Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava GeForce Experience — nastaví grafiku ve hrách za vás
GeForce Experience — nastaví grafiku ve hrách za vás
autor: Tomáš Šulc , publikováno 6.5.2013
GeForce Experience — nastaví grafiku ve hrách za vás

Zatímco pro zkušeného uživatele je optimální nastavení detailů ve hrách vzhledem k výkonu počítače otázkou chvíle, pro běžného hráče to může být až neřešitelný problém. nVidia vyvinula program GeForce Experience, který toto nastavení udělá za vás. Funguje však program i v praxi? Vyzkoušeli jsme to v 17 hrách na sestavě nižší střední třídy.


GeForce Experience — nastaví grafiku ve hrách za vás
Nejvyšší nastavení detailů u hry SimCity (po najetí myší se zobrazí nejnižší)

Ačkoliv tomu možná mnozí z vás nebudou chtít uvěřit, existuje řada uživatelů, kteří mají s nastavením detailů ve hrách velké problémy. Případně, a to je častější verze, je vůbec neřeší. Tito uživatelé pak bez ohledu na výkon své sestavy hrají při základním nastavení detailů, které je jen málokdy ideální. Některé hry totiž mají po nainstalování nastavené všechny detaily na úplné minimum, grafika hry vypadá špatně, framerate je zbytečně vysoký (klidně až několik set fps po vypnutí vertikální synchronizace) a uživatel je se vzhledem hry nespokojen. Druhá skupina her naopak automaticky nastavuje nejvyšší detaily. Hry pak sice vypadají skvěle, na slabších sestavách však běží pod hranicí plynulosti a uživatel je opět nespokojen. Ač se to přitom na první pohled může zdát šílené, je takových hráčů v celkové populaci více než těch, kteří si s nastavením detailů umějí bez problémů poradit.

Neznalost uživatelů je přitom tak velká, že řada z nich ani nenastavuje takové věci jako rozlišení monitoru. Není těžké najít případy, kdy hráč s výkonnou sestavou a Full HD monitorem hraje hry při nejnižším nastavení detailů v rozlišení 1024 × 768 px.

GeForce Experience — nastaví grafiku ve hrách za vás GeForce Experience — nastaví grafiku ve hrách za vás
nastavení detailů u hry Far Cry 3

Dalšími problémy jsou složité názvosloví a odlišný vliv stejných nastavení v rozdílných hrách. Každého pravděpodobně napadne, že nastavení Shadows mění kvalitu stínů a Vegetation trávy či stromů. Jenže zatímco v jedné hře přidá snížení nastavení těchto detailů sotva pár snímků za sekundu a rozdíl v grafice je stěží znát, v jiné je vizuální rozdíl propastný a framerate dvojnásobný. Nastavení jako Post FX, DirectX, Alpha to Coverage nebo SSAO Method jsou pak pro většinu uživatelů velkou neznámou. Musím se přiznat, že i já s pochopením jejich vlivu na grafiku hry často bojuji a ne vždy v tomto souboji zvítězím.

GeForce Experience — nastaví grafiku ve hrách za vás
Tomb Raider

V praxi se snažíme na PCTuningu přinášet uživatelům servis, kdy u každé větší hry testujeme její hardwarové nároky a rozebíráme vliv jednotlivých nastavení detailů na framerate. Podobně to dělá i řada velkých zahraničních magazínů. Výše zmíněná skupina méně zkušených uživatelů však o tyto články často nemá zájem a čas je číst, případně o nich vůbec neví. Podobné je to se snahou samotných výrobců hardwaru. V této oblasti se nejvíce angažuje společnost nVidia, na jejímž herním webu GeForce.com lze najít pro řadu počítačových her a grafických karet optimální nastavení detailů pro různá rozlišení (viz příklad s GeForce GTX 660 a Far Cry 3). Bohužel ani o takovouto službu hráči nejeví až tak velký zájem.

GeForce Experience — nastaví grafiku ve hrách za vás
Anno 2070

Protože prodejci her a počítačového hardwaru vědí, že spokojený zákazník u nich s velkou pravděpodobností opět nakoupí, snaží se méně zkušeným hráčům nastavení detailů ve hrách ještě více usnadnit. Tou nejúčinnější metodou samozřejmě je udělat toto nastavení za ně. V praxi jsem se tak setkal už s několika hrami, které se při spuštění snaží detekovat váš hardware a dle jeho výkonu patřičně upravit nastavení všech detailů. Nemýlím-li se, je příkladem takové hry například Anno 2070. Takových her je ovšem bohužel stále minimum a ne vždy tato detekce spolehlivě funguje.

GeForce Experience — nastaví grafiku ve hrách za vás

Pravděpodobně nejdál jsou v systému automatického nastavování detailů v firmě nVidia. Vedení tohoto výrobce grafických karet si totiž uvědomilo, že se z možnosti automatické nastavení detailů ve hrách by mohla potenciálně být velká konkurenční výhoda proti AMD. V dubnu minulého roku tak nVidia oznámila vývoj aplikace GeForce Experience, v prosinci byl spuštěn uzavřený betatest, na konci ledna otevřený betatest a před měsícem byla společně s vydáním grafické karty GeForce GTX 650 Ti Boost spuštěna de facto plná verze. nVidia je dle svých slov se zájmem o ni spokojena. V nedávném rozhovoru zástupce firmy uvedl, že otevřenou betaverzi používalo přibližně milion uživatelů.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
44 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 20.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.