malwaru-se-na-konci-lonskeho-roku-darilo
Novinka Malwaru se na konci loňského roku dařilo

Malwaru se na konci loňského roku dařilo

Mirek Kočí

Mirek Kočí

17. 1. 2017 12:00

Na hodnotu 319 000 se vyšplhal počet uživatelů, kteří se ve čtvrtém kvartále loňského roku setkali s malwarem schopným ukrást peníze či citlivá data platebních karet. Jedná se o více než 22 procentní nárůst oproti stejnému období v roce 2015. Uvedla to společnost Kaspersky Lab.

Reklama

Vánoční období je vrcholem celého roku nejen pro obchodníky očekávající vysokou poptávku a pro nakupující, kteří vyhledávají lákavé nabídky. Ale také pro kyberzločince, kteří nezahálejí a vynalézají nové možnosti, jak se dostat k penězům lidí, kteří v tuto dobu utrácejí více než jindy.

Na konci uplynulého roku experti Kaspersky Lab zanalyzovali poslední tři měsíce – říjen, listopad a prosinec a porovnali je se stejným obdobím let 2015, 2014 a 2013. Hlavním závěrem jejich analýzy je konstatování, že se kyberzločinci snaží své podvodné aktivity zaměřovat přímo na konkrétní významné dny.

Analýza posledního loňského čtvrtletí ukázala, že toto období nebylo výjimkou. Počet útoků na koncové uživatele detekovaných bezpečnostními řešeními společnosti Kaspersky Lab se oproti stejnému datovému rozhraní roku 2015 však zvýšil o 22,49 %. Oproti poklesu z roku 2014 se tak zdá, že kyberzločinci opět investují do vývoje malwaru schopného ukrást finanční data, jakými jsou informace o platebních kartách či údaje k online bankovnictví.

Jak ukazuje dynamika útoků z listopadu 2016, pro kyberzločince byl v podzimním období nejatraktivnějším dnem Cyber Monday. V průběhu celého listopadu detekovala bezpečnostní řešení Kaspersky Lab podstatně vyšší množství napadených uživatelů. Nicméně 28. listopadu – dne označovaného za Cyber Monday – bylo napadeno dvakrát více uživatelů než předešlý den.

U Black Friday a během vánočních svátků bylo chování kyberzločinců trochu jiné. Vrchol útoků nastal den nebo dva před daným svátkem. Odlišná strategie útoků může spočívat v rozdílné povaze těchto svátků. Oproti Black Friday a Vánocům jde v případě Cyber Monday výhradně o online prodeje, v nichž podvodníci vidí velkou příležitost, a proto své útoky cílí přímo na tento konkrétní den.

K dosažení svých cílů využili zločinci jednu z 30 rodin bankovních trojských koní, které jsou nepřetržitě sledovány společností Kaspersky Lab. Pouze pět z nich (Zbot, Nymaim, Shiotob, Gozi a Neurevt) bylo zodpovědných za 92,35 % útoků v inkriminovaném období.

Zdroj: Kaspersky

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama