se netýká plynulosti zobrazování, ale toho, že verze pro Spectrum se ovládá pouze joystickem a nebo klávesami, zatímco šestnáctibitové počítače mají ovládání myší. S ní se Carrier Command hraje mnohem, mnohem lépe – ovládání letadel Manta je plynulejší, hlavně se ale podstatně lépe pracuje v menu, kde konfigurujete výzbroj a doplňky pro Manty, Walrusy a také se mnohem lépe pracuje s mapou. Joystick se jakž takž hodí pro ovládání vozidel, ale používat ho v menu je zkrátka příšerné. Carrier Command navíc neměl ani klávesové zkratky, takže jeho hraní na Spectru vyžadovalo velkou dávku odhodlání a trpělivosti.

Tohle vypadá jako naprosto zjevná věc, jenomže to má dalekosáhlé dopady pro vývoj her. Určité typy her, jako jsou strategie, se bez myši či dotykové obrazovky hrají velice bídně, takže se prakticky nevyskytují na zařízeních, která je nemají. Ne, že by se vývojáři nesnažili „zlomit přírodní zákony“ a nepokoušeli se implementovat herní styly, které pro dané zařízení prostě nesedí, jen je takových pokusů poměrně málo, až se například zdá, že „na konzolích se strategie nehrají“. Ten hlavní problém je ale právě v tom, že abyste byli s herním typem úspěšní, musíte obejít slabiny ovladače a navrhnout ji tak, aby se ovládala dobře. Takže když se podíváte například na střílečky, je jasné, že u konzolí bylo nutno navrhnout asisty pro střelbu a vybalancovat obtížnost, protože gamepad je pro mířeníé zkrátka a jednoduše horší, než i poměrně bědná myš.

 

 

Mnohem zajímavější tato otázka začne být v okamžiku, když se na ni podíváte z evolučního hlediska a dáte si vedle sebe vývoj ovladačů a her. Najednou si uvědomíte, jak hry a ovladače koexistují a do jisté míry expandují a umírají společně. Dnes je joystick na PC poměrně vzácnou periferií, ale v 90. letech, kdy byla na PC zlatá éra leteckých simulátorů, to tak nebylo. Když se podíváte na dnešní nabídku a odečtete od ní bohaté příslušenství Saiteku určené pro fanoušky, je nabídka joysticků tristní. Jenže k čemu joysticky, když nejsou slušné letecké simulátory?

I když se zdá, že design počítačových technologií není nijak omezen, ve skutečnosti i on probíhá podobně jako biologická evoluce. Není to vývoj ani lineární, ani nepobíhá pouze vpřed, často se točí, vrací, zkouší složitější formy, aby se pak vrátil k jednodušším a nakonec skokem přejde k souběžně se vyvíjející formě ovladače, která jako by celé roky skomírala. Na internetu najdete i docela zajímavé, i když mírně zavádějící mapy evoluce herních ovladačů jako je například ta z Game Informeru.

Jak vývoj ovladačů ovlivňoval podobu her

Podívejme se jen na malou část této evoluce, souběžný vývoj joysticků a gamepadů. Gamepady jsou ovladače typicky konzolové – a přes jisté koketování s počítači v osmdesátých letech víceméně konzolovými také zůstaly. Je to třída ovladačů velmi významná, protože v podstatě formovala ovládání konzolových her a přes tabletové a PC konverze konzolových her toto ovládání zase probublává zpět.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
81 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 32.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.