Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Geniální Portal 2 — Source engine s nulovými nároky
Geniální Portal 2 — Source engine s nulovými nároky
autor: Tomáš Šulc , publikováno 6.5.2011
Geniální Portal 2 — Source engine s nulovými nároky

Ačkoliv jsme krásy Source enginu mohli v Half-Lifu 2 poprvé obdivovat už před sedmi roky, vývojáři z Valve jej dodnes pravidelně updatují a také na něm vydávají nové hry. A věřte nebo ne, nejde o žádné béčkové tituly, ale například o Portal 2, letos zatím nejlépe hodnocenou hru. Má dnes takto stará technologie vůbec šanci?


Geniální Portal 2 — Source engine s nulovými nároky

Ač se to může zdát neuvěřitelné, letos to je už sedm let od chvíle, kdy vyšly hry Counter Strike: Source a Half-Life 2, první tituly postavené na v mnoha ohledech revolučním enginu Source (revoluční byl engine zejména v oblasti fyziky, šlo totiž o hru s na svou dobu velmi vyspělým fyzikálním enginem Havok a kouzla s gravity gunem se nesmazatelně zaryly do paměti každého hráče).

Ačkoliv při vydání zmiňovaných her nesklízel Source engine až na možnosti fyziky absolutní hodnocení (ty si odnesly CryEngine a id Tech engine 4 z her Far Cry a Doom 3, které proti HL2 nabídly například dynamické stíny), po vydání velkého množství updatů a implementaci nových technologií se vývojářům povedlo udělat z enginu perlu i po vizuální stránce, o čemž nejlépe vypovídá technologické demo Half-Life: Lost Coast. I tak se však na enginu zub času nesmazatelně podepsal a osobně jsem tak nějak předpokládal, že Left 4 Dead 2 vydaný před Vánocemi 2009 bude poslední hrou postavenou na tomto povedeném enginu.

Geniální Portal 2 — Source engine s nulovými nároky

Po oznámení pokračování spíše doplňkové hříčky Portal v balíku Orange Box (která se díky své jednoduché myšlence stala velice populární) se začalo spekulovat o tom, na jaké technologii chystaný AAA titul Portal 2 poběží. Původně měla hry vyjít už minulý rok a odklady jen rozvířily spekulace o tom, že bychom se konečně mohli dočkat nové generace Source enginu. Prezentované screeny navíc vypadaly příliš dobře na to, aby byly pořízené z enginu starého sedm let, byť s množstvím vylepšení.

Geniální Portal 2 — Source engine s nulovými nároky

Nyní už je několik dní po oficiálním vydání hry a přinejmenším já osobně se nestačím divit. Že bude Portal 2 používat původní Source engine jsem nakonec tušil už krátce před vydáním a smířil jsem se s tím. Jakmile jsem však hru nainstaloval a začal hrát, osobně mi spadla čelist a to hned ze dvou důvodů. Tím největším je samozřejmě perfektní obsah hry jako takové, kdy Portal 2 sbírá ta nejvyšší hodnocení a na Metacritic má aktuálně 95/100 a řadí se tím mezi pecky jako Half-Life 1 i 2, Mass Effect 2, Starcraft 2 atd.

Druhým důvodem je pak vizuální stránka. Ta své stáří v mnoha ohledech samozřejmě nezapře, vývojářům se však podařil téměř zázrak a hra vypadá podstatně lépe, než jsem si představoval i v tom nejrůžovějším snu. Pokud jste zvyklí na vizuální úroveň multiplatformních her jako Assassin's Creed: Brotherhood, Bulletstorm, Shift 2 a podobně, Portal 2 vás rozhodně nezklame a s těmito tituly postavenými na mnohem mladších enginech drží krok, byť k tomu často používá triky a pomocné berličky (na druhou stranu to jen potvrzuje fakt, že grafika PC her přešlapuje kvůli konzolím už nějaký ten pátek na místě).

Geniální Portal 2 — Source engine s nulovými nároky



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
110 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 53.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.