Mají roboauta zabíjet ve jménu většího blaha lidstva?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Mají roboauta zabíjet ve jménu většího blaha lidstva?

Mají roboauta zabíjet ve jménu většího blaha lidstva?

Michal Rybka

Michal Rybka

30. 6. 2017 20:00 59

Seznam kapitol

1. Nemorální dilema 2. Až bude rozhodovat auto 3. Hazardní hra se životem 4. Lepší volba pro většinu 5. Inteligence hejna 6. Kdo je cennější?

Automatická auta se blíží a s nimi se vynořila řada obskurních testů, díky nimž mohou youtubeři přežít další týdny. Jsou založené na komplikovaných rozhodováních: Je lepší zabít posádku robovozu, nebo napálit do autobusu a ohrozit jeho pasažéry? Smést děti ze školky, anebo důchodkyně pomáhající v charitě? Jaký smysl ale mají taková dilemata?

Reklama

PeeetaaaTV, slavný to reakční youtuber známý pokusy o odstřelení membrán vašich sluchátek úchvaaatnýým intrem a minimálně desetiminutovými videi plnými reklam, se připletl i k bizarnímu, nicméně možná relevantnímu etickému testu, který se zabývá otázkami, co je pro roboauto lepší možnost a co je horší možnost. Etické volby jsou ostatně významné i u youtuberů: Budete dissovat postižené dítě anebo se povozíte po rozchodu Fatty Pillowa? Které téma přinese víc views a má přitom nižší riziko copyright claimu anebo žaloby? Rozhodování, rozhodování, rozhodování!

PeeetaaTV si vybral jiné zajímavé etické dilema, které se zpopularizovalo s nástupem autonomně řízených vozidel. Zatímco v dobách pálení dřevoplynu, nafty a benzinu padala tíže odpovědnosti za spáchané skutky na řidiče (pokud havárii přežil a podařilo se ho chytit), v dobách robotických vozů tu máme otázky zodpovědnosti za jejich rozhodování, protože se nějak rozhodovat budou.

A budou se rozhodovat i v kritických situacích, které naznačuje i test, který podstoupil i PeeetaaTV, totiž test, koho na přechodu smetete, pokud nebude jiné volby. Vozovka je zledovatělá, jedete na zelenou, ale hanebníci vám stejně vstoupí do trajektorie. Základní fyzikální API spočte, že i kdyby se robovůz snažil sebevíce, nemá jinou volbu, než smést jednu anebo druhou skupinu osob, které současně vstoupily do vozovky, proto si musíme vybrat v neradostné volbě.

Mají roboauta zabíjet ve jménu většího blaha lidstva?
i Zdroj: PCTuning.cz

Lidi reagují v kritické situaci instinktivně, někteří dobře, jiní špatně, záleží to na jejich zkušenostech a výcviku. Pokud jste prošli tréninkem defenzivní jízdy, budete na tom líp než běžný řidič, protože tam vás učí zvládání situací, které se v autoškole neučí. Učili vás v autoškole správně bourat? Nás ne, o těchto technikách jsem si přečetl až v tréninkovém manuálu SAS. I škola smyku byla volitelná, nás naučili jen základní techniky, jak se pokusit po havárii neuhořet.

Robotické auto má mnohem více senzorů a na rozdíl od člověka může přesně počítat rychlosti, vzdálenosti a určit tedy nutný bod zastavení. V kombinaci s naddimenzovanými elektromotory může provádět evazivní manévry, které normální auta nezvládnou. Na Youtube můžeme najít krátké video, které ukazuje, jak díky vysoké akceleraci Tesly S75D zabrání řidič kolizi s vozem, který se na něj řítí zezadu – a jeho řidič nemá kam uhnout, protože v protisměru jsou vozidla.

Pointa je v tom, že kombinace autopilota či bezpečnostních asistů může sama vyhodnotit nutnost zásahu do řízení a řidiči ho vzít pod rukama. Takové technologie nám předvedlo například Valeo, které nám na technologickém dni předvedlo věci jako nouzové brzdění. Když se řítíte k překážce, vůz vás varuje před kolizí, a když nereagujete včas, začne sám agresivně brzdit tak, aby ke kolizi nedošlo. Idea je taková, že lidi občas nedávají pozor, zatímco kontinuální sledování okolí ano, a tak může mít auto někdy pravdu a člověk ne.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama