Turbo Mód u "Nehalem" - jak funguje
autor: Z. Obermaier , publikováno 24.8.2008
O této vlastnosti se hodně mluví, ale jen málokdo ví přesně o co jde. V dnešní zprávičce se pokusím obě vlastnosti názorně vysvětlit.

Funkce Turbo Mode má na nové architektuře dvě zásadní vlastnosti a úkoly. První je zefektivnit spotřebu, a druhá je navýšit výkon. Někteří výrobci desek mají povolení této funkce v BIOSu, u desek MSI jsme to dokonce viděli v podobě tlačítka na desce. Já se pokusím jednoduše princip vysvětlit.

První obrázek ukazuje dnešní situaci s procesorem Core 2. V normálním stavu mají obě jádra čipu stejnou frekvenci, a pokud zatížíme procesor aplikaci s většinovým využitím pouze jednoho jádra (single-thread). Tak spotřeba vytíženého jádra bude vyšší, než u druhého. Druhé, méně využité jádro ale stále bude pracovat na vysokém taktu a bude mít nějakou spotřebu.

Turbo Mód u \

U nové architektury, systém sleduje vytížení jader. Pokud zjistí, že je spuštěna sigle-thread aplikace, která vytěžuje maximálně dvě jádra (jedno aplikace a druhé systém), tak zbylá dvě zcela vypne. Systém od nich úplně odpojí napětí, a váš čtyřjádrový čip bude pracovat pouze se dvěma jádry - podle potřeby se budou další zapínat a vypínat. Tímto se radikálně sníží spotřeba při běžné práci.

Turbo Mód u \

Druhá funkce je samozřejmě navýšení výkonu. Dnes pokud potřebujete výkon, musíte si procesor přetaktovat sami (nebo pomocí různých nástrojů výrobců desek). U architektury "Nehalem" to provede systém za vás. První obrázek ukazuje situaci, kdy je spuštěna opět single-thread aplikace se zatížením maximálně dvou jader CPU. Pokud systém zjistí, že jsou vaše jádra vytížena stále na velmi vysokou hodnotu - zvýší vám pouze u těchto dvou (zbylá dvě jsou zcela vypnutá) frekvenci o jeden stupeň (133MHz). Například u čipu s násobičem 22 a frekvencí 2,93GHz se zvedne takt na 3,06GHz. Pokud i nadále bude vytížení vysoké, učiní systém ještě jeden krok - navýšení o dalších 133MHz. Váš čip může v tomto režimu pracovat maximálně o 266MHz rychleji. Turbo Mode umožňuje navýšit frekvenci o 2 násobiče výše.

Turbo Mód u \

Poslední obrázek ukazuje to samé, pro aplikaci využívající všechna 4 jádra. Pokud jsou všechna jádra vytížená, systém u nich může nezávisle zvyšovat frekvenci. Jedno jádro může pracovat na základním taktu, a zbylá třeba o 266MHz vyšším. Možnosti využití a kombinace jsou různé.

K přetaktování Nehalemu

Včerejší zpráva o nových čipech vyvolala mírné zklamání, v nemožnosti zásadněji přetaktovat nové čipy. Pokusím se věc uvést na pravou míru. Základní frekvence systému u této platformy je 133MHz. Od této frekvence (stejně jako u FSB) se odvíjí všechny takty systému. Frekvence pamětí je 133x12, také takt PCIe a dalších jsou z tohoto taktu počítány. Pokud dojde ke změně základního taktu, všechny závislé komponenty zaznamenají nárůst frekvence. To je na nové platformě problém, a něco nemusí fungovat korektně.

Všechny desky ale tuto základní frekvenci umožňují zvyšovat (až do 300MHz). Záleží na okolnostech, komponentách, desce a BIOSu - kam až se dostanete, při takto vysokých násobičích co Bloomfield ale má, vám bude stačit navýšení o 30MHz a jste o 600MHz ve výsledků výše! Pozor na to! Frekvence QPI 150MHz znamená u čipu s násobičem 22x, koncovou frekvenci 3300MHz, z původních 2930MHz. Pokud tedy navýšíme o 30MHz na 163MHz - procesor bude pracovat na 3590MHz a to je slušné, paměti pojedou na 1630MHz (2000MHz).

