Windows 8 budou mít standarizované rozlišení. 15palcové notebooky s Full HD
autor: Ondřej Košťál , publikováno 23.3.2012

Microsoft se snaží v novém operačním systému zavést nějaké standardy ohledně rozlišení na konkrétních tabletech nebo noteboocích. Například notebooky s 15palcovou úhlopříčkou by měly mít rozlišení 1920 × 1080 pixelů.

Microsoft stále pracuje na novém operačním systému Windows 8, který bude mít úplně nové rozhraní od Windows 95. Všechny další systémy měli pouze graficky pozměněny okna, lišty a různé efekty. Metro ve Windows 8 je však zcela jiné a aby mohli vývojáři vyvíjet bezproblémové aplikace, rozhodl se Microsoft přidat do požadavků na systém i přesné požadavky na rozlišení při určité úhlopříčce. Zda-li půjde systém nainstalovat a bude fungovat korektně například i pod rozlišením 1680 × 1050 pixelů, které je poměrně rozšířené, je otázkou.

Windows 8 budou mít standarizované rozlišení. 15palcové notebooky s Full HD

Na obrázku Microsoft znázorňuje, co si představuje u jednotlivých zařízeneí za rozlišení v závislosti na úhlopříčce. U tabletů to bude rozlišení 1366 × 768, 1920 × 1080 a 2560 × 1440 pixelů. Poslední jmenované používá s pár pixely navíc například nový iPad, který má navíc úhlopříčku 9,7”. Uvedené rozlišení jsou pro úhlopříčky 10,1 nebo 11,6 palců. Pro notebooky bude platit 1366 × 768 nebo 1920 × 1080 pixelů pro 14” displej a opět Full HD rozlišení pro 15,6” notebooky. Nakonec je zde kategorie nazvaná Family hub, u které je 23 palců s Full HD rozlišením nebo 27 palců s rozlišením 2560 × 1440 pixelů. 

Windows 8 budou mít standarizované rozlišení. 15palcové notebooky s Full HD

Absolutním minimem by mělo být 1280 × 800 pixelů, kdy ještě nebude docházet k žádnému ořezu, zatímco rozlišení 1024 × 600, které mají některé netbooky, budou mít ořezané aplikace. Microsoft totiž stanovil rozvržení aplikací ve stylu Metro následovně. Hlavní část, kterou aplikace zabírá, má 1024 pixelů na šířku a vedle se ještě nachází vždy sloupeček o šířce 320 pixelů, který může mít například ovládací prvky nebo podobně. Celá aplikace pak má na výšku 768 pixelů, což je důvod, proč by byla na starých netboocích ořezaná.

Windows 8 budou mít standarizované rozlišení. 15palcové notebooky s Full HD

Krok je to velice zajímavý a určitě jej vítám. Záležet bude ale hlavně na výrobcích. Hlavní je používat doporučená rozlišení, tedy 1366 × 768, 1920 × 1080 a 2560 × 1440, pro které budou aplikace ve stylu Metro primárně připraveny a optimalizovány. Pokud vládnete alespoň základní úrovní angličtiny, doporučuji si projít celý článek na blogu MSDN. Uvidíme, jak to všechno dopadne a co z toho bude. Své názory nám můžete zanechat v komentářích.

Zdroj: MSDN blog



Tagy: Windows 8  Microsoft  Metru  uživatelské rozhraní  UI  user intergace  rozlišení  
 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
24.3.2012 07:41:39   89.190.76.xxx 522
Skvělý ... sehnat teďka monitor 16:10 sice jde, ale výběr nic moc. Po tomhle už 16:10 neseženu vůbec Doufám, že mi současný vydrží hoooodně dlouho.
24.3.2012 08:31:23   109.164.78.xxx 3916
Microsoft bylo moje oblíbená firma, ale teď mě opravdu nasral*! Tohle je vrchol diktaktury a ať si nemyslí, že si kvůli nim budu kupovat monitor, já jsem se svou 1680x1050 velmi spokojen, protože není až tak moc nízká...

