Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Cryostasis - zhodnocení náročnosti a výkonu
Cryostasis - zhodnocení náročnosti a výkonu
autor: Tomáš Šulc , publikováno 26.2.2009
Cryostasis - zhodnocení náročnosti a výkonu

Počítačová hra Cryostasis: Sleep of Reason vyvolala velké pozdvižení už koncem minulého roku, kdy se objevilo její extrémně náročné technologické demo plné vody a ledu. Zítra v Evropě konečně vychází plná verze, takže je ten správný čas se podívat, pro co všechno budete muset jít do obchodu a jestli vystačíte se stávajícím akcelerátorem nebo bude třeba koupit něco lepšího.


Cryostasis - zhodnocení náročnosti a výkonu

Standardem dnešní doby jsou multiplatfrormní hry. Přesvědčil se o tom například Crytek se svým Crysis a mnoho dalších vývojářských studií. I přesto se vcelku neznámé ukrajinské studio Action Forms (před Cryostasis vyvíjeli jen fps Vivisector, rok vydání 2006) rozhodlo, že svůj nejnovější počin jménem Cryostasis Sleep of Reason udělají jen pro PC. Měli k tomu své důvody, mezi kterými nechybí až neuvěřitelné nároky hry, o kterých se koneckonců za chvíli přesvědčíte. Nejprve se však podívejme, na čem je celá hra postavená.

AtmosFear engine 2.0

Cryostasis - zhodnocení náročnosti a výkonu

Hra je postavená na druhé generaci enginu AtmosFear, který je vlastní tvorbou studia Action Forms. Tento engine byl vyvíjen speciálně pro hru Cryostasis, takže mezi hlavní přednosti enginu patří dle slov tvůrců plně dynamické zdroje světel, dynamické měkké stíny, parallax mapping (simulace drsných povrchů), gloss mapping (odrážení světla na plochách), tone mapping (úprava barev při použití HDR). V původní verzi enginu byl kladen také velký důraz na fyziku objektů, zejména vody. Cryostasis se totiž celý odehrává na zamrzlé atomové ponorce, která během hry začne pomalu rozmrzat.

Kromě Cryostasis není zatím oznámena žádná hra, která by AtmosFear Engine 2.0 používala.

Cryostasis - zhodnocení náročnosti a výkonu

Jak už nejspíš víte, tak vývojáři nakonec od vlastního fyzikálního enginu upustili a rozhodli se použít fyzikální engine PhysX od NVIDIE. Ten se v Cryostasis stará především o fyziku vody, které je ve hře velké množství. Pokud si pamatujete na technologické demo, tak to bylo v tomto ohledu až trochu extrémní, vody je ve hře většinou méně, ani nároky na zpracování fyziky nejsou tak velké jako v demu.

Na rozdíl od Mirror's Edge však fyzika ve hře nejde vypnout. Můžete si jen zvolit, zda bude akcelerovaná hardwarově (tj. přes grafickou kartu GeForce) nebo softwarově (přes procesor).



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
185 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 88.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.