Nehalem zkrátka takové navyšování referenčního taktu nepotřebuje! Není nutné zvyšovat FSB z 333MHz na 500MHz, stačí ze 133MHZ na 160MHz. Taktování u Nehalemu je zkrátka jiné, pokud si principy osvojíte je také velmi jednoduché a aplikovatelné. Nyní je však ještě brzy na finální závěry, zeptejte se jak půjde Nehalem taktovat za dva měsíce ... a vše může být zcela jinak (v pozitivním smyslu).

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
24.8.2008 11:22:30   213.192.54.xxx 21
Tak bude asi nutne pocitat s necim podobnym, jako u AMD. Taktovaci potencial pujde asi s novou sbernici a integrovanym pametovym radicem dolu. Preci jenom to bude chvili trvat nez to Intel a vyrobci desek vypiluji. A bude to i urcite otazka vice komponent, lepe receno toho co unesou.
Dalsi otazka take je, jestli to Intel do jiste miry zamerne trochu neomezi, protoze takhle vysoky nasobic uz u zakladniho modelu pro zkuseneho uzivatele znamena, ze nemusi porizovat nic rychlejsiho, kdyz to pomerne malou zmenou frekvence QPI dostane o dost vyse a to pro Intel asi neni to co by chtel.
24.8.2008 11:31:48   88.101.37.xxx 83
Pretaktovani o 8.3 % (v pripade nejrychlejsiho modelu) prinese v zavislosti na aplikaci 4 az 6 % zvyseni vykonu. Proc je kolem toho tolik humbuku? Marketing Intelu docela jde

S tim vypinanim to take nebude tak snadne, jednak asi nepujde jadro vypnout zcela protoze by prislo o obsah registru a inicializace je narocna. Krom toho by to vyzadovalo podporu operacniho systemu, tomu se nesmi procik jen tak pod rukama vypnout. Podle me se bude jednat proste o nejaky setrici mod jako C3 nebo tak neco. No a v neposledni rade: podivejte se na graf zatizeni jednotlivych jader- snad vsechny systemy se snazi zatez co nejlepe rozkladat a ne ji sdruzovat. Specialitou Windows je, ze singlethreadova aplikace migruje z jednoho jadra na druhe jako zbesila. Tohle nepujde jen tak predelat a na nastavovani afinity se kazdy vyprdne.

Zkratka obe funkce- jak pretaktovaci tak setrici, jsou vice marketingovymi zalezitostmi nez realnymi ficurami. A to rikam jako intelak co ma inteli procesor ve vsech svych 3 masinkach.
24.8.2008 11:41:44   81.90.168.xxx 10
tato funkce se jmenuje C6, a pokud prostě použije CPU Power Gating, tak ta jádra ze systému zmizí a Windows na ně nebude aplikaci migrovat - nebude mít kam. Na naší desce tato funkce vůbec nefunguje, a tedy nemohu ještě říci zda to funguje a jak ... takhle ale říká pdf o architěktuře - který Intel poslal některým novinářům.
24.8.2008 11:42:07   85.70.138.xxx 27
no doufám,že máš pravdu protože pokud by tohle byla aspoň trochu realita, obávám se že se brzo dostanem do stavu jediného výrobce procesorů, protože AMD na tohle asi těžko najde odpověď. Rozhodně ne Phenomem! Nejsem sice vyhraněn měl jsem procesory od obou, ale konkurence je nutná, jinak se to vrátí k dobám kdy stál slušnej procesor 10 000 Kč a víc...
25.8.2008 01:07:32   80.87.222.xxx 10
Cestovanie singlethreadovej aplikacie po jadrach CPU bol bug v CPU schedullery na WinXP SP2. Vo Viste a WinXP SP3 je to opravene.
25.8.2008 10:33:34   62.141.0.xxx 10
nikdo o nic neprijde, podobnou technologii uz ted maji (aspoin papirove mobilni C2D. Ty taky umi jedno jadro uspat 'hode hluboko', konkretne do stavu ,ze vykonny jednotky a cela L1 cache jsou bez stavy. samozrejme, to co je treba, se presype nekam jinam do pameti.
Ano, pisete se uspani a probuzeni je narocne, ale ruku na srdce, je to spomaleni tak desivy aby vas to vyzname omezovalo pri praci ?

