Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11
Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11
autor: Tomáš Šulc , publikováno 4.7.2011
Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Crysis 2 fandy moderních technologií zklamal. Používá efekty na bázi DirectX 9, vizuálně se PC verze příliš neliší od konzolových a hlavně – vypadá hůř než čtyři roky stará jednička. Nebo ne? Vyšel DirectX 11 patch s balíkem textur v HD rozlišení, který vše změnil! Nebudete sice na hru koukat s otevřenou pusou, ale mohu vás ujistit, že DirectX 11 efekty nepoužívá jen na papíře.


Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Vydání pokračování Crysis s sebou přineslo velkou vlnu kontroverze. Zatímco po herní stránce jde o výbornou hru s průměrným metascore 86, a hráči na konzolích jsou spokojeni, že se druhého dílu dočkali i oni, technologicky zaměření fandové jedničky příliš nejásali. Zatímco první díl byl totiž bez nadsázky malým technologickým zázrakem ukazující grafiku budoucnosti, u pokračování se vývojáři vydali trochu jiným směrem.

Důvodem byla mimo jiné obrovská hysterie při vydání jedničky, která byla sice po snížení detailů hratelná i na slabých počítačích, každý ovšem toužil po nastavení Very High, na které měla sílu jen dvojice GeForce GTX 8800 GTX / Ultra v SLI (a to ještě ne vždy). Svůj vliv také samozřejmě sehrála potřeba nabídnout hru i pro herní konzole, kde se, přiznejme si otevřeně, točí velké peníze přinejmenším srovnatelné s PC trhem. A o výdělek dnes musí jít každému studiu, protože vývoj AAA her stojí minimálně desítky milionů dolarů.

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

V kruzích okultistů vyznávajících pouze hry s podporou DirectX 11 a brutálními hardwarovými nároky si z výše uvedených důvodů Crysis 2 rychle vysloužil pověst nudné konzolové konverze, která má vizuální stránku horší než cokoliv jiného a nestojí vůbec za pozornost. Ano, Crysis 2 bezesporu nenabídl takovou podívanou jako první díl, i tak je ovšem vizuální stránka přinejmenším nadprůměrná, navíc za cenu přijatelných hardwarových nároků, viz původní rozbor hry.

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Od březnového vydání hry se však živě spekuluje o tom, že Crytek třeba na PC nadšence úplně nezapomene a přece jen jim nějaký ten patch vylepšující grafickou stránku přinese. Původně se mělo za to, že by onen patch mohl vyjít krátce po vydání hry samotné, to se ovšem nestalo. Sami vývojáři navíc prohlásili, že nikdy nic konkrétního neslíbili a začaly se rozplývat i iluze o případném pozdějším vydání (skromnost se dnes v herním businessu příliš nenosí). Nakonec se naštěstí tyto obavy ukázaly jako liché a můžeme se tedy začít radovat. DirectX 11 patch je tu, v plné parádě a kromě nových efektů se můžete těšit i textury ve vyšším rozlišení, které také byly často terčem kritiky.

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Přínosem opravných balíků však nejsou jen lepší efekty, ale také nové nastavení detailů. Jen jedno nastavení se třemi souhrnnými volbami bylo v původní verzi hry velkým terčem kritiky. Vývojáři si to vzali k srdci a s přibývajícími opravnými balíky nastavení znatelně přibylo. Položek k ladění je tak nyní podstatně více a dostačují, ovšem stále tu jsou jisté nelogičnosti. Jednak je úroveň vyhlazování hran zahrnuta v celkových specifikacích systému (což je přinejmenším nelogické, rozhodně by to měla být samostatná položka) a také značení jednotlivých úrovní nedává smysl. Opravdu mi není jasné, proč se nejnižší nastavení jmenuje vysoké, střední je velmi vysoké, vysoké je extrémní (stále DirectX 9) a nejvyšší je Ultra (tato možnost přibyla nově jako DirectX 11). No, alespoň může každý hrát přinejmenším na vysoké detaily...

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Na závěr první kapitoly se sluší dodat, kde všechnu tu novou parádu seženete. Samozřejmě je kompletně zdarma a musíte mít jen originální verzi Crysis 2 (zda krabicovou nebo elektronickou přes Steam či EA Origin nezáleží, osobně jsem testoval poslední jmenovanou). Poté už jen stáhnete poslední patch verze 1.9, DirectX 11 patch a patch s texturami ve vysokém rozlišení a nainstalujete v tomto pořadí. Vše potřebné najdete třeba na webu nVidie, která se mimochodem na tvorbě celého balíku podílela (stejně jako na vývoji hry, viz logo při načítání Crysis 2).



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
87 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 39.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.