Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci
Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci
autor: Tomáš Šulc , publikováno 18.8.2011
Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci

Ačkoliv měla nVidia s fyzikálním enginem PhysX velké plány a chtěla jeho GPU akcelerovanou verzi dostat do množství PC her, reálný stav je podstatně horší. Jedinou větší hrou s GPU PhysX byla loni Mafia 2 a špatná je situace i letos. Na podzim ale snad přijde nový Batman a před ním ještě nedávno vydaná Alice: Madness Returns.


Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci

Když nVidia po odkoupení společnosti Ageia ohlásila a skutečně zprovoznila akceleraci fyzikálního enginu PhysX přes své vlastní grafické karty GeForce, vzbudilo to v mnohých velké naděje, že by se fyzika ve hrách mohla začít výrazně posunovat směrem kupředu. Ostatně i sama nVidia měla v tomto směru velkohubá prohlášení. Když před necelými třemi roky vyšla první hra s GPU verzí PhysX pod taktovkou nVidie Mirror's Edge, slyšeli jsme, že fyzika v této hře je jen předvojem velkých změn a měsíc co měsíc se dočkáme jedné nové AAA hry s podporou PhysX.

Že situace ve skutečnosti ani zdaleka nebyla tak růžová, asi není nutné dvakrát opakovat. Ze začátku se sice objevilo poměrně dost titulů s podporou GPU PhysX, většinou však šlo o hry pochybné kvality jako například Terminator Salvation. Pochopitelně se objevilo také několik opravdu kvalitních titulů jako Metro 2033, Mafia 2 či Batman: Arkham Asylum. Tím však pomalu výčet končí a jak jistě uznáte, je docela smutné počítat hry za poslední tři roky s kdysi tolik nadějným fyzikálním enginem na prstech jedné ruky...

Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci

Ačkoliv by se tak mohlo zdát, že fyzikální engine PhysX je v GPU akcelerované verzi mrtvý (o jeho běžné verzi akcelerované přes procesory to říct rozhodně nelze, zde naopak nVidia vydělává slušné peníze na licenčních poplatcích), nVidia celou situaci nevzdává a letos by se proto měly objevit dvě nové nadějné hry s touto technologií. Jednou z nich je pokračování výborného Batmana s podtitulem Arkham City plánované na říjen, druhou hrou je pak titul na motivy pohádkové Alenky pojmenovaný Alice: Madness Returns. Ten je na trhu od konce června a z recenzí si dle metacritic odnesl poměrně slušné hodnocení 75.

Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci

Alice: Madness Returns je typickou multiplatformní hrou dnešní doby a od její technologické stránky proto nečekejte zázraky. Vývojáři z čínského studia Spicy Horse sáhli po osvědčeném Unreal enginu třetí generace s podporou efektů DirectX 9.0c, který nijak zvlášť neupravovali. Vizuální stránka hry proto odpovídá dnešnímu průměru a je srovnatelná s ostatními hrami založenými na této technologii prvním Bioshockem počínaje a Bulletstormem konče.

Výjimku v technologické stránce samozřejmě tvoří již zmiňovaná fyzika PhysX v GPU verzi. Ani zde však nečekejte zázraky v podobě kompletně interaktivního a zničitelného prostředí. Celý efekt GPU PhysX je podobně jako u druhé Mafia tvořený podstatně větším množstvím částic u efektů a některými efekty navíc (například tekoucí kapalina, volumetrický kouř a podobně). Z GPU fyziky se u Alice lidově řečeno „na zadek neposadíte“, na druhou stranu jsou rozdíly dobře patrné hned na první pohled a možnost mít je zapnuté rozhodně potěší. Dobře je přínos GPU akcelerované fyziky vidět v přiloženém videu přímo od nVidie.

Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
36 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 15.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.