myslim si, ze to nikoho vyznamne neomezi, tedy kazdou snahu o zefektivneni a tim snizeni realny spotreby na stejnou vypocetni praci, vitam ;-)
24.8.2008 12:00:26   89.102.9.xxx 22
Hm, to zni dobre, defakto staci mirne zvysit FSB jak pises a k tomu se ejste muze projevit turbo mod a hned sme jinde....Kazdopadne vidim tu trochu podobne veci jako u Phenomu, kde se to BIOSy take doladovalo a dnes uz pro oblibene desky neni takovy problem s taktovanim, kde zase to omezovala NB frekvence...
xJirikx:co to placas za blabol ? Phenom muze mit nataktovano taky kazde jadro jinak v AM2+, ackoliv "odstranit" z tasklistu tam nelze.
24.8.2008 12:45:57   81.201.54.xxx 94
Nevím, proč by AMD musela nutně hledat odpověď na tyhle dvě fičury. Navýšení o 266MHz je jak když plivne do stromovky. U Phenoma si můžeš každý jádro nataktovat jinak v programu Overdrive. Já myslel, že už nastává doba, když se začnou psát programy vícevláknově a Intel si teď vydá fičuru, která tohle zas trošku oddálí tím, že naboostuje jedno jádro pro single thread operace.
S tím taktováním to nevidím moc dobře. Zkuste si zvýšit frekvenci PCI-e o 30-50Mhz a uvidíte, jak se to grafárně nelíbí :-)
24.8.2008 19:42:49   78.99.120.xxx 02
Musím s tebou súhlasiť, radšej nechám pretaktovanie jednotlivých jadier na uživatelovi cez overdrive ako na automatiku. Hlavne preto bo win je tak sprostý že jedno vlákno drbe na viacej jadier.
24.8.2008 14:12:38   82.100.23.xxx 10
No já jen doufám, že single threadu bude ubývat (někde je multithread těžký, chápu). Protože na čtyřech jádrech to pojede rychleji, než na jednom byť přetaktovaném.
25.8.2008 10:42:21   62.141.0.xxx 11
no, to je taky nesmysl az na pudu predpokladam, ze je vam jasny, ze kdyz neco bezi paralelne, nekdy to potrebuje nejakej sdilenej zdroj, takze ikdyz mate x paralelnich vetvi, proste nekdy musite pockat na mutex/semafor, jinak mate nekonzistenci/vicenasobnejs zapis, a to je pruser jak delo.
takle obecnej zaver prece rozumen uvazujici clovek nemuze vyplodit, ne ?
Je jasny, ze nekdy neco zpraralelizovat proste z logiky a principu nejde, nekdy jo. kdyz ne, tak vam paralelizmus na urovni jader nepomuze. Jedina cesta je zvysovat vykon jednoho jadra, kde to bezi.
24.8.2008 14:27:17   89.111.89.xxx 10
>Frekvence QPI 150MHz znamená u čipu s násobičem 22x, koncovou frekvenci 3300MHz, z původních 2930MHz.
mate v tom tak trochu gulas, doporucuji nastudovat dokumentaci
tip - zkuste se podivat na transfer rate QPI a zda nahodou nema vlastni nasobic
24.8.2008 14:30:34   212.111.18.xxx 31
Ted se konečně pozná kdo bude mít lepší spotřebu. Jestli amd nebo Intel ,protože už budou mít podobné procesory. Ale ted bych to přál více amd ..Pokud Vím tak Nalehám bude velký procesor a řekl bych že i docela žravý procesor ,narozdil phenom je menší procesor (pokud bude stejný vyrobní proces.. Prostě kdyby se opakovalo to co u grafik 4xxx vs 280 tak by to bylo fajn .. Amd by to pomohlo a intelu by aspon trošku spadl hřebínek.
24.8.2008 16:06:57   88.100.54.xxx 10
Fajn by to bylo, to urcite. Ale kdy naposledy AMD reklo, ze pracuje na novem procesoru?
Poslední zprávy od AMD, kde neslo o grafiky, byly jen vyrocni zpravy, jak jsou na tom spatne...
24.8.2008 16:07:55   89.176.3.xxx 21
No, jako první testy bohužel neukazují dobré věci o Nehalemu, prý je v Nehalem s 2,93 GHz v Quake Wars pomalejší, než Phenom X4 9950 Black Edition s 2,6 GHz, v 1680x1050.
