Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Přehled nejhezčích počítačových her současnosti
Přehled nejhezčích počítačových her současnosti
autor: Tomáš Šulc , publikováno 19.7.2013
Přehled nejhezčích počítačových her současnosti

Ačkoliv se dnes grafika počítačových her posunuje kupředu relativně pomalu, objevují se stále hezčí a hezčí hry. Protože v letním období nové hry téměř nevycházejí, připravili jsme pro vás přehled těch stávajících, které v redakci považujeme za nejkrásnější. Desítku plnohodnotných AAA her doplňuje jedna freewarová hra a hra s grafickými mody.


Přehled nejhezčích počítačových her současnosti
zlé jazyky tvrdí, že grafika Company of Heroes 2 (2013) se proti prvnímu dílu (2006) nikam neposunula

Že se v posledních přibližně pěti až sedmi letech posouvá vizuální stránka v počítačových hrách jen velmi pomalu, není pro většinu z vás pravděpodobně žádnou novinkou. Nejčastěji se uvádí, že nejvíce limitujícím prvkem je odcházející generace herních konzolí Xbox 360 a PlayStation 3. Ty mají zastaralý hardware, který s moderními stolními počítači nelze srovnávat. Většina her je přitom v současnosti vyvíjená právě pro konzole a pro PC často následně vyjdou jen jednoduché konverze těchto her bez výraznějších úprav.

Přehled nejhezčích počítačových her současnosti
herní konzole Sony PlayStation 4

Není sporu o tom, že postarší herní konzole mají na současné stagnaci svůj vliv. Lze proto dle mého názoru očekávat, že jakmile se na trh dostanou již ohlášené konzole Xbox One a PlayStation 4 a vývojáři se s nimi naučí pracovat, technické zpracování a grafika ve hrách vzroste. Přestože není ani jedna z nových konzolí po stránce osazeného hardwaru „žádné dělo“ a například osazené grafické karty mají hrubý výpočetní výkon na úrovni současné (nižší) střední třídy, je dobré si uvědomit, že hardware konzole je přesně daný a optimalizace her je pro vývojáře výrazně snazší.

Přehled nejhezčích počítačových her současnosti
Crysis 3

Ani po uvedení nové generace herních konzolí však osobně velký skok v kvalitě grafiky ve hrách nečekám. Dalším limitujícím prvkem, který její vývoj výrazně zpomaluje, je totiž její vzrůstající komplexnost. Zatímco před deseti lety používaly hry statické osvětlení a vrcholem bylo použití dynamického stínování, současné hry všechny tyto efekty musí obsahovat. Stejně tak výrazně pokročila detailnost modelů a rozlišení textur. Pokud dnes chce hra ohromit svým technických zpracováním, musí v ní být do nejmenších detailů zpracované téměř vše. To přitom vyžaduje čas obrovského množství lidí a především spousty peněz. Už dnes se na vývoji jedné AAA hry podílí po tři až pět let stovky lidí a cena vývoje se může pohybovat v přepočtu až okolo jedné miliardy korun. To jsou částky plně srovnatelné s velkými celovečerními filmy.

Osobně se domnívám, že i s výrazně rychlejším hardwarem se technická stránka počítačových her bude v budoucnu vyvíjet pomaleji, než jsme tomu byli zvyklí v uplynulých dvaceti letech. Přesto ale očekávám (pomalý) kontinuální posun směrem kupředu. Je možné, že se hry jednoho dne dostanou do budu, kdy již další zlepšení technického zpracování nebude rentabilní (vývojáři by se na vyšších prodejích nevrátily peníze vložené do zlepšení technického zpracování). V nejbližších několika letech však podobné případy až na výjimky neočekávám.

Přehled nejhezčích počítačových her současnosti
Fortnite bude první hrou využívající Unreal engine 4, hra by dle současných informací měla vyjít ještě letos

Z her a herních enginů, které by mohly v blízké době opět o něco posunout úroveň grafiky ve hrách, vkládám velké naděje do chystané čtvrté generace technologie Unreal. První hrou postavenou na UE 4 bude akční hra Fortnite. Přesné datum vydání hry zatím nebylo stanoveno a vývojáři uvádějí obecně 2013. Z toho lze usuzovat, že hra vyjde buď těsně před koncem roku, anebo ještě dojde k jejímu odložení na první polovinu roku 2014.

Velmi nadějně vypadá také CryEngine třetí generace. Crysis 3 kvalitou své grafiky velmi příjemně překvapil a snahou jeho tvůrců je prosadit jej do mnoha chystaných her. To se jim poměrně daří, na CryEngine 3 chystají své RPG například i lidé z českého týmu Warhorse Studios (nově založené studio okolo Dana Vávry). Jakožto fanda počítačové grafiky se však těším i na řadu dalších titulů. Ty už uvádím pouze výčtem — Splinter Cell: Blacklist, Total War: Rome 2, Battlefield 4, Watch Dogs, ArmA III a Grand Theft Auto V (bude-li pro PC).

Přehled nejhezčích počítačových her současnosti
Grid 2

Nyní ale k hlavnímu obsahu dnešního článku. Tím je přehled již vydaných her, které mají dle názoru redakce nejhezčí grafiku. U každé hry je vždy uveden komentář, proč právě on si umístění v článku zaslouží. To však neznamená, že váš názor na danou hru (či celý žebříček) nemůže být odlišný. Hry jsou řazené v abecedním pořadí, konkrétní žebříček jsme v redakci nesestavovali. Mimo jiné i proto, že hodnotit grafiku her napříč žánry není dle našeho názoru zcela korektní.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
86 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 35Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.