Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Tom Clancy´s H.A.W.X. 2 — nenáročný simulátor
Tom Clancy´s H.A.W.X. 2 — nenáročný simulátor
autor: Tomáš Šulc , publikováno 22.12.2010
Tom Clancy´s H.A.W.X. 2 — nenáročný simulátor

Druhý díl letteckého simulátoru H.A.W.X. ze série Tom Clancy's je tu přinášíme vám proto jeho rozbor. Jak možná víte, už při vydání benchmarku před dvěma měsíci se okolo hry strhnul velký rozruch kvůli implementaci DirectX 11 a údajné deoptimalizaci pro ATI Radeony. Byly jsme proto zvědavi, jak na tom bude plná verze.


Tom Clancy´s H.A.W.X. 2 — nenáročný simulátor

První díl leteckého simulátoru Tom Clancy's H.A.W.X. se fandům počítačového hardwaru a zároveň hráčům PC her nepochybně zapsal od paměti jako jedna z mála her, které ve své době podporovaly rozhraní DirectX 10 a zejména jeho vylepšenou verzi DirectX 10.1. Tu podporovaly jen grafické karty ATI Radeon řad HD 3000 a 4000, zatímco konkurenční NVIDIA GeForce nikoliv. Kvůli tomu se hra často brala jako ATI Radeon pozitivní a byť DirectX 10.1 přineslo jen o něco vyšší framerate (přičemž i pod DirectX 10 byl H.A.W.X. hratelný téměř na čemkoliv), stala se hra předmětem mnoha sporů.

Tom Clancy´s H.A.W.X. 2 — nenáročný simulátor

Před letošními Vánocemi přišlo pokračování H.A.W.X. 2, které spory otevřelo znovu. Vezměme to ale postupně a jako vždy začněme od enginu. I nový díl H.A.W.X.e vyvíjeli lidé z rumunské divize vydavatelského studia Ubisoft a to mimo jiné znamená, že dvojka používá stejný engine jako jednička. Ten navíc neprošel nějakým rozsáhlým omlazením a obě hry se tak navzájem velmi podobají. Rozdíly jsou jen drobnějšího charakteru jako textury ve vyšším rozlišení, větší detailnost modelů a podobně.

Tom Clancy´s H.A.W.X. 2 — nenáročný simulátor

Zatímco prostředí i modely letadel vypadají mimo jiné i díky DirectX 11 (ke kterému se ještě dostaneme) opravdu skvěle a odpovídají konci roku 2010, největší slabinou vizuální stránky jsou výbuchy a částicové efekty obecně. Kouř a mračna dýmu či vodních par vypadají ještě poměrně slušně, ale provedení explozí je na velmi nízké úrovni a zbytečně tak sráží jinak povedenou vizuální stránku hry, navíc s velmi nízkými hardwarovými nároky.

Při spuštění hry si také všimněte úvodního loga GeoEye. Herní mapy ve hře jsou totiž převzaty z  reálného světa. Systém GeoEye pomocí satelitů snímkuje celou Zemi, snímky si vývojáři zakoupili na základě nich udělali herní lokace téměř identické se svými reálnými předlohami.

Tom Clancy´s H.A.W.X. 2 — nenáročný simulátor

Jak jsem již v předchozích odstavcích naznačil, po technické stránce je H.A.W.X. 2 opět velmi kontroverzní hrou. Píše se rok 2010 a v kurzu už není vylepšené rozhraní DirectX 10.1, nýbrž DirectX 11. H.A.W.X. 2 tak má podobně jako první díl v PC verzi implementované některé efekty využívající nejnovějšího rozhraní. Konkrétně jde o teselaci neboli navýšení počtu polygonů (trojúhelníků) u modelů a tím značené zlepšení jejich kvality.

Tom Clancy´s H.A.W.X. 2 — nenáročný simulátor

To by teoreticky nebylo nic nového, vždyť teselací se chlubil už před rokem Colin McRae DiRT 2 a po něm ji nabídlo i několik dalších titulů. Jenže H.A.W.X. 2 je první hrou, která si na podporu teselace jen nehraje, ale opravdu je v během hraní vidět. Teselovaný je totiž kompletně celý terén. Zejména u hor a kopců jsou rozdíly bez a se zapnutou teselací vidět na první pohled. Naopak letadla teselována nejsou vůbec a jejich kvalita bude stejná v DirectX 9 i 11 režimu hry.

Tom Clancy´s H.A.W.X. 2 — nenáročný simulátor

Bohužel jsou tu ale i háčky. Na vývoji hry a zejména implementaci DirectX 11 efektů se totiž podílela společnost NVIDIA. To znamená, že DirectX 11 efekty jsou velmi dobře optimalizované pro grafické karty NVIDIA GeForce, s ATI Radeony je to ale horší. Celá situace vyvrcholila tím, že Ubisoft vydal benchmark hry těsně před vydáním ATI Radeonů HD 6800, na což AMD reagovalo tiskovým prohlášením, že demo je záměrně deoptimalizované pro grafické karty Radeon. Nicméně od té doby už uběhlo několik týdnů a AMD se stále nemá k tomu, aby optimalizaci zlepšilo skrz své ovladače anebo se domluvilo s Ubisoftem na spolupráci při vývoji opravného balíčku. Nabízí se tedy otázka, zda AMD opravdu chce běh hry na svých kartách zlepšit, anebo pro společnost celá záležitost skončila velkým halo při vydání tiskového prohlášení. Celá situace a výrazně horší framerate u karet červeného výrobce však nic nemění na tom, že druhý H.A.W.X. je i tak hratelný na téměř libovolné sestavě.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
40 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 16Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.