Doufám, že tyhle špatné výsledky jsou způsobeny nefunkčními nebo neexistujícími ovladači pro Nehalem.
24.8.2008 16:56:12   62.40.82.xxx 10
Nehalem není co se výkonu týče žádná velká událost, ale je vždy rychlejší než Q9xxx na stejném taktu (Nehalem se projeví tam, kde se využije trichannel zapojení RAM).
24.8.2008 17:29:04   89.176.3.xxx 11
Doufám...víš, mě jde jen o to, že mám C2D a Nehalem možná přeskočím a počkám na něco revolučnějšího a lepšího, mě se to zdá pořád jen takové vylepšení architektury Core 2, taková evoluce.
25.8.2008 10:47:40   62.141.0.xxx 00
dyt taky jo, a nikdo z intelu to snad neskryva.
dyt jde jen o to udrzet zravy a vykonny a mirne upraveny vypocetni jadro C2 na maximalnim vytizeni. u C2D proste nekdy nema co delat, nehlam se snazi tyhle stavy co nejvic eliminovat, tot temer vse samozrejme zese musi pridat par ficur, aby to pekne vypadalo. ale beztak to bude pecka a pokud uz pri uvedeni je to rychlejsi nez nejrychlejsi soucasny vypilovany modely, je to myslim, dost dobry. zvlast, pokud vykon roste rychleji nez spotreba.
25.8.2008 15:39:10   89.176.3.xxx 01
tak zrovna problém s nevytíženými jádry se mě netýká...používám programy, které ta jádra vytížit umějí a já si je vytížím, když chci a projekt to vyžaduje...
u her to přínos asi bude, ale to mě nezajímá, takže podle toho co jsi napsal Nehalem nepotřebuji...
25.8.2008 17:29:14   62.141.0.xxx 01
achjo, myslel sem, ze bude zrejmy, ze myslim vytizeni exec. resources, tj. IPC ne vytizeni v taskamangeru/topu kdesi sem koukal na specifikace, ze to jadyrko samo o sobe je dost podobny Core2, ma trosku jiny reorder window, upravy kvuli SMT, 2urovnovej prediktor vetveni (zhruba jako L1 a L2 cache).
navic, ejstli mate hodne vlaknovany aplikace, tak nejen, ze by mohly tezit ze SMT, ale taky z toho, ze QPI je mnohem sirsi pasmo, nez FSB takze lip bude podporovat konkurenci tech vlaken, resp. lip uspokojovat jejich pametovy pozadavky.
Ja bych se Nehalema asi ani vubec nebal, jen bych asi pockal na nejakou pozdejsi revizi, navic, cenove by se mohl stat dostupnejsi, ale myslim, ze to bude pecka...
Mozna vykonnovy rozdil pri hrani nebude opodstatnujici investici do ovy masiny, ale hrani me netrapi, takze bych se toho vubec nebal.. jen asi ne uplne prvni revize
25.8.2008 18:44:52   89.102.207.xxx 10
Tak potom ovsem nerikej, ze Nehalem je nic moc, Phenom je kram a podobne nesmysly...Ne kazdej uvazuje jak ty a je smutny, pokud nekdo vidi smysl PC v hrach ...Na hry proste staci a bude nejaky cas stacit hlavne dvoujadro, az na par vyjimek. To, ze s enekdo zabyva napr vice vicevlaknovym operacim, pracis videii, to jsi jeste neslysel? Pro ty bude Nehalem idealni-ustetri "drahocennej" cas. Kdyz clovek pracuje a ma pripadne ejste rodinu a nejake zaliby a zaroven zalibu v praci s videem, pak ej kazda minuta usetrena dobra!
25.8.2008 01:11:43   80.87.222.xxx 00
Ovladace pre Nehalem, ty si ale vtipny. Na IDF sa proklamovalo, ze Nehalem takmer vobec nezvysuje integerovy vykon oproti C2D. Ale vdaka Tripple-channel MEMradicu dost stupne FPU vykon.
24.8.2008 16:55:11   193.179.43.xxx 41
Zdravim,
chtel jsem se zeptat jestli nevite vice o avizovanem omezeni HyperThreadingu u najslabsiho modelu. Prave o tomto nejpomalejsi jsem uvazoval do sveho budouciho PC, ale opravdu si nechci do PC davat nejake "omezene CPU".