Tímhle to u mě pořádně podělali a myslím, že windows 7 je poslední systém, se kterým z rodiny windows pracuji!

Celé Metro by to mělo narvat do pořádné zdi!!
24.3.2012 10:24:30   212.96.185.xxx 190
To chce klid. 1680x1050 bude plně podporováno - http://blogs.msdn.com/cfs-file.ashx/__key/communityserver-blogs-components-weblogfiles/00-00-01-29-43-metablogapi/0268.4_2D002D002D00_Windows_2D00_...

Autor bleskovky nás odkazuje na zdrojový článek a přitom ho sám pořádně nečetl.
24.3.2012 09:09:51   91.127.237.xxx 304
Podľa mňa to je dobrý krok ... konečne je tu nejaká šanca, že z NB vymizne archaické rozlíšenie okolo 720p ... problém nastáva ak by si chcel Win8 niekto nainštaľovať na starší HW ... ale osobne nevidím dôvod prejsť na Win8 len kvôli tomu, že tu bude novší OS ...
26.3.2012 09:52:45   46.33.112.xxx 01
Já vůbec nevidím důvod proč windows 8 instalovat na desktop. Protože to je jako řídit auto kniplem z letadla...
24.3.2012 09:15:40   91.127.12.xxx 194
Neviem čo sa hneď rozčulujete, dobrý krok a aspoň tým nastavia spodnú hranicu a snáď to rozhýbe výrobcov aby nepchali stále len 1366 do NB.

Nevidím dôvod prečo by som mal hneď po príchode W8 na nich prechádzať tak neviem čo do toho núti vás. Logicky tento prechod (u mňa asi až ob generáciu, znova) príde po dlhšej dobe a ja len strašne dúfam, že rozlíšenia budú niekde inde...
24.3.2012 09:23:12   84.19.89.xxx 262
Celkem by mě zajímalo, jestli ty atomy v netboocích opravdu utáhnou 1920x1080..
24.3.2012 10:25:54   94.113.76.xxx 106
Netbooky jsou mrtve - ted jsou in tablety a ultrabooky, kde budou bezne Core-i5 procesory, ktere utahnou v pohode vse.
24.3.2012 10:38:20   91.127.237.xxx 911
Ešte by ma zaujímalo, čo má CPU spoločné s rozlíšením?
24.3.2012 10:13:05   95.103.114.xxx 114
s tou konzoloidnostou to uz prehanaju. na PC - volnej platforme mi budu diktovat jake rozlisenie mozem pouzivat lol, a to metro zjednoduseny system je zase prevzaty z xboxu. Win7 bude dalsie XPcko. a to som chcel pockat na win8 ze uvidim ci kupim sedmicku alebo osmicku no nakoniec je to jasne.
24.3.2012 10:13:17   93.153.6.xxx 62
tzn. můj MSI GX623 se skvělým displejem 1680x1050 má smůlu ? bb Win 8
24.3.2012 10:14:45   90.176.190.xxx 60
Nechci nic řikat, ale těch 27" vypadá že bych si musel monitor naklonit na bok aby to sedělo
24.3.2012 11:07:13   91.127.237.xxx 61
Citace:
Zda-li půjde systém nainstalovat a bude fungovat korektně například i pod rozlišením 1680 × 1050 pixelů, které je poměrně rozšířené, je otázkou.


