Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Battlefield 3 — špičková destrukce a DirectX 11 v akci
Battlefield 3 — špičková destrukce a DirectX 11 v akci
autor: Tomáš Šulc , publikováno 29.10.2011
Battlefield 3 — špičková destrukce a DirectX 11 v akci

Podle EA je Battlefield 3 revoluční. Po Shattered Horizon jde totiž o druhou hru postavenou jen na DirectX 10/11. Můžete se tak těšit na „grafiku nové generace“? To sice ne, zklamáni ale také nebudete. Hned po Crysis 2 jde dle našeho názoru o nejlépe vypadající fps současnosti a ty destrukce prostě nemají chybu!


Battlefield 3 — špičková destrukce a DirectX 11 v akci

Série Battlefield švédských vývojářů DICE rozhodně nepatří mezi nováčky. Vždyť první předchůdce Codename Eagle vyšel už v roce 1999, „plnohodnotný“ první díl Battlefield 1942 pak v roce 2002. Ačkoliv hra nebyla špatná a našla si množství příznivců, legenda se z ní nestala. Totéž platí o většině pokračování jako Battlefield: Vietnam (2004) ič futuristický Battlefield 2142 (2006). Lépe si v sérii vedl snad jen Battlefield 2 z roku 2005, který se dočkal hned čtyř různých rozšíření.

Velký zlom přišel v roce 2010, kdy vyšel Battlefield: Bad Company 2. Díky vynikající hratelnosti se ze hry stal bestseller, který do multiplaerových klání zatáhl enormní množství hráčů a hra vydělala stovky milionů dolarů (ne-li ještě o řád více). Také po technologické stránce se hra povedla. DirectX 11 efekty byly spíše marketingovým trikem AMD (které studio DICE v té době podporovalo), naopak vynikající byla fyzika s širokými možnostmi ničení herního prostředí (viz náš hardwarový rozbor). „Hnací ústrojí“ hry tvořil herní engine Frostbite 1.5 a fyzikální Destruction 2.0 (nikoliv Havok).

Battlefield 3 — špičková destrukce a DirectX 11 v akci

Jsme o rok dál a z dobré, avšak dříve nijak výrazně vybočující, série se stal fenomén. Jestliže pravidelně sledujete dění v herním světe, pravděpodobně není nutné opakovat, že z Battlefieldu 3 se stala jedna z nejočekávanějších her roku a třeba v České republice zaznamenala nejvyšší počet předobjednávek vůbec. Po vydání hry se naštěstí její kvality potvrdily, hodnocení z recenzí jsou velmi vysoká a průměr na webu Metacritic aktuálně činí 91 bodů (víc letos získal snad jen Portal 2, naopak pokračování her jako Deus Ex, Witcher či Shogun má méně).

Battlefield 3 — špičková destrukce a DirectX 11 v akci

Protože PCTuning není herní magazín, ale médium zaměřené na počítačový hardware a technologie okolo něj, zanechme hry jako takové a podívejme se na technologie, na kterých je postavena. V tomto ohledu je Battlefield 3 opravdu zajímavý, používá totiž zbrusu nový engine Frostbite 2. Ten je v mnoha ohledech průkopníkem. Po „hratelném benchmarku Shattered Horizon od Futuremark“ jde totiž o druhý (minimálně mně známý) engine, který je postaven na výhradně na technologiích DirectX 10 a 11. Majitelé starších karet a uživatelé Windows XP si tedy nový Battlefield nezahrají. Na druhou stranu předpokládám, že mezi hráči je už takových jen opravdové minimum.

Co se týče vizuální stránky hry, podpora novějších verzí API DirectX automaticky neznamená dech beroucí grafiku. Třetí Battlefield sice vypadá opravdu dobře a nad všemi prostými konzolovými porty po vizuální stránce jasně vede, na druhou stranu však vývojáři chtěli v první řadě udělat kvalitní a rozumně náročnou počítačovou hru. Crysis 2 s DirectX 11 updatem a texturami v HD rozlišení tak i nadále zůstává na trůnu nejlépe vypadající hry současnosti. Ostatně o kvalitách grafiky se můžete sami přesvědčit v příslušné kapitole se spoustou screenshotů při nejvyšším nastavení detailů ve Full HD rozlišení. Při hraní jsem je pořídil sám a mohu tak zaručit, že nebyly nijak dále upraveny (jako se to „omylem“ stává u oficiálních „in game screenshotů“).

Battlefield 3 — špičková destrukce a DirectX 11 v akci
zdroj: Wikipedia

Vývojáři se sice primárně nesnažili vyrobit technologicky převratnou hru, přesto však několik moderních efektů použili. Zmínit lze například radiozitu. Jde o technologii nepřímého odrazu světla. Při použití starší technologie přímého osvětlení (Direct Illumination) dopadá světlo z oken pouze na zem a nijak dál se neodráží. Efekt radiozity však zajišťuje další odraz světla od země na okolní bílé stěny, čímž stěny získají lehce rudý nádech a zároveň je díky odrazům celá místnost osvícena podstatně více rovnoměrněji.


zdroj: YouTube, Battlefield

Největší předností Battlefieldu: Bad Company 2 byla fyzika a především pak destrukční engine, díky kterému bylo možné de facto libovolný objekt ve hře srovnat se zemí. Třetí Battlefield jde v tomto ohledu opět o krůček dál, implementována je totiž nová verze fyzikálního enginu Destruction 3.0. I tentokrát se tak můžete těšit na široké možnosti ničení prostředí, kdy si pomocí RPG uděláte vlastní vchod do budovy, tankem srovnáte se zemí de facto cokoliv a podobně.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
123 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 53.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.