Jinak skutecne myslite, ze pouze s nejrychlejsi verzi pujde pouzivat DDR31600Mhz ?
24.8.2008 17:31:04   89.176.3.xxx 1181
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
24.8.2008 18:19:04   81.201.54.xxx 1231
Ty za 10kkč procesor, já mám za 15000 celej PC a v jednovláknovejch aplikacích jsme na tom výkonově stejně ;)
24.8.2008 18:36:55   89.176.3.xxx 00
jj, tys ten počítač kupoval jistě před 2,5 rokem, že, Michale...já koupil Conroe e6600 hned potom, co se objevil v ČR a nelituju toho, je to super procesor, na to co potřebuju úplně v pohodě...
24.8.2008 18:52:22   80.250.11.xxx 00
Moh by mi ten blábol-man laskavě poslat zdroják toho programu/skriptu na mail?
24.8.2008 19:41:10   89.111.89.xxx 00
si ho napis sam, aspon se neco naucis ;)
asi to pujde pres http request s ignorovanim cookies
24.8.2008 22:22:58   89.176.3.xxx 00
nebo mazáni cookies...no pro někoho to může být dobrý zdroj zábavy a toho, že si na internetu připadá důležitý...je to ale diagnóza, bohužel...
25.8.2008 01:05:26   89.111.89.xxx 00
ignorovani a mazani cookies je z pohledu serveru to same
zdroj zabavy by mohlo byt stahnuti Mambo, zjisteni jeho slabych mist a drobna zmena clanku za ucelem zdiskreditovani odborne zpusobilosti serveru (coz vetsinou zvladnou mistni autori sami
ps "blabol-man" je nekdo jiny a pokud nepouzil tor, zombie net, .. tak spravci serveru vedi jeho IP
25.8.2008 09:11:55   89.176.3.xxx 02
heh, myslim, že tady se správci serveru na pátrání po blábol-manovi vykašlou...ačkoliv na něj mám podezření už dlouho, dokonce že jich je tu víc...kolikrát se stane, že pár dní sem píšu a nikdo mi neklikne ani jeden blábol (to je asi třeba blábol man u dědečka na chatě a nemá počítač) a za pár dní zase něco napíšu a už to jede - 50 blábolů jako nic ;) ono by mi to zase tak nevadilo, kdyby ty příspěvky při takovém počtu blábolů už nemizely...
25.8.2008 09:59:49   212.80.83.xxx 01
Choď na EHW,tam ti nikdo nic nenakliká.Celej tenhle systém se souhlas/blábol je jedna velká pí..na ,za kterou se shovávaj nevyrovnaný jedinci.
25.8.2008 10:54:39   62.141.0.xxx 00
jojo, skoro bych se priklanel, aby ten, kdo klikne souhlas/blabol byl nucenej hodt taky nejakej nazor. bohuzel, by to nekdo musel cist, nebo napsat filtr na nahodny retezce/nahodne serazeny slova, ejstli to nevygeneroval nejakej robutek
24.8.2008 22:20:13   89.176.3.xxx 02
Ten blábol man je fakt borec...víš co, já mám Intel, ale nehodlám od Intelu kupovat nový procesor, pokud vidím, že testy nejsou nijak oslnivé, že ho navíc poráží nějaký "zmetek" od AMD, takže se budu držet testů a Nehalem jak koukám, je zatím nic moc šunt.
24.8.2008 22:53:41   89.102.9.xxx 71
Jsem sice zaryty fanda AMD, ale to cos napsal je totalni blabol.
K jakemu ucelu kupujes procesory? Aby jsi hral hry? Neuvedomujes si, ze na vysokych rozlisenichs vykonou gf se rozdily vzdy temer vyrovnavaji, at se jedna o K8 na 2.7Ghz a nebo Core 2 na 3.5GHz?Ano, pokud pouzijes HD4870x2, ta je narocna na procesort, ale pokud mas nejakou hd4850/70, gtx260 ci 9800gtx a horsi, pak jsou oba CPU na vyssi rozliseni temer srovnatelne.
Nehalem a obecne 4-jadra si nekupuji lide, dychtici po FPS v CoD4 apod. Mozna ti to tedy jeste nedoslo, ale tohle neni proste ucel 4-jader. Jak vysvetlis, ze tedy Nehalem ma ve strategii vice FPS? Pokud zapremyslis, dojdes na to doufam sam...
Nema oslnivy vykon? Takj to nevim cos cekal...Sam priznavam, ze Nehalem nebude mit konkurenci co do hrubeho vykonu. Dekodovani, enkodovani, kopirovani dat, zpracovavani vice veci najednou, zatizitelnost procesoru apod. Pokud chces koupit Nehalem kvuli a jen hrani, pak opravdu se naprosto ztracis v davu hlupaku, kteri neumeji vyuzit vykony modernich procesoru. Srry za agresy, ale je to tak!
25.8.2008 09:06:41   89.176.3.xxx 14
To, co jsem napsal, není blábol ale výsledek prvních testů Nehalemu ve HRÁch. Takže nerozpitvávej na co já používám procesor. Napsal jsem výsledek testu, nic víc, dokonce jsem napsal, že ten výkyv může být způsoben chybou, ale také nemusí.
Normální člověk, ani deset normálních lidí, kteří by takový "názor" (ale jde o výsledek testu) považovali za blábol, mi 180 blábolů nenakliká. Prostě někdo to tu nemá v hlavě v pořádku.
25.8.2008 18:48:45   89.102.207.xxx 00
A podle her posuzujes vykon procesoru? :-D No teda....Uz jsme to psal vyse, nac take mnoho lidi procesor vyuziva. Ale kdyz ma nekdo cas hrat cely den hry, budiz ...Pak tvuj vyrok dava (polutujici-hodny) smysl.
25.8.2008 10:59:29   62.141.0.xxx 00
tak tohle je zasah za 100bodu, presne do cernyho ;-)
bohuzel, co tak clovek cte, z vyse popsaneho duvodu tu zrejme maj masiny vsichni.. a pak je hlasi ze 'by se mely zacit psat vicevlaknovy aplikace', ale vsichni tu beztak resi jen FPS v XXYYZZ.
vsichni by chteli aplikace, ale jen asi tak 3 lidi se chytnou diskuse, kde se neco podobnyho resi. kdyz jde o diskusi pod grafarnou ,to sou vsichni '(moc) chytry'.
achjo ... kde jsou ty zlaty casy PCT.cz a lidi sem prispivajicich
25.8.2008 15:41:51   89.176.3.xxx 00
aplikace, které využijí více jader i více RAM mám, používám, takže Nehalem se mě netýká, nějakých 25% výkonu navíc za cenu výměny desky, procesoru a ram se mi nevyplatí...
25.8.2008 23:18:45   213.220.228.xxx 00
no, to sice nechapu, cekal bych, ze naopak pokud podobny aplikacky pouzivate, nehalem spis ocenite, ale budiz. ono nejde jen o vykon jednoho procaku, ale i o skalovani ty platformy s pridavanim RAM/CPU...

