Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Metro 2033 — Skvělá grafika a extrémní nároky
Metro 2033 — Skvělá grafika a extrémní nároky
autor: Tomáš Šulc , publikováno 24.3.2010
Metro 2033 — Skvělá grafika a extrémní nároky

Pokud se počítáte mezi fandy her a zároveň se zajímáte o technologicky vyspělé tituly, jistě jste už slyšeli o ruském Metru 2033. A pokud ne, měli byste to ihned změnit. Metro 2033 je totiž novou počítačovou hrou, při jejímž testování jsem si několikrát vzpomněl na Crysis. Je libo dech beroucí grafiku, která je vykoupena extrémními nároky?


Metro 2033 — Skvělá grafika a extrémní nároky

Zatímco o hrách jako S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat nebo Aliens vs Predator se mluvilo už dlouho před vydáním a žádný extra velký hit se z nich nestal, u nového titulu Metro 2033 by tomu mohlo být přesně naopak. Hra má totiž dle Metacritic průměr slušných 83 %, nás však zajímá především technologická stránka. Abychom ji co možná nejlépe pochopili, je nutné si říct, kdo za Metrem stojí. Vývoj hry probíhal v ukrajinském studiu 4A Games, které založili bývalí vývojáři z ukrajinského studia GSC Games. GSC je studio stojící za sérií S.T.A.L.K.E.R. a současní zaměstnanci 4A Games odešli z GSC cca rok před vydáním prvního dílu S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl. Není proto divu, že námět, grafika i herní systém Metra je až nápadně podobný právě S.T.A.L.K.E.R.ovi.

Metro 2033 — Skvělá grafika a extrémní nároky

Ačkoliv jsou si hry S.T.A.L.K.E.R. a Metro 2033 velmi podobné, musím hned na začátku vyvrátit jeden mýtus. Metro nepoužívá stejný engine jako černobylský kolega, ale hra je založena na zbrusu novém 4A Enginu. Ten si vyvíjeli lidé z 4A Games úplně sami a rozhodli se do něj implementovat snad všechny nejnovější technologie. Navzdory tomu však není 4A Engine určený jen pro PC hry, ale Metro 2033 vychází také pro Xbox 360 a problémem by neměl být ani port na konzoli Playstation 3 od Sony.

Metro 2033 — Skvělá grafika a extrémní nároky

Nejvíce ze všeho vás jistě zajímají technologie, které engine 4A umí. Vývojáři v tomto ohledu naštěstí nebyli skoupí, a tak vám mohu předložit poměrně slušný seznam. Například všechna světla a stíny ve hře jsou plně dynamické (na jendom snímku prý může být až několik desítek zdrojů světla současně), stíny jsou měkké a nechybí podpora technologií jako HDR, tone mapping, global illumination effects. Dále si vývojáři pohráli s detaily jako jsou stíny na nerovných površích či stíny vrhané různými částicovými efekty.

Metro 2033 — Skvělá grafika a extrémní nároky

Z dalších technologií se vývojáři chlubí pokročilou AI, měnícím se počasím a koloběhem dne a noci, pokročilou metodou Ambient Occlusion SSAO, per-pixel lighting, bumpy reflections and refractions, animated and detail textures, shiny surfaces, cosmetic damage using albedo and bump blending, soft particles atd. Technologií, které Metro 2033 využívá je zkrátka obrovské množství a připočtěte si k tomu i textury v extrémních rozlišeních a velmi detailní polygonové sítě. To vše značí, že Metro 2033 rozhodně nebude hrou, kterou rozjedete na každém počítači. Nicméně odpovídá tomu také grafika, což můžete sami posoudit ze screenshotů, které jsou v celém článku pouze mnou "vytípané" ze hry. Vizuální stránka hry je místy vážně ohromující, zejména pokud jde o kouřové efekty, stíny a práci se světlem. Nic lepšího jsem ještě neviděl.

Metro 2033 — Skvělá grafika a extrémní nároky

V úvodu jsem psal, že Metro 2033 využívá ty nejmodernější technologie, takže bych to měl také dokázat. To není žádný problém. Hra byla sice vyvíjena jako DirectX 9 titul s některými DirectX 10 efekty, vývojáři však před vydáním hry implementovali také exkluzivní DirectX 11 efekty. Těmi jsou pokročilé metody Depth of Field a samozřejmě také obligátní teselaci. Nicméně stejně jako v případě předchozích DirectX 11 her jako je DiRT 2 či Aliens vs Predator jsou teselovány jen některé objekty a je proto otázkou, zda bude rozdíl DirectX 10 vs 11 vůbec postřehnutelný.

Metro 2033 — Skvělá grafika a extrémní nároky

Velkou škodou by bylo neříct něco také k fyzice, protože i v tomto ohledu je rozhodně o co stát. Hra totiž využívá engine NVIDIA PhysX v jeho pokročilé GPU verzi. Měli by tedy majitelé karet ATI Radeon zavřít článek a na Metro 2033 zapomenout? Rozhodně ne a to hned z několika důvodů. Vývojáři Metra se rozhodli fyziku implementovat pouze tam, kde se opravdu hodí a ve hře proto uvidíte dokonalé kouřové efekty, občas narazíte na pavučiny a podobně, což do hry tohoto typu opravdu skvěle padne. A hlavně lidé z 4A Games upravili CPU verzi enginu PhysX tak, že využívá potenciálu celého procesoru, ne jen jediného jádra. Pokud tedy máte slušný procesor, není problém hrát s maximální úrovní fyziky i na kartách ATI Radeon. Za to si vývojáři zaslouží velkou pochvalu. Majitelé karet GeForce mají výhodu v podobě nižších nároků na výkon CPU, majitelé Radeonů zase nejsou úplně odepsaní. Myslím to opravdu vážně, osobně jsem s Radeonem HD 5870 a se zapnutou pokročilou fyzikou prošel na procesoru Core i7 téměř polovinu hry bez jediného problému.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
190 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 80.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.