Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
autor: Tomáš Šulc , publikováno 11.10.2010
F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule

Začal podzim a s ním také příchod největších herních pecek tohoto roku. Sem se bezesporu zařadí každoroční závody od Codemasters, kterými jsou letos Formule 1. Hra je opět postavena na EGO enigne, proti DiRT 2 z minulého roku však překvapí absencí DirectX 11 efektů. I když možná ne tak úplně...


F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule

Pokud pravidelně sledujete dění ve světě počítačových her a zajímáte se i o grafické karty, jistě vám nemohla uniknout závodní hra Colin McRae DiRT 2 z konce minulého roku. Kromě toho, že šlo o další povedené pokračování herní série se jménem po slavném jezdci Colin McRae, byla hra pro fandy grafických karet zajímavá zejména tím, že šlo o jeden z prvních titulů, který podporoval DirectX 11 efekty. Ty tehdy podporovaly výhradně grafické karty ATI Radeon řady HD 5000 a není tak divu, že na vývoji hry se do značné míry podílela i společnost AMD, která pak DiRT 2 ve svých PR materiálech také vyzdvihovala i přesto, že DirectX 11 efektů bylo ve hře jen několik a rozdíl mezi DirectX 9 a 11 režimem hry byl takřka nerozeznatelný (viz tehdejší hardwarový test hry). To ostatně platí dodnes a přínos DirectX 11 je v téměř všech hrách přinejmenším sporný.

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule

Proč o tom všem mluvím, když jsme dnes o rok dál a místo DiRTu 2 je letošním želízkem v ohni od Codemasters F1 2010? Jednoduše proto, že F1 2010 používá stejná herní engine jako DiRT 2. Jde o EGO engine, který kromě těchto dvou her používal už první DiRT a třeba také Race Driver GRID či Operace Flashpoint Dragon Rising. Ačkoliv se původně mělo za to, že F1 2010 bude postavena na zbrusu nové druhé generaci EGO enginu, hra nakonec používá engine ve verzi označené 1.5, což znamená engine stejný s výše zmiňovanými tituly, pouze značně vylepšený.

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule

A co konkrétně znamená vylepšený? Paradoxně například to, že F1 2010 už DirectX 11 rozhraní oficiálně vůbec nepodporuje a hra používá jen DirectX 9 efekty, což je u nového dílu přinejmenším překvapující a člověk by naopak čekal výrazně větší množství DirectX 11 efektů. Alespoň něčeho se nicméně možná brzy dočkáme. Redaktorům z PCGamesHardware se totiž podařilo v konfiguračních souborech hry najít způsob, jak ve hře aktivovat zakázaný DirectX 11 režim a tím docílit zlepšení vizuální stránky. Že bychom se tak v některém budoucím patchi dočkali možnosti aktivovat tento režim? To těžko říct. Nicméně i z tohoto je jasně patrné, že DirectX 11 rozhodně není takovou bombou, jak jsme si ještě před rokem mysleli a spíše následuje osud DirectX 10, který se také dodnes neprosadil.

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule

Ačkoliv je ale hra postavena "jen"na DirectX 9 efektech, nelze jí odepřít skvělou vizuální stránku. Zejména závodní monoposty jsou vymodelované do nejmenších detailů, což ostatně můžete sami posoudit z přiložených screenů, všechny v celém článku jsou mé vlastní jsou vytípané z hraní a replayů. Stejně tak efekty jsou jedním slovem úchvatné. Na mysli mám zejména déšť, skvěle vypadající mokrá závodní dráha a jednotlivé kapky deště stékající po vašem voze. Stejně tak ve hře nechybí třeba efekt tetelícího se horkého vzduchu okolo motoru, kouř od pneumatik během smyků a spousta dalších efektů jako je třeba dynamicky se měnící počasí.

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule

Co by naopak mohlo být propracováno detailněji je okolí tratí, které je na některých tratích poměrně chudé. Velmi slušná je naopak fyzika a model poškození. Jednak můžete nastavit reálné chování pneumatik, které se během závodu opotřebují a snižuje se jejich přilnavost (ta se snižuje i poté, kdy se z písku mimo trať vrátíte na silnici a na pneumatikách jsou zachycena zrnka písku) a stejně tak se vůz chová různě při prázdné a plné palivové nádrži. Líbil se mi i model poškození, který je stejně dobře propracovaný jako u ostatních her od Codemasters (což je vzhledem ke stejnému enginu logické). Ze závodního monopostu tak utrhnout téměř vše od přítlačného křídla přes kolo až po totální destrukci vozu při nárazu ve vysoké rychlosti.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
82 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 39.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.