chapu ale argument, ze mate relativne novy Qcore, takze se ted asi opravdu nevyplati komplet nova platforma. Ja desktop nemam, takze pokud nebude dostunej za uplne 'premiovy' ceny, tak bych se ho nebal, co se trosku ohreje na trhu a celkove se ta platforma vyladi.
25.8.2008 15:44:19   89.176.3.xxx 00
Dneska jsem si znovu přečetl tvůj koment a prostě ty soudíš někoho (mě) o kom nic nevíš. To, že jsem sem postnul výsledky z testů na hrách o mě vypovídá, že hraju hry? Ne, nehraju, jen když nutně musím, hru jsem si pustil naposledy před 3mi měsíci.
Tipuju si ale, že 80% lidí, co chodí na PC Tuning, hrají na počítači převážně hry a nějaké dekódování videa je nezajímá. Takže jsem jen napsal, že ve hrách na tom náš milý Nehalem leckdy bude asi dost špatně.
25.8.2008 18:52:14   89.102.207.xxx 00
Vidis, sam je tolik nehrajes, jak rikas, ja take ne (/i kdyz naisntalovanych jich mam pomerne dost, ale cas....) a nejsme jediny dva. Pokud by byla porad dvoujadra, vyvoj by se zbytecne pozastavoval, jsem za Nehalem rad ze "je".A ze ma o par FPS mene, to urcite ani hrace nezamrzi,kdyz vykon je bran skrze GF kartu dle rozliseni.
24.8.2008 20:37:34   88.81.95.xxx 10
Podle task manageru se zdá že visty používají rovnoměrně všechny 4 jádra mého Q6600. Nejsem si ale vůbec jistý jak to funguje - jestli některé procesy běží na jednom jádře a ostatní zároveň přitom na těch ostatních - tj opravdové využití multicore. Anebo to jen střídá stejně jako na single CPU - chvíli jeden proces/thread a potom jiný třeba na jiném jádře. V task manageru má každý proces affinity na všechny jádra. Na kterém právě ten který běží ale nepoznám...
25.8.2008 01:12:16   203.118.135.xxx 00
Nema stejnou technologii AMD u svych multicore CPU uz delsi dobu? Myslim nezavisla frekvence u jednotlivych jader, kazde z nich je totiz plnohodnotny procak, ne? Narozdil od Intelu, ktery k tomu ted oprasil cudlik TURBO a dela z toho neco novyho.
25.8.2008 11:03:21   62.141.0.xxx 20
amd melo driv ... intel mel driv .. to je porad dokola. dycky jeden neco vymysli a druhej to v dalsi reinkarnaci pouzije. Mate snad pocit, ze AMD vymyslelo MMX/SSEx ? vzhledem ke sdileni patentu, nebo co to maj mezi sebou za dohodu, se, myslim, neni moc cemu divit.
25.8.2008 15:46:57   89.176.3.xxx 03
no, akorát že bez věcí, co definoval Intel a IBM by milé AMD mohlo tak akorát péct chleba - viz x86, ATX, PCI, PCI-E, AGP atd. atd., kdežto Intel by se bez AMD obešel a myslím si, že i rád ;)
25.8.2008 17:17:56   147.229.200.xxx 00
nebylo to nahodou tak ze IBM chtelo 2 firmy a proto maji intel a amd smlouvy o sdileni? takze intel samotny by se bez amd neobesel a jeste muze byt rad ze je amd tam kde je, jinak by si antimonopol na intelu smlsnul jestli by vubec existoval jak ho zname dnes.