Smiem sa pána autora spýtať či vôbec dočítal celý ten článok alebo napísal novinku len na základe jedného obrázku? Lebo táto novinka absolútne nesúhlasí s tým, čo sa píše na tom blogu ... láskavo si to opravte, prepíšte alebo radšej celé zmažte a nešírte klamlivé informácie ...
24.3.2012 11:18:56   88.100.32.xxx 44
Podle mě je to jedině dobře konečně se začnem mi i výrobci NB zbavovat těch příšernejch rozlišení. Dyť rozlišení 1366x768 se používá už přes 10 let to je hrozný. A lidi co na to nemaj monitor tak stejně zůstanou u 7. Alespoň to neni jak Android ten snad rozjedete i na kalkulačce a díky tomu je pak moneh nestabilnější
24.3.2012 11:45:16   77.48.70.xxx 210
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
24.3.2012 12:09:15   91.127.237.xxx 140
16:10 má už moc veľký orez výšky? A 16:9 bohate stačí? Veď tento pomer má výšku orezanú ešte viac ...
A o 1920p som ešte nepočul
Ale inak súhlasím ... každopádne Windows 8 bude podporovať všetky dnešné rozlíšenia, ono pán autor nejak vytiahol len jeden obrázok s niekoľko stranového blogu
24.3.2012 13:58:22   78.45.97.xxx 73
ano, 1366x768 v NB na 15" je otřes... ale formát 16:9 nesnášim, na stole mám 1920x1200 a v NB 1680x1050 a kdybych měl přejít na 16:9 tak mi hrábne. Jinak metro se mi absolutně nelíbí,na desktop win8 bych si taky asi zvykal dlouho takže zůstanu u WIN7
24.3.2012 14:08:09   90.176.87.xxx 40
Nevím, jestli si popletli barvičky, ale 17" jsou označeny jako slate. To opravdu budou 17" tablety?
24.3.2012 14:14:22   78.45.165.xxx 87
Metro je ten největší epic fail v historii microsoftu. Zkoušim se tim prokousat už měsíce a ne a ne, je to prostě obecně hrozné a ve všem horší, na PC tohle nepatří. Najít v metru blbé ovládací panely... + ta neohrabanost celkově, naprostej odklon od multitaskingu, atd.

Jen tak btw. Nevim co to MS vymyslel s těma rozlišeníma, protože metro sam osebou funguje na jakémkoliv rozlišení, samy win8 defaultujou do 800x600 když nedetekujou typ monitor a jeho nativku. Je to úpúlně jedno jaké rozlišení tam vrazíte, natož poměry stran.
24.3.2012 20:01:34   82.150.169.xxx 73
Djmartini napsal:
Dyť rozlišení 1366x768 se používá už přes 10 let to je hrozný.
Ano, 1366×768 je zlo, ale FullHD je zase moc. Za prvé je to na takové úhlopříčce zbytečné, za druhé si i s nějakými rozumnými grafickými kartami nepůjde nic zahrát. 1440×900 jsem míval v 15" notebooku a byl jsem maximálně spokojen.
24.3.2012 20:18:28   81.200.55.xxx 20
IQLogic napsal:
Ešte by ma zaujímalo, čo má CPU spoločné s rozlíšením?

ze by integrovanou grafiku IGPU ?? nektery not net tab a jinou havet s jinou grafikou nesezenes
24.3.2012 20:31:08   81.200.55.xxx 12
proc to nenechaj jak to bylo jo a proc monitor k praci nesmim mit vetsi jak 15" to nechapu, autodetekce je nej a pravda je ze vyrobci by se meli zamislet a prestat nam cpat rosliseni jako 4K na 10" monitor a 1200x1024 na 30"
24.3.2012 21:41:25   91.127.237.xxx 30
A ktoré integrované GPU sa volá Atom? Ak si dobre pamätám každé jedno GPU pre Atom sa volá GMA a tie najnovšie FullHD v pohode zvládajú ... a na hranie si nikto Atoma nekúpi ...
25.3.2012 04:46:09   78.136.141.xxx 40
no snad si mrkvosoft nemyslí že metro se bude používat i na nečem jiném než dotykových displejích ???
no ještě že je tam stále to aero nebo i v aeru budou aplikace spuštěné v dlaždicích ?
25.3.2012 13:37:28   81.201.60.xxx 11
výrobce SW bude určovat rozlišení zobrazovacího zařízení na HW.
s 1680x1050 na 20" se asi muzu jit vite co?
26.3.2012 09:40:49   46.33.112.xxx 10
MS fail
Kdyby byly aplikace orientované vektorově bylo by úplně jedno jaké rozlišení uživatel má, při vyšším rozlišení by se akorát všechno vykreslilo detailněji a ostřeji...
Musím se smát tomu co MS produkuje a protlačuje... (ale ono je to spíš k pláči).

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

37 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 12.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
TOPlist