mam tady zrovna cenik z roku 2000 : stroj zalozeny na pIII (256MB ram, ~70GB hdd, ati rage 128GL - 32MB, 21" crt) za cenu asi 180 000 (180 tisic) KC
za 35 000 byl celeron 533, 64MB ram, tnt2 16MB, 15" crt, 10GB HDD a cdrom... takze si odpust narazky na "nepotrebnost" amd pro kohokoliv...
26.8.2008 11:50:01   89.176.3.xxx 01
Intel toho vymyslel víc pro PC trh, než AMD, AMD na to nemá kapacity, je to prostě holý fakt.
Bylo běžné, že nový stroj, třeba s PII na 400 MHz vyšel na 100 tisíc korun, protože to bylo to vůbec nejlepší, co lze mít. Kolik dneska dáš za PC s tím nejlepší Extereme procesor, grafikami do SLI, TB HDD a vším ostatním? Dáš za to totéž.
Z těch cen neobviňuj Intel, tak to bylo u všech firem, třeba Commodore 16 stál v roce 90 130 tisíc a neměl ani 20 MB harddisk.
AMD jsem měl v compu 2x a díky, už nechci.
27.8.2008 11:41:59   195.212.29.xxx 00
hm takže AMD už nechceš protože Intel nemůže za vysoké ceny? Moc to spolu nesouvisí co? Já měl od AMD Duron Applebred za 1100Kč přetaktovaný z 1600 na 2200, potom Barton 2600+ taktnutý na 3200+ a paralelně v jiných pc P3 Tualatin 1200@1440 a v poslední době super výhodný core2quad Q6600 2.6@3.5GHz. Takovéhle řeči typu "měl jsem AMD a už ho nikdy nechci" mě fakt vytáčí. Zejména když se autor neobtěžuje zmínit co přesně se mu na procesorech dané firmy nelíbilo! Je třeba odhodit hloupé předsudky a kupovat zkrátka to, co je nejvýhodnější, což v různých dobách bývá různé a nikdy to není jen jedna firma...

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

80 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 30.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